Home Werf& Awards Inzendingen Werf& Awards 2019 DEFLAB onthult de wereld van militaire technologie en innovatie (inzending Ministerie van...

DEFLAB onthult de wereld van militaire technologie en innovatie (inzending Ministerie van Defensie)

78 keer
0

Via online ontdekplatform én reallife beursexperience DEFLAB positioneert Defensie zich in korte tijd als innovatieve tech-werkgever. Lees de hele case van Ministerie van Defensie die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.

Case Ministerie van Defensie

Omschrijving van de case

Technisch talent wordt steeds belangrijker. Er is momenteel dan ook een enorme krapte op de arbeidsmarkt voor technisch personeel. Ook Defensie zoekt goede technici, maar haar imago als technologisch hoogwaardige werkgever is onvoldoende sterk om de concurrentiestrijd aan te gaan. De doelgroep kent Defensie vooral van het materieel en koppelt daar vaak oude techniek aan. En dat terwijl Defensie van oudsher een voorloper is op het vlak van technologische vernieuwing. Hoe kunnen we de doelgroep overtuigen dat Defensie een moderne, technologisch hoogwaardige werkgever is die voorbereid is op de uitdagingen van de toekomst en zeer veel interessant werk te bieden heeft?

Uit onderzoek weten we dat de technische doelgroep erg van de inhoud is. Een van de belangrijkste overwegingen in hun keuze voor een werkgever zijn de projecten waaraan zij een bijdrage kunnen leveren. Gelukkig vinden er heel veel innovaties plaats bij Defensie (ook in samenwerking met universiteiten en private partijen), die we dus graag in de etalage wilden zetten. Die etalage is DEFLAB, één centrale plek waar je alles ontdekt over de innovatieve technologie van Defensie.

Niet alleen lezen en kijken, ook zelf ervaren

Maar deze doelgroep wil niet alleen lezen en kijken, maar ook zelf ervaren. Daarom is gekozen voor een crossmediale campagne waarin we eerst de aandacht trekken met online video, waarna we verdieping aanbrengen met een online ontdekplatform en gesponsorde vlogs op Bright.nl, om vervolgens een reallife beursexperience te bieden op Bright Day, het grootste techfestival van Nederland.

Met DEFLAB halen we de militaire innovaties uit de Defensieorganisatie en zetten we deze in als communicatiemiddel. Sommige innovaties worden momenteel al succesvol ingezet tijdens operaties in binnen- en buitenland, anderen bevinden zich nog in de onderzoeksfase of worden getest door militaire eenheden en R&D-afdelingen. Maar we ontdoen ze allen van mysterie door ze ‘achter de slagboom’ vandaan te halen en in vol ornaat te presenteren aan de doelgroep.

Wat was de impact van de case?

In totaal hebben 31.508 bezoekers (and still counting) het online ontdekplatform deflab.nl bezocht,) waarvan 71% een nieuwe bezoeker was. De kwaliteit van de bezoekers was hoog: de gemiddelde time on site was bijna 3 minuten. Bijna 45% van de bezoekers heeft bovendien een vacature of voorlichtingspagina bekeken.

De eerste 3 vlogs op Bright.nl hebben bijna 95.000 views opgeleverd en ruim 2.000 likes. In 2019 volgen er nog meer afleveringen.
Op Bright Day heeft 70% van de bezoekers de stand van DEFLAB bezocht. Bright Day trok in totaal 22.500 eventbezoekers over 2 dagen; ruim 15.000 mensen met interesse in technologie hebben de innovaties van Defensie dus ervaren.

Het idee van DEFLAB en de beursexperience waren zo succesvol, dat Defensie op 7 maart 2019 in eigen beheer een nieuw DEFLAB-event heeft georganiseerd in het Nationaal Militair museum, waar ruim 3.000 enthousiaste bezoekers op afkwamen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze campagne is onderscheidend doordat voor het eerst een echt inkijkje in de militaire technologie van de toekomst wordt getoond. Een wereld die Defensie nog niet eerder heeft laten zien, en waarmee Defensie zich positioneert als een moderne technologische organisatie. De relevantie van Defensie in het huidige tijdsgewricht wordt extreem duidelijk gepositioneerd.

Daarnaast zorgt de optelsom van de diverse campagneonderdelen ervoor dat wat Defensie ‘belooft’ direct van bewijslast wordt voorzien, door de doelgroep dit online en offline persoonlijk te laten ervaren. We hebben met deze campagne een unieke kant van Defensie laten zien die nog niet bij het grote publiek bekend is, en waar heel veel belangstelling vanuit de doelgroep voor is.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Kris Manders, Campagnemanager Defensie (opdrachtgever)
  • Maarten van Appel, Account Director Maximum
  • Alex Talmon, Art Director Maximum
  • René van der Kroon, Creative Director Maximum
  • Albert Verweij, Senior Art Director Maximum
  • Dorus van Mosselveld, Junior Creative Maximum
  • Lindy Kuit, Copywriter Maximum
  • Danny Stolker, Check Me Producties (videoproducties)
  • Merijn Doggen & David Lemereis, Bright (vlogs en Bright Day)
  • Klaas Rohde, Fjuze (organisatie beursstand op Bright Day)

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here