Waarom de employee journey geen hype, maar juist een krachtig framework is

Marcel van der Quast Op 10 mei 2019
Gem. leestijd 3 min 1040x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom de employee journey geen hype, maar juist een krachtig framework is

Iedereen lijkt wel over allerlei journeys en experiences te praten, maar daar zit vaak niet veel inhoud achter, constateert Sascha Becker. Tijd om deze begrippen te ‘onthypen’, zegt hij tegen Marcel van der Quast.

Sascha Becker, head of strategy bij bureau PROOF en samen met Wenda Bolink schrijver van het boek ‘De employee journey‘ vertelt in Marcel van der Quasts podcastserie ‘Hier is AMC’ uitgebreid over hoe hij wel inhoud aan die ‘reizen’ en ‘ervaringen’ van kandidaten en medewerkers wil geven. Bekijk hieronder het hele gesprek, verderop in dit artikel licht ik een paar onderwerpen eruit.

Employee journey is geen nieuw begrip

Het boek is niet geschreven om de employee journey als iets nieuws te introduceren, zegt Becker. Iedere organisatie heeft namelijk al in een of andere vorm een werknemersreis. ‘We hopen met dit boek alle onderdelen van die journey met elkaar te verbinden vanuit 1 visie, met een verbindend model en veel praktische handvatten. Op die manier kunnen organisaties het vooral als één geheel benaderen. Dat maakt een belangrijk verschil.’

Spreek boardroom-taal: business value

Mensen zijn voor veel werkgevers hun belangrijkste asset. Dat blijkt ieder jaar weer uit verschillende onderzoeken. De employee journey gaat over alle contactmomenten met die mensen, dus de verantwoordelijkheid daarvoor hoort hoog in de organisatie te liggen, zegt Becker. Te vaak is dat nog niet zo, omdat de journey niet als één geheel wordt benaderd. Iedere afdeling doet zijn best op hun deel. Maar er zit verschil in, het is net niet optimaal op elkaar afgestemd, en (toekomstige) medewerkers merken dat.

Spreek een gezamenlijke taal die bestaat uit business value

Om het als één geheel te benoemen, moet je ook een gezamenlijke taal spreken. Die taal bestaat uit business value. Cijfers dus. De employer journey (of experience) is hierbij maar een middel. Het gaat erom wat deze uiteindelijk oplevert, en dat is business value, zegt Becker. Dat moet je inzichtelijk maken, en zo moet je het dus ook doorrekenen als verantwoordelijke voor die experience. Dan moet je niet (alleen) HR-metrics benoemen als verloop, verzuim, engagement, maar ook: wat dat oplevert voor de organisatie. Denk aan: lagere wervingskosten, betere NPS-scores, hogere klanttevredenheid.

Basis wordt gevormd door ‘aligned’ medewerkers

De basis van de employee journey zijn de zogenoemde ‘aligned’ medewerkers, zegt Becker: blije, tevreden medewerkers die weten wanneer ze wat moeten doen, wat de juiste dingen zijn. Zodat ze uiteindelijk lekker in hun vel zitten. En als je lekker in je vel zit, creëer je businesswaarde. ‘De meeste mensen hebben het over engagement. Dat betekent in mijn visie ‘Ik wil de juiste dingen doen’. Waarom wij bij PROOF met de term ‘aligned’ werken, is omdat dat ook in zich heeft ‘Ik kan de juiste dingen doen. Wat kan ik en wat wil ik met mijn talent doen, en hoe word ik gefaciliteerd door mijn werkgever. En vanuit de werkgever: wat kan ik jou bieden waardoor jij de beste versie van jezelf wordt, en voor de organisatie business value gaat realiseren.’

Hoe uniek moet het werkgeversverhaal zijn?

Centraal in alles wat je als werkgever in de employee journey doet, staat het verhaal als werkgever en de belofte die je je (toekomstige) medewerkers doet. Hoe uniek moet dat verhaal zijn? ‘In de strategie wordt bepaald wat het verhaal en de belofte zijn. Die hoeven niet 100% uniek te zijn, als het maar echt is en wordt gevoeld door de eigen medewerkers. In de creatieve vertaling naar communicatie moet dit uniek en bijzonder worden gemaakt.’

‘Je verhaal hoeft niet 100% uniek te zijn, als het maar gevoeld wordt door de eigen medewerkers’

Dit moet je niet te ‘vroeg’ doen. Vooral interne communicatie moet niet als reclame aanvoelen voor de eigen medewerkers. Naar de externe doelgroep moet je het scherper doorvertalen. Zij kennen je organisatie nog niet, dus daar moet je ook andere onderdelen uit het verhaal belichten.

Uiteraard hebben we in het hele gesprek nog veel meer besproken, dus luister vooral de hele aflevering.

Over de auteur

Marcel van der Quast is zelfstandig adviseur employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Onder de naam WerkMerk denkt en doet hij mee bij werkgevers en in de keuken van AMC-bureaus. Ook maakt hij de podcast ‘Hier is AMC’, waarin hij interessante mensen in deze vakgebieden spreekt.  

Lees ook:

Deel dit artikel:
Marcel van der Quast is zelfstandig adviseur employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Onder de naam WerkMerk denkt en doet hij mee bij werkgevers en in de keuken van arbeidsmarktcommunicatiebureaus. Ook maakt hij de podcast ‘Hier is AMC’, waarin hij interessante mensen in deze vakgebieden spreekt.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners