Dit zijn de 4 belangrijkste stappen voor een mooie employee journey

Van het sollicitatiegesprek tot het direct contact met de leidinggevende: de journey die een medewerker bij jouw organisatie meemaakt zit vol met cruciale momenten. Een nieuw whitepaper belicht wat je kunt doen op de belangrijkste 4.

Peter Boerman Op 09 september 2021 Gem. leestijd 3 min661x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 4 belangrijkste stappen voor een mooie employee journey

Bezie de tijd die een medewerker bij jouw organisatie eens als een reis. Van het eerste contact, het dromen over de bestemming, het bladeren in de (digitale) reisgidsen, tot aan het afscheid, bij de bagageband wellicht, of het uitpakken van de koffers bij thuiskomst. Wat zijn dan de momenten die er écht toe doen in zo’n reis? Hoe maak je van die journey een onvergetelijke ervaring, zodanig dat je medewerker ook jaren later nog graag de plakboeken ervan oppakt?

Wat zijn de momenten die er écht toe doen in de reis van de medewerker?

whitepapper 4 stappen journeyIn een nieuw whitepaper belicht 4 van die belangrijke stappen, of touchpoints. Van de onboarding tot het investeren in de relatie tijdens de reis, en van de tussentijdse functioneringsgesprekken tot het onvermijdelijke afscheid. Welke lessen nemen we daaruit mee? We pikken er bij elk touchpoint eentje uit:

#1. Onboarding: voorkom een valse start

Uit onderzoek van Jobvite blijkt dat gemiddeld bijna 30% van de werknemers binnen 90 dagen alweer is vertrokken uit een organisatie. Vergelijk hen gerust met de reizigers voor wie de vakantie in het water is gevallen. Zonde van alle tijd en moeite. Een goede onboarding kan dat voorkomen. Dit gaat verder dan een rondleiding door het kantoor en het bestellen van een laptop en een bureaustoel.

‘Een blije, positieve medewerker is de snelste weg naar een productieve medewerker.’

‘Door positieve emoties te koppelen aan de eerste fase van een werknemer binnen een bedrijf, zorg je ervoor dat de werknemer goed werk wil doen’, stelt onboardingsexpert Brian Platz. ‘Een blije, positieve medewerker is de snelste weg naar een productieve medewerker. Wat allemaal ten goede komt aan het bedrijf.’ Een goede onboarding bestaat uit 4 elementen, aldus de whitepaper: recruitment, operationeel, sociaal, en strategisch. Oftewel: is het werving- en selectieproces duidelijk? Kan de nieuwe medewerker ook meteen aan de slag? Wordt hij of zij werkelijk welkom geheten? En: zijn de missie en visie voldoende duidelijk?

#2. De relatie: na de wittebroodsweken

Oké, de reis is op de bestemming aangekomen. Maar hoe zorg je dat je niet alsnog afknappers tegenkomt? Hoe zorg je dat als de wittebroodsweken voorbij zijn, de relatie niet verzandt in een vervelende sleur?’Ook aan werkrelaties moet gewerkt worden’, stelt de whitepaper terecht. ‘Je kunt werknemers niet loslaten, in de hoop dat ze eeuwig bij jouw organisatie blijven. “Te lang stilzitten” is misschien wel de grootste uitdaging in de employee journey.

Er is geen enkele medewerker die niet van waardering houdt.

Een carrièreplan opstellen met de medewerker is één, maar nog veel belangrijker is de stap erna: geef je de medewerker ook voldoende tijd en flexibiliteit om het plan na te volgen? En ook belangrijk: toon waardering. Er is geen enkele medewerker die niet van waardering houdt, zoals Emma Siemasko stelt. ‘Het gaat er niet om wat je ze geeft, maar het begint met interesse tonen. Door tijd te investeren en te laten zien dat je iets om hen geeft, laat je zien dat je de werknemer niet alleen waardeert voor zijn of haar werk, maar voor wie ze zijn.’

#3: Functioneringsgesprekken: alles naar wens?

Functioneringsgesprekken zijn bij weinig organisaties een favoriet moment, noch aan de kant van de werknemer, noch aan die van de werkgever. Maar ‘moetjes’ horen soms nu eenmaal ook bij de reis. En als je het goed aanpakt, kan het wel degelijk de basis vormen van de groei van de werknemer, mogelijke promoties en eventuele HR-uitdagingen. Zie het als het reis-equivalent van de vraag: ‘Alles naar wens?’

‘Je moet voorbij het traditionele eindejaarsgesprek durven gaan.’

Zoals vaak geldt in de praktijk: er kan veel veranderen in een jaar. Om dus een helder beeld te krijgen (en te behouden) van jouw medewerkers, is het van belang dat je ze vaker dan één keer per jaar spreekt. ‘Je moet voorbij het traditionele eindejaarsgesprek durven gaan’, stelt Jocelyn Stange. ‘Door ieder kwartaal, of elke maand in gesprek te gaan met je werknemers, weet je waar zij staan, en ben je gestructureerder data aan het verzamelen over het functioneren van het individu en het team, zonder dat het meteen aanvoelt als een spannend moment.’

#4: Offboarding: hoe beviel de reis?

Geeft een werknemer aan dat hij of zij wil vertrekken? Dan begint het proces van offboarding. Het is een belangrijke stap in de employee journey die niet altijd de aandacht krijgt die het verdient. Uit de peak end rule weten we het belang ervan: we neigen ernaar ons oordeel vooral te baseren op het gevoel over enerzijds de piek en anderzijds: het einde. Zorg dus dat het einde als positief wordt ervaren, en dat zal zich vertalen naar een positief sentiment op lange termijn. En laat nou net voormalig medewerkers vaak je grootste ambassadeurs zijn.

Jij bent uiteindelijk de gids die bepaalt of de reis wel of geen succes wordt genoemd.

Bedank dus de werknemer uitvoerig en houd het positief. Voer goede exitgesprekken die relevante informatie opleveren voor jouw recruitment- en retentiebeleid. En kijk: wat ging er mis dat een vertrek van een werknemer veroorzaakte? Waar lag ruimte voor verbetering? Geen enkele werknemersreis is hetzelfde, maar door de feedback te evalueren en te implementeren, komt dat alleen maar ten goede van de employee journey van huidig en toekomstig talent. Want jij bent uiteindelijk de gids die bepaalt of die reis wel of niet een succes wordt genoemd.

Meer weten?

Benieuwd naar waar je allemaal op moet letten tijdens de employee journey? Bestel de complete reisgids van Nationale Vacaturebank (onderdeel van DPG Recruitment) hier:

Employee Journey

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS