Campagne van de week: ‘Les is meer’, de briljante pay-off van ROC Friese Poort

Ineens was hij er: de pay-off ‘Les is meer‘. Een slogan die perfect samenvat waar ROC Friese Poort voor staat. De rest van de arbeidsmarktcampagne volgde daarna min of meer vanzelf. Hoe kwam het zover?

Peter Boerman Op 08 juli 2020
Gem. leestijd 2 min 1124x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: ‘Les is meer’, de briljante pay-off van ROC Friese Poort

Was-ie echt nog niet eerder bedacht? ‘We dachten: dat kan niet waar wezen. Iemand zal die toch ooit wel eerder gebruikt hebben? Maar dan bleek dus, voor zover wij na konden gaan, niet zo te zijn.’ Foppe van der Veen, creatief directeur bij marketing- en reclamebureau Blauwe Zone in Leeuwarden, kan er eigenlijk nog steeds niet bij. Maar hij is er wel blij mee. Want ‘het geeft een kick’ als er zoveel mooi samenkomt als in de pay-off die zijn bureau recent voor ROC Friese Poort bedacht: ‘Les is meer’.

De pay-off geeft uitstekend aan waarin de onderwijsinstelling zich zegt te onderscheiden.

Het is niet alleen een leuke verwijzing naar het bekende ‘Less is more’, zegt hij. De pay-off geeft ook uitstekend aan waarin de onderwijsinstelling zich zegt te onderscheiden: méér dan alleen informatie overdragen, meer dan alleen het leren van een vak, maar juist: bijdragen aan persoonsontwikkeling, studenten, docenten én andere medewerkers laten groeien als mens. ‘Een schot in de roos’, aldus Van der Veen. ‘We hebben aan de klant ook nog wel andere voorstellen gedaan, omdat er altijd wat te kiezen moet zijn. Maar we hadden hier zelf al een grote voorkeur voor. En de klant gelukkig ook.’

les is meer

Meer dan leren alleen

‘Merkenbouwer’ Blauwe Zone werkt al een aantal jaren voor de Friese onderwijsinstelling (die overigens ook actief is in Flevoland). Voor de arbeidsmarktcampagne werd aansluiting gezocht bij de merkwaarden die de scholengemeenschap al eerder heeft geformuleerd. ‘Studenten ontdekken wat ze waardevol vinden in het leven’, zo stelt de bij de campagne horende landingspagina. ‘Wat ze kunnen betekenen voor een ander. Hoe ze hun talenten kunnen inzetten voor een duurzame en sociale wereld. Zo worden ze de vakmensen waar het werkveld om vraagt: wendbaar, betrokken, kritisch denkend en zelfstandig. En staan ze steviger in hun werk en leven.’

De campagne zal de komende tijd onder meer te zien zijn op ‘de bekende socials’, zoals Facebook en Instagram.

De ‘Les is meer’-campagne zal de komende tijd onder meer te zien zijn op ‘de bekende socials’, zoals Facebook en Instagram, vertelt Van der Veen. Ook komen er posters voor bijvoorbeeld verpleegkundigen die een stap naar het onderwijs overwegen. ‘Er wordt nu gewerkt aan de middelenmix. Het is de bedoeling dat de campagne nog wel even loopt.’

Geen beeld nodig

Bij ROC Friese Poort werken momenteel zo’n 1.600 mensen. De slogan ‘Les is meer’ wordt voorlopig alleen voor de arbeidsmarktcampagne gebruikt, maar Van der Veen zegt zich te kunnen voorstellen dat hij straks ook voor andere communicatieuitingen van de scholengemeenschap toepasbaar is. ‘Hiermee vertellen ze volgens mij alles dat ze willen zijn. Veel slogans hebben nog beeld nodig om hem uit te leggen. Dat hoeft hier ook niet. Nee, volgens mij kunnen we hier nog wel een tijdje mee vooruit…’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners