Datagedreven, persoonlijk en interactief: de nieuwe KPMG-recruitmentsite (inzending KPMG)

KPMG bouwde een unieke recruitmentsite, waar de bezoeker op basis van data een persoonlijke en interactieve kennismaking met KPMG beleeft. Lees de hele case van KPMG die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 26 maart 2020
Gem. leestijd 3 min 896x gelezen
Deel dit artikel:
Datagedreven, persoonlijk en interactief: de nieuwe KPMG-recruitmentsite (inzending KPMG)

Omschrijving van de case

KPMG investeert al jaren in het zijn van een onderscheidende werkgever, maar hoe vertaal je deze inzet naar een employer brand en een onderscheidende recruitmentsite?

Bij KPMG draag je bij aan vooruitgang die ertoe doet: vooruitgang die goed is voor mens en maatschappij. Dat was alleen niet wat de voormalige website uitstraalde. Ook daar was vooruitgang nodig. KPMG bouwde hiervoor in samenwerking met ARA een nieuwe recruitmentsite die uniek is in Nederland. De website biedt bezoekers een persoonlijke user experience, en door het gebruik van data en interactiviteit voelt de site bijna als een ‘echte’ kennismaking met KPMG.

Door het gebruik van data en interactiviteit voelt de site bijna als een ‘echte’ kennismaking met KPMG.

Wie voor het eerst de nieuwe recruitmentsite bezoekt, maakt kennis met Fiona. Met haar kan de bezoeker een interactief videogesprek voeren. Fiona stelt je een aantal vragen en achter elke antwoordmogelijkheid zit een passende video. Op die manier maken bezoekers uitgebreid kennis met de disciplines en cultuur van KPMG. Bovendien kunnen bezoekers een eigen KPMG & Me-profiel aanmaken Daar vinden zij interessante informatie over evenementen, vacatures, collega’s en projecten bij KPMG, afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren. Zo blijft de recruitmentsite voor iedereen relevant, ongeacht je werkervaring of interessevoorkeur.

20200130 – KPMG – Award from ARA on Vimeo.

Wat was de impact van de case?

  • De nieuwe recruitmentwebsite genereerde in de eerste twee maanden na livegang 30% meer sollicitaties.
  • Bezoekers blijven gemiddeld bijna een minuut langer op de nieuwe recruitmentwebsite vergeleken met de oude website.
  • Dankzij de nieuwe URL en optimale inrichting is de recruitmentwebsite beter vindbaar en steeg het organisch verkeer gemiddeld met 43% in de eerste drie maanden na livegang. Wat ook een besparing opleverde voor het genereren van verkeer via betaalde campagnes.
  • In twee maanden tijd maakten meer dan 200 geïnteresseerden een KPMG & Me-profiel aan om op de hoogte te blijven van persoonlijke content en vacatures.
  • Interne betrokkenheid: KPMG-collega’s zijn supertrots en delen veel vaker verhalen en vacatures op de site. Kortom, de nieuwe recruitmentwebsite creëert extern én intern meer betrokkenheid.
  • Kandidaten vertellen op gesprek enthousiast hoe leuk, onderscheidend en aantrekkelijk ze de site vinden: “De website van KPMG is superoverzichtelijk en leuk, ik heb de organisatie echt leren kennen al voordat ik op gesprek ging. Als dit werken bij KPMG is, wil ik daar bij horen.”

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De nieuwe werkenbijKPMG.nl-site is uniek en zorgt voor vernieuwing en verrassing. Geen enkele andere recruitmentsite in Nederland biedt een interactieve videoflow zoals de recruitmentsite van KPMG. Video is op een vernieuwende wijze geïmplementeerd waardoor de bezoeker een mooie en persoonlijke ervaring beleeft. Daarnaast zorgt deze aanpak ook meetbaar voor betere resultaten, meer organisch verkeer, meer sollicitanten en creëert de site extern én intern meer betrokkenheid. Wat uiteindelijk leidt tot meer sollicitanten en hires.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Concept Jan-Dick Beijersbergen (ARA), Sven de Priester (ARA)
  • Art Direction / Design Lon de Grunt (ARA), Jan-Dick Beijersbergen (ARA), Mark Welbedacht (ARA)
  • Copy / Content Helmut Vleugels (ARA) / Marlon Klein (KPMG)
  • Interaction Design Sven de Priester (ARA)
  • Technische Realisatie René Bakx (ARA), Sander Boelhouwers (ARA), Tim Wolfs (ARA), Wouter Kreischer (ARA), Jimmy Brenner (ARA)
  • Account Management Kees Lieshout (ARA), Douwe Oppedijk (ARA)
  • Project Management Kees Lieshout (ARA), Casper van Kampen (ARA)
  • Person responsible on the client’s side Willem Bonekamp (KPMG)
  • Team client’s side Bram Boertjes, Simone Broos, Frank van Moort (allen KPMG)
  • Production Party ARA Creative Agency
  • Videoproductie Het Amsterdams Filmbedrijf, Mamascreen
  • RTV producer Marion Marsman (ARA)

kpmg recruitmentsite fiona

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners