Dit zijn de 4 elementen waarop Google de opbouw van zijn Talent Intelligence baseert

De opbouw van Talent Intelligence zou wel eens het antwoord kunnen zijn op de snel veranderende arbeidsmarkt, denkt Joris Schoonis, managing director van Google Cloud Benelux. Wat bedoelt hij daar precies mee?

Jasper Spanjaart Op 25 september 2023
Gem. leestijd 3 min 202x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 4 elementen waarop Google de opbouw van zijn Talent Intelligence baseert

De manier waarop het begrip wordt gedefinieerd, bepaalt voor een groot deel hoe het elke organisatie tot voordeel kan zijn. Dus hoe zou Joris Schoonis, afgestudeerd aan Harvard en nu Managing Director van Google Cloud Benelux, samenvatten wat Talent Intelligence voor zijn organisatie kan betekenen? ‘Ik hoop dat we over 5 jaar kunnen terugkijken op deze periode en kunnen zien hoe Talent Intelligence bedrijven daadwerkelijk veerkracht en succes heeft gegeven door ze uit te rusten met inzichten om door deze veranderingen te navigeren en de horizon te scannen voor wat er om de hoek ligt.’

‘We willen ervoor zorgen dat dit bedrijf beslissingen over mensen neemt op basis van een sterk fundament van inzichten.’

Talent Intelligence, het begrip hoor je steeds vaker. Maar hoe vult Google het eigenlijk in? Het bedrijf is beroemd om zijn wetenschappelijke en datagedreven manier van recruitment en HR-strategieën. Maar betekent dat ook dat Talent Intelligence er al volwassen is? Schoonis: ‘Voor ons betekent Talent Intelligence dat we het net zo belangrijk vinden om interne als externe gegevens te analyseren, en zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens. We willen ervoor zorgen dat dit bedrijf beslissingen over mensen neemt op basis van een sterk fundament van inzichten.’

4 elementen

Schoonis is deze week een van de vele sprekers op de Global Talent Intelligence Conference ooit, die woensdag en donderdag wordt gehouden in Hoofddorp. In aanloop daarnaartoe schetst hij alvast 4 manieren waarop Google Talent Intelligence gebruikt om de wervings- en organisatiedoelen te ondersteunen. ‘Deze 4 elementen zorgen ervoor dat we goed op de hoogte zijn van de markt, realistische verwachtingen hebben van wat we kunnen bereiken en dat we onze bedrijfsonderdelen kunnen adviseren over de personeelsaspecten waar ze zich bewust van moeten zijn.’

  • Onderzoek en analyse van talent. ‘Wat gebeurt er in de markt en welke trends zien we? Heeft dit invloed op de manier waarop we met kandidaten omgaan en op hun verwachtingen van een werkgever?’
  • Locatiestrategie en beoordeling. ‘Is het zinvol om onze technische teams op deze locatie te laten groeien? Hebben we de relevante talentpools om onze organisatie duurzaam te laten groeien?’
  • Informatie over de concurrentie. ‘Welke informatie en trends zien we bij collega’s en in andere sectoren die onze algemene talentstrategie in de markt ondersteunen?’
  • Diversiteit, gelijkheid en inclusie. ‘Ondersteunen investeringen en wervingen in deze markt onze ambities om een representatieve talentenpijplijn op te bouwen en een inclusief bedrijf te bouwen?’
Joris Schoonis

‘De afgelopen paar jaar is er enorm veel veranderd op het gebied van talentstrategieën en de manieren waarop bedrijven met werknemers omgaan’, zegt Schoonis. Denk aan trends als The Great Resignation, Quiet Quitting, of Rage Applying, die allemaal in nasleep van de coronacrisis ontstonden. Maar de Harvard-alumnus denkt dat Talent Intelligence daar wel eens het antwoord op kan zijn. ‘Als het op de juiste manier wordt gebruikt, kan het bedrijven wendbaarder, flexibeler en nauwkeuriger maken met hun wervingsinspanningen en werknemersstrategieën.’

Meer weten over Talent Intelligence?

Op 27 en 28 september organiseren Intelligence Group, ToTalent, Stratigens, Werf& en het Talent Intelligence Collective de allereerste Global Talent Intelligence Conference ooit. Naast Joris Schoonis spreekt hier bijvoorbeeld ook Megan Reif (Volvo Cars) en Toby Culshaw (oprichter van Talent Intelligence Collective en hoofd talent intelligence bij Amazon). De Talent Intelligence Conference wordt gehouden bij  Headfirst Group in Hoofddorp. Koop je ticket hier.

Talent Intelligence

Lees ook

Beeld boven: Google Cloud Next

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners