De TOTAL-WSP Retail Academy (Inzending DITIS HR Dienstverlening)

Redactie Op 13 maart 2019 Gem. leestijd 4 min259x gelezen
Deel dit artikel:
De TOTAL-WSP Retail Academy (Inzending DITIS HR Dienstverlening)

De Retail Academy is een nieuw en verfrissend initiatief om talent te vinden dat nu nog een grote afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Lees de hele case van DITIS HR Dienstverlening die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.

Case DITIS HR Dienstverlening

Omschrijving van de case

Total Nederland NV is, via haar dochterorganisatie Servauto BV, uitbater van veel tankstations in Nederland, waaronder ruim 10 in de regio Amsterdam. Al jaren is het niet makkelijk om verkoop- en bakery-medewerkers te werven voor de stations, iets waar overigens de hele retail mee te maken heeft. Jaarlijks moeten tussen de 30 en 60 vacatures vervuld worden.
DITIS HR Dienstverlening is al enkele jaren actief als recruiter voor Total/Servauto, waarbij we ons eerst vooral, en met succes, richtten op 55+-ers die langdurig aan de kant stonden. Het aanbod van geschikte kandidaten in deze categorie werkzoekenden droogt echter langzaam op, waarop we, in nauwe samenwerking met het WSP Groot Amsterdam en onze opdrachtgever Total Nederland NV, de TOTAL-WSP Retail Academy hebben ontwikkeld.

Wat is de Retail Academy?

De Retail Academy, kortweg RA, is een korte leer-werkstage, waar mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, of dat nu mensen met een Bijstand-/WIA uitkering of, bijvoorbeeld, Statushouders zijn, kennis kunnen maken met het werken in een retail setting en het werken op een tankstation, in het bijzonder. De doelstelling van de RA is meerledig.

  • Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is de RA een plek om kennis te maken met het werken in een retail setting
  • Voor het WSP Groot Amsterdam en de gemeente zijn de mogelijkheden om werkzoekenden te activeren uitgebreid
  • Voor Total is de RA een vindplaats voor goed personeel
  • Voor de deelnemer is het bovendien een ervaring die meegenomen kan worden naar andere werkgevers, mocht het werken in de retail wél, maar op een tankstation niet haar of zijn ding zijn.

De deelnemers krijgen op de deelnemende tankstations een vastomlijnd programma van 4 dagen aangeboden. Ze maken kennis- en trainen met de ‘hard skills’, zoals het kassawerk, het voorraadbeheer et cetera. We trainen ook de ‘soft skills’, zoals klantvriendelijkheid, gastvrijheid en assertiviteit. De deelnemers ontvangen na afloop een Certificaat.

Wat was de impact van de case?

De RA is gestart in december 2018 met een pilot van 10 kandidaten. De doelstelling is om 55% van de deelnemers aan een baan te helpen. De pilot is afgerond en de resultaten zijn verbluffend. Van de 10 kandidaten hebben 7 direct een contract bij Total/Servauto aangeboden gekregen. 2 Kandidaten hebben een proefplaatsing gekregen met als doel deze aan het eind van de rit om te zetten in een contract. Ten slotte vond 1 deelnemer in de week van de stage een baan (in de retail) bij een andere werkgever.

Een score van 10 uit 10

Dit is een score van 10 uit 10. We gaan zeker 3 jaar verder met dit initiatief en hopen jaarlijks minstens 20 kandidaten kennis te laten maken met het werk in de retail. Natuurlijk hebben we vast beginners geluk gehad. We zullen de 100% score zeker niet vasthouden. De betrokkenen in het project zijn het er echter over eens dat deze nieuwe manier van werven en selecteren ons toegang heeft geeft tot talent dat eerder de weg naar betaald werk maar zeer moeizaam kon vinden.

Als DITIS HR Dienstverlening vervullen we een cruciale rol in dit project. We hebben het project uitgedacht, ontworpen en opgezet. We voeren, met de stuurgroep, de regie en zijn verantwoordelijk voor de in- en uitstroom van deelnemers en de begeleiding daarvan.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We hebben een nieuwe, verfrissende, maar bovenal ‘impactvolle’ manier van werven ontwikkeld, waarbij voor alle partijen een win-win situatie is ontstaan.

  • Total/Servauto krijgt toegang tot een aanbod van talent dat zelf de weg naar hen niet kon vinden. Bovendien past de manier van werven in de MVO doelstellingen van het bedrijf.
  • Mensen met een uitkering worden over de drempel geholpen en verleid tot een kennismaking met de retail branche en maken een reële kans op een echte betaalde baan.
  • De gemeente Amsterdam heeft een nieuwe best practice voorhanden om mensen uit een uitkering te helpen.
  • De case heeft in de pilotfase al een succes geboekt dat veel groter was dan beoogd (55% succes). Van de deelnemers heeft 80% direct een baan aangeboden gekregen en 20% heeft een proefplaatsing gekregen met als doel te komen tot een contract.
  • Op 6 maart heeft een evaluatie van de pilot, met alle betrokkenen, geleid tot een voortzetting van het project voor 3 jaar

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Total Nederland NV – Externe betrokkene
  • Servauto Nederland BV – Interne betrokkene
  • WSP Groot Amsterdam – Interne betrokkene
  • Gemeente Amsterdam – Externe betrokkene
  • DITIS HR Dienstverlening BV – Interne betrokkene

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 15 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.