Dit zijn de 5 kenmerken van een productieve recruiter

Peter Boerman Op 09 mei 2018
Gem. leestijd 3 min 3076x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 5 kenmerken van een productieve recruiter

Recruitment is topsport in de huidige arbeidsmarkt. Maar wat maakt een recruiter nou het meest productief? Dit zijn de 5 onderscheidende kenmerken.

Wat onderscheidt de succesvolle recruiters van de minder succesvolle? Volgens komt het neer op 5 dingen om op te letten.

#1. Ze zoeken naar data

Productieve recruiters werken niet harder, maar slimmer. Ze gebruiken data om betere en meer geïnformeerde beslissingen te maken. Ze meten elke stap die ze in hun proces maken en volgen de belangrijkste metrics, om zo elke keer hun beslissing te verbeteren. Zo kunnen ze bottlenecks in het proces herkennen en aanpakken, en besluiten waarmee te stoppen en waar juist te intensiveren. Of het nu gaat om welke sociale media te gebruiken, of hoe de kandidaat het proces ervaart.

#2. Ze denken (veel) aan hun kandidaten

Productieve recruiters zetten altijd de kandidaat op de eerste plaats. Ze nemen tijd om te onderzoeken wat de kandidaat wil en nodig heeft. Ze willen zijn of haar drijfveren begrijpen, en snappen wat hem of haar blij en gewaardeerd maakt op het werk.

Productieve recruiters willen de drijfveren van kandidaten snappen, en weten wat hun blij maakt

Productieve recruiters willen de best mogelijke candidate experience bieden, onder meer door tijdig met kandidaten te communiceren en hun tijd en moeite te waarderen en respecteren. Zo bouwen ze het vertrouwen op, dat nodig is voor een langetermijnrelatie. Die relatie helpt vervolgens een talentpool te onderhouden, waarmee vacatures snel kunnen worden gevuld.

#3. Ze gebruiken de goede tools

Productieve recruiters gebruiken technologie om hun werving- en selectieproces zowel te versimpelen als te versnellen. Ze weten welke software op de markt is om hun grootste uitdagingen te verlichten, en bekijken regelmatig hun handmatige handelingen om te kijken of die misschien geautomatiseerd kunnen worden, of dat er in elk geval technologische ondersteuning bij mogelijk is.

#4. Ze denken als marketeers

Nee, recruiters hoeven zelf geen marketeers te worden. En recruitment is géén marketingvak. Maar productieve recruiters weten wel dat de kandidaat zich op de huidige arbeidsmarkt als een consument gedraagt, en dat je daar als werkgever dus maar beter rekening mee houdt. Dat betekent dat zulke recruiters goed kunnen benoemen wat hun organisatie onderscheidt van de concurrentie (op de arbeidsmarkt!) en dat ze een aantrekkelijke Employee Value Proposition weten te formuleren.

productieve recruiters snappen dat kandidaten zich tegenwoordig gedragen als consumenten

#5. Ze houden van referrals

Productieve recruiters zijn luie recruiters. Of althans: ze laten graag al hun collega’s het werk doen, door vol in te zetten op een referralstrategie. Door iedereen in de organisatie te enthousiasmeren om goede kandidaten aan te dragen, zorgen ze voor een continue instroom van talent. Dat talent kost niet alleen minder tijd en moeite om te werven, ze blijven gemiddeld ook langer. Wat de recruiter dus op een dubbele manier tijd scheelt: niet alleen vraagt het minder inspanning om vacatures te vervullen, het duurt dankzij een referral gemiddeld ook nog eens langer voor een nieuwe vacature ontstaat…

Lees ook:

Meer weten?

Op 17 mei staat Werf& Live de hele dag in het teken van impact maken met je recruitment. Wil je erbij zijn? Aanmelden kan hier. Dan vieren we meteen het 10-jarig bestaan van Werf&!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners