De onepager arbeidsovereenkomst van Kruidvat, Trekpleister en ICI PARIS XL (inzending A.S. Watson)

Hoe zorgen we, als grootste retailer in de Benelux, dat zelfs een arbeidsovereenkomst krijgen leuk kan zijn? Door een nieuwe onepager! Lees de hele case van A.S. Watson, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2022.

Redactie Op 30 maart 2022
Gem. leestijd 3 min 1411x gelezen
Deel dit artikel:
De onepager arbeidsovereenkomst van Kruidvat, Trekpleister en ICI PARIS XL (inzending A.S. Watson)

Omschrijving van de case

Bij A.S. Watson Benelux – moederbedrijf achter bekende formules als Kruidvat, Trekpleister, ICI PARIS XL, Prijsmepper en Pour Vous – stelden wij onszelf in de zomer van 2021 de vraag: hoe zorgen we, als grootste retailer in de Benelux, dat zelfs een arbeidsovereenkomst krijgen leuk kan zijn? Met ruim 14.000 nieuwe bijbaners per jaar zijn wij één van de grootste werkgevers in Nederland voor jong talent, scholieren en studenten. Hoe maken we dan onze ambitie waar om #1 werkgever voor deze doelgroep te zijn? En hoe zorgen we voor een onvergetelijk warm welkom?

We weten dat onboarding een van de belangrijkste momenten is om als werkgever het verschil te maken.

Denkend vanuit een optimale employee journey gaan we de komende tijd aan de slag met het optimaliseren van de ‘moments that matter most’. We weten dat onboarding een van de belangrijkste momenten is om als werkgever het verschil te maken. Voel je je echt welkom? Kun je je identificeren met het bedrijf waar je gaat werken, spreken ze jouw taal? Vragen die bij de doelgroep spelen, zo blijkt uit de vele klankbordmomenten die we intern organiseren.

onepager ici paris xl

Strak georganiseerd proces

En juist in die fase hebben wij, als grote retailer, een strak georganiseerd proces. Elke dag starten er veel nieuwe bijbaners bij onze formules en daarmee is het indiensttredingsproces een sterk geautomatiseerd en efficiënt proces, zonder een echt persoonlijk gevoel voor de doelgroep, laat staan dat het ‘fun’ is. Wij willen als retailer een glimlach brengen op het gezicht van onze klanten. Daarmee is het voor ons logisch dat wij die glimlach óók willen brengen op de gezichten van onze (nieuwe) medewerkers!

In november 2021 gingen wij live met de onepager arbeidsovereenkomst voor nieuwe collega’s met een bijbaan.

In november 2021 gingen wij live met de onepager arbeidsovereenkomst voor nieuwe collega’s met een bijbaan! Ruim 60% aan juridische taal is herschreven, geschrapt of bieden we op een andere, eigentijdse, digitale manier aan. De essentie is samengevat op 1 A4’tje, geschreven op een manier die passend is bij de doelgroep, vormgegeven op een leuke en hippe manier helemaal in stijl van de formule waar je gaat werken.

Wat was de impact van de case?

Belangrijke informatie is altijd beschikbaar via een QR-code, in je arbeidsovereenkomst kun je direct je all-in uurloon terugvinden én de map waarmee de arbeidsovereenkomst op de deurmat valt is fun! Met de Watsgoingon (ons magazine door en voor collega’s), een eigen merksample (want de beste ambassadeurs voor je eigen merk zijn natuurlijk je eigen collega’s) en leuke gadgets is het een cadeautje om te krijgen.

onepager trekpleister

Ondanks dat de onepager arbeidsovereenkomst centraal verstuurd wordt, hebben onze filiaalmanagers een grote rol in het zorgen voor een warm welkom. Met een handige, leuk vormgegeven, checklist, helpen zij nieuwe collega’s met een bijbaan op weg tijdens de eerste dagen. De checklist maken zij persoonlijk voor elke nieuwe bijbaner, om zo écht te zorgen voor een persoonlijk, warm welkom.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We zijn trots dat we als grootste retailer in health & beauty het proces, voor 14.000 bijbaners per jaar, zo hebben kunnen optimaliseren dat het een feestje is om te starten, jouw onepager arbeidsovereenkomst thuis te ontvangen en kennis te maken met onze producten en formule. Zo zorgen voor een persoonlijk en warm welkom voor onze grootste doelgroep. We zijn daarnaast live gegaan voor vier winkelformules tegelijk. Veel impact, maar zo belangrijk vinden wij het om dit proces te verbeteren.

We kijken bij veel HR-processen hoe we dit beter kunnen laten aansluiten bij de behoeften van de medewerkers.

Verder denken we ’employee first’. We nemen veel HR-processen onder de loep en kijken hoe we dit beter kunnen laten aansluiten bij de behoeften van onze medewerkers, de levensfase waarin zij zitten en de manier waarop zij graag informatie willen ontvangen. De groep bijbaners is een belangrijke doelgroep voor ons; zij werken in al onze filialen en we vinden het daarom extra belangrijk om ze goed te laten starten bij onze formules.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Talent Acquisition,
  • HR,
  • Personeels- en salarisadministratie,
  • Legal,
  • Facilities en
  • IT.

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners