Gem. leestijd 4 min  1325x gelezen

Campagne van de week: hoe Boskalis laat zien dat ze (veel) méér zijn dan een baggerbedrijf

Boskalis stond lang bekend als héél groot baggerbedrijf. Maar inmiddels is het veel meer dan dat. Op de arbeidsmarkt wordt dat duidelijk gemaakt met een indrukwekkende internationale campagne. ‘We vinden het belangrijk het volledige verhaal te vertellen.’

Campagne van de week: hoe Boskalis laat zien dat ze (veel) méér zijn dan een baggerbedrijf

Onder civiele technici is Boskalis best een bekende naam. Het bedrijf is bij hen vaak een gewilde werkgever, zegt Marloes Reniers, adviseur employer branding. Maar hoe zit het met al die andere doelgroepen? Met al die andere technici en professionals die het bedrijf ook zoekt? De mensen voor bijvoorbeeld de weg- en waterbouw? De offshore energie? Of de vele bergingswerkzaamheden?

‘We vinden het belangrijk om het brede verhaal te vertellen.’

‘De afgelopen jaren is dit bedrijf sterk gegroeid’, zegt Reniers. ‘Maar op de arbeidsmarkt is niet altijd het brede pallet bekend aan activiteiten die we hier ondernemen. We vinden het wel belangrijk om dat brede verhaal te vertellen. Vandaar dat we daar met onze nieuwe ‘Make Your Mark’-campagne op inspelen.’

Internationale uitdaging

En dan is er ook nog een internationale uitdaging, zegt ze. In de krappe arbeidsmarkt verlegt Boskalis graag het vizier naar het buitenland, om daar technisch talent te vinden. Bovendien zijn er steeds meer projecten over de hele wereld. En is er dus ook steeds meer behoefte aan mensen van over de hele wereld. ‘We richten ons nu vooral op Portugal, Spanje, Italië, het voormalige Oostblok. Bij hen moeten we wel iets harder aan onze naam werken, en nog beter uitleggen wat we allemaal doen.’

boskalis 2 make your mark

4 trends als kapstok

De kapstok voor de nieuwe campagne zijn 4 trends die Boskalis in de wereld ziet:

  • Een groeiende wereldbevolking
  • Klimaatverandering
  • Groeiende wereldhandel
  • Vraag naar (nieuwe) energie

Deze trends, die voor een deel met elkaar samenhangen, leveren allemaal vraagstukken op waarin Boskalis een rol kan spelen. En in de campagne is te zien hoe die rol vorm krijgt, door de grote projecten af te beelden waaraan wordt gewerkt. Meestal projecten waarin duurzaamheid en innovatie een prominente plaats innemen, aldus Reniers. En projecten waarin het erom gaat impact te maken, vandaar ook het motto: ‘Make Your Mark‘. ‘We verplaatsen geen zand van links naar rechts omdat we het leuk vinden. Ja, ook, maar we doen dat vooral omdat we letterlijk iets willen nalaten op de wereld. We creëren vaak letterlijk een nieuwe horizon. Dat willen we in de beelden dus ook laten zien.’

‘We creëren vaak letterlijk een nieuwe horizon. Dat willen we in de beelden dus ook laten zien.’

Verschillende divisies, verschillende behoeften

In de campagne komen alle drie divisies van Boskalis aan bod. Van de baggeraars tot offshore energy en de bergingstak. Het gaat om diverse doelgroepen met ook diverse behoeften, aldus Reniers. ‘De divisie Dredging & Infra, dat gaat om mensen die gemiddeld gezien veel buiten zijn, en veel in het buitenland. Terwijl bij de divisie offshore energy juist weer meer mensen werken die relatief lang op kantoor aan het rekenen zijn, en maar relatief kort op zee aan het project werken. Zo heeft iedere divisie eigenlijk zijn eigen dynamiek.

boskalis big ambition baggerbedrijf

De vacatures bij de verschillende divisies worden vanuit de centrale recruitmentafdeling ingevuld. Iedere recruiter is daar verantwoordelijk voor één divisie, maar ook voor een aandachtsgebied. Zo kan het gebeuren dat een cost engineer aanvankelijk solliciteert bij dredging, maar uiteindelijk toch bij offshore energy terecht komt. ‘Door de breedte van ons bedrijf kun je vrij eenvoudig overstappen naar een andere divisie’, aldus Reniers.

boskalis rise to the challenge

Vanuit het brede merk gedacht

En de internationale campagne werkt eigenlijk net zo. Ook hier wordt gedacht ‘vanuit het brede Boskalis-merk, de kracht van het bedrijf’, aldus Reniers. ‘We willen onze mooie projecten in de spotlight zetten.’

‘We willen onze mooie projecten in de spotlight zetten.’

De campagne loopt sinds augustus. Omdat het in eerste instantie niet gaat om vacatures vervullen, maar om awareness te creëren, vindt ze het nog moeilijk om resultaten te delen. ‘Het ging er nu nog vooral om het verhaal te vertellen. Maar de cijfers die we daarmee bereiken zijn al wel boven de benchmark die we van tevoren hadden opgesteld.’

boskalis last inch

De volgende stap bestaat eruit dat ook vacatures nu meer in de spotlights worden gezet, binnen het brede campagneconcept. Ook worden nieuwe projecten geselecteerd om op de foto te zetten. En het externe EVP wordt ook intern verder doorvertaald, aldus Reniers.

De volgende stap bestaat eruit dat ook vacatures nu meer in de spotlights worden gezet.

De campagne werd gemaakt door het Papendrechtse reclamebureau De Zaak Fortuin. Media worden ingezet via Wonderkind. Het initiatief lag bij de afdeling Talent Sourcing & Development van Boskalis, ‘maar uiteraard zijn we het samen met de afdeling communicatie verder aan het brengen’, aldus Reniers.

baggerbedrijf boskalis

Wat haar vooral is opgevallen, bij de uitrol van de campagne? ‘De extreme trots die in dit bedrijf zit. We hebben onze eigen mensen ook altijd getarget met de uitingen. Het is ontzettend leuk om te zien wat de mensen vervolgens met de content doen. Ja, qua engagement zit het hier zeker goed.’

Lees meer

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners