Campagne van de week: waarom Dura Vermeer juist nu aan zijn werkgeversmerk bouwt

‘Met je familie weet je wat je aan elkaar hebt. En dat is hier net zo.’ Bouwbedrijf Dura Vermeer focust zich in z’n nieuwe campagne op de mens achter de medewerker, en dan niet alleen met helm en veiligheidshesje. Hoe krijgt dat vorm?

Vicky Vijg Op 23 september 2020
Gem. leestijd 4 min 1353x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: waarom Dura Vermeer juist nu aan zijn werkgeversmerk bouwt

Er zijn van die bedrijven die net zo goed bij Nederland lijken te horen als water, molens en klompen. Dura Vermeer is er zo eentje, met een historie die al 165 jaar terug gaat. In 1855 begon Dura immers als timmerwinkel op het Rotterdamse Katendrecht. En in de bijna anderhalve eeuw die daarop volgde groeide het uit tot een van de bekendste en meest succesvolle bouwbedrijven van het land, met de kernwaarden veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid hoog in het vaandel.

Al 165 jaar hebben ze de kernwaarden veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan

Toen het bedrijf in 1998 fuseerde met wegenbedrijf Vermeer en de twee samen verder gingen als Dura Vermeer, ging het helemaal snel. Om bij de Rotterdamse roots te blijven, is in 2013 het hoofdkantoor tegenover Rotterdam The Hague Airport geopend. En met een omzet van zo’n 1,5 miljard euro en ruim 2.800 medewerkers staat Dura Vermeer tegenwoordig in de top-10 van bedrijven in de Nederlandse bouwbranche.

Niet wat, maar hoe?

Het bedrijf focust zich op ontwikkeling en realisatie van bouw- en infrastructurele projecten, onderhoud en renovatie. Zo zijn ze bijvoorbeeld bezig met projecten zoals de energieneutrale snelweg de A6, de bouw van het nieuwe EMA-kantoor in Amsterdam of met een nieuw hypermodern onderzoekslaboratorium in Leiden. Maar volgens het bouwbedrijf draait het niet om wát je maakt, maar om de manier waaróp.

Dura Vermeer

Dat is ook terug te zien in de arbeidsmarktcampagne die recent live is gegaan. Naast toekomstdromen zoals duurzaam, digitaal en innovatie, wil het bedrijf zich juist onderscheiden doordat het op dit moment aandacht toont voor de medewerkers. En dat het die medewerkers ook lang aan zich weet te binden. Daar draait de nieuwe campagneHart voor de bouw, oog voor jou’ dan ook om. In deze campagne gaat het daarom niet om een wereld van stenen en beton, maar juist om de mens van vlees en bloed.

Medewerkers in hun natural habitat

Met hulp van de specialisten in arbeidsmarktcommunicatie van Maximum, waarbij ook de nuchtere Rotterdamse roots niet ontbreken, zijn ze aan de slag gegaan. De uitkomst? Een serie filmpjes, blogs en beeldmateriaal waarbij we werknemers Maaike, Jitske, Kees en Raymond niet alleen op de bouwplaats, maar ook in hun eigen omgeving zien.

Een campagne waarbij we Maaike, Jitske, Kees en Raymond ook in hun eigen omgeving zien

‘Ondanks de grootte, voelt Dura Vermeer voor de medewerkers nog steeds als een familiebedrijf’, aldus uitvoerder Jitske. Maar ook veel andere medewerkers vertellen in blog of video op de website over hun ervaringen. Want ‘Onze mensen maken 165 jaar Dura Vermeer. En daar zijn we trots op’, zo valt in de video te zien.

Make-over

Om het geheel af te maken hebben ook de recruitmentsite en de vacatureteksten een make-over ondergaan. Zo staat in een nieuwe vacaturetekst bijvoorbeeld te lezen dat er naast een veilige werkomgeving en doorgroeimogelijkheden, ook een jongerennetwerk, moderne verlofvormen en een vitaliteitsprogramma voor je klaarstaan. Meer aandacht voor de mens, kortom. Ook is de campagne intern aangekondigd met postkaarten.

Dura Vermeer

‘Mooie bouw- en infraprojecten bieden de concurrenten ook’, aldus hoofd Corporate Communicatie Glenn Metselaar. ‘Dus hoe onderscheid je jezelf als werkgever in de wereld van baksteen en asfalt? Wij hebben als uitgangspunt voor de campagne gesteld: als mensen goed in hun vel zitten, volgen resultaten vanzelf. Vanuit deze gedachte is thema ‘Hart voor de bouw, oog voor jou’ ontwikkeld.’

12 diepte-interviews

Om tot deze campagne te komen, deed Dura Vermeer eerst een pitch waaraan meerdere bureaus deelnamen. Nadat de keuze was gevallen op Maximum, gingen zij zij aan de bak met grondig onderzoek: naast deskresearch werden er 12 diepte-interviews gehouden, en een focusgroep met verschillende medewerkers. Ook werden diverse bouwplaatsen bezocht – op gepaste afstand – en werd de arbeidsmarktcommunicatie van de grootste concurrenten tegen het licht gehouden.

In deze campagne staat niet (wéér) de medewerker met helm en veiligheidshesje voorop, maar juist de mens achter de medewerker.

Daaruit bleek dat Dura Vermeer zich onderscheidt als betrouwbaar familiebedrijf met een langetermijnfocus. Groot en landelijk, maar ook kleinschalig en regionaal. Een zeer mensgericht bedrijf dat echt aandacht heeft voor haar medewerkers en mensen lang aan zich weet te binden. De campagne, waarin dit keer niet (wéér) de medewerker met helm en veiligheidshesje vooropstaat, maar juist de mens achter die medewerker, is daarvan het resultaat.

Lees meer

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Vicky Vijg

Redacteurbij Werf&
Vicky Vijg is redacteur bij Werf&
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners