Continu online volgen waar je pakketje nu is? Geen probleem. Maar hoe zit het met je status als sollicitant? Dat is meestal een black box. Hoog tijd om dat te veranderen, betoogt dr. John Sullivan.
Bestel je iets online, dan kun je tegenwoordig makkelijk volgen waar de bestelling zich bevindt. Maar gaat het om een sollicitatie waar je als kandidaat een flink aantal uur in hebt gestopt? Dan laten de meeste bedrijven je volledig in het ongewisse. En dat is ‘verkeerd’, stelt recruitmentgoeroe dr. John Sullivan.
‘Dit is nog heel 20ste eeuws’
“Het lijkt erop alsof recruiters niet meevoelen met de zenuwen die sollicitanten kunnen hebben en hen onnodig lang in het duister laten tasten”, schrijft hij. Het gebrek aan inzicht noemt Sullivan “heel 20ste eeuws”, nu we allemaal gewend zijn om online voortgang te kunnen volgen. “Maar om een of andere reden zit recruitment nog in de middeleeuwen als het gaat om het informeren van kandidaten, met name over waar ze zich bevinden in het sollicitatieproces.”
‘om een of andere reden zit recruitment nog in de middeleeuwen als het gaat om het informeren van kandidaten’
Sullivan haalt min of meer recent onderzoek aan waaruit grote onvrede blijkt over de gemiddelde candidate experience, en dan met name over de helderheid aangaande de actuele sollicitatiestatus. Positieve uitzonderingen daargelaten (zoals ‘ons eigen’ Philips), laat slechts een enkel bedrijf (geautomatiseerd) zien waar een kandidaat zit in het proces. Als er al iets staat, is dat meestal niet meer dan een advies regelmatig de recruiter te contacten.
De top-7 kwalijke gevolgen
Volgens Sullivan blijft deze gesloten houding evenwel niet zonder gevolgen. Dit zijn de 10 kwalijkste, zegt hij:
#1. Je zult minder sollicitaties krijgen
Veel kandidaten weigeren eenvoudigweg om hun sollicitatie in te sturen als ze het gevoel hebben dat het proces eenzijdig of onduidelijk is. Ook gebrek aan transparantie is voor velen een dealbreker.
#2. Goede sollicitanten zullen eerder afhaken
Het kan frustrerend zijn voor kandidaten als ze niet weten waar ze zich in het proces bevinden. Zeker kandidaten die kunnen kiezen uit meerdere aanbiedingen, zullen daardoor eerder afhaken. Ook al waren ze ook bij jouw organisatie misschien bijna binnen…
#3. Kandidaten zullen minder snel een aanbod accepteren
De kwaliteit van je sollicitatieproces is voor veel kandidaten een indicator van de kwaliteit van je werkomgeving. Ben je al in je werving en selectie onduidelijk, dan nemen velen aan dat het in het werk niet veel anders zal zijn. Dat kan ertoe leiden dat kandidaten liever kiezen voor een andere – meer empathische – werkgever.
#4. Gefrustreerde kandidaten zullen niet opnieuw solliciteren
Maar liefst 80 procent van de ondervraagde kandidaten zegt in het eerder genoemde onderzoek ‘ontmoedigd’ te worden voor een nieuwe sollicitatie, als de communicatie rondom een eerdere sollicitatie onhelder was. Sterker nog: worden kandidaten wél op de hoogte van de voortgang gehouden, dan vervijfvoudigt (!) de kans dat ze opnieuw een gooi zullen doen naar een baan.
Als je afgewezen kandidaten niet meldt dat ze geen kans maken, zullen ze het blijven proberen
Het heeft zelfs gevolgen voor de kwaliteit van de kandidaten, zegt Sullivan. Als je afgewezen kandidaten niet meldt dat ze geen kans maken (zoals liefst 61 procent van de werkgevers schijnt te doen), zullen ze het immers blijven proberen, stelt hij.
#5. Op sociale media wordt erover gesproken
Frustraties blijven tegenwoordig zelden meer binnenskamers. Sterker nog, van de werkzoekenden zegt 72 procent wel eens hun sollicitatie-ervaring te hebben gedeeld op sites als Glassdoor. En niet gemeld krijgen dat je bent afgewezen, scoort daarbij als allergrootste frustratie. Wat ook weer negatief kan uitwerken op je employer brand.
#6. Niet informeren kost óók tijd
Kandidaten niet – automatisch – informeren over hun status, kost óók tijd. En misschien zelfs wel meer. Als je het automatisch inricht, kunnen kandidaten via self-service hun voortgang volgen. Doe je dat niet, dan kun je erop rekenen dat de recruiter allerlei telefoontjes en mailtjes krijgt. Reken maar uit wat voordeliger is…
uiteindelijk kan frustratie over je sollicitatieproces ertoe leiden dat je kandidaat niet komt opdagen
#7. Frustratie kan tot no-show leiden
Zelfs als je gekozen kandidaat uiteindelijk het aanbod accepteert, kan frustratie over (de snelheid en duidelijkheid van) je sollicitatieproces nog ertoe leiden dat hij of zij er op het laatst alsnog van afziet en niet komt opdagen.
En zo zijn er nog meer kwalijke gevolgen
Volgens Sullivan zijn er trouwens nog wel meer kwalijke gevolgen. Zo kan je quality-of-hire achterblijven bij de verwachtingen als je jouw kandidaten niet op de hoogte houdt van hun status. Ook ziet hij een risico op een hoger verloop. En zelfs je omzet kan eronder lijden, als je kandidaten tegelijk ook je klanten zijn. Uit onderzoek van Graeme Johnson blijkt dat de schade daarvan wel eens in de miljoenen kan lopen.
‘self-service tracking-technologie is vaak al aanwezig. Je moet hem alleen nog voor je sollicitanten beschikbaar maken’
Hoogste tijd dus om kandidaten meer helderheid in het proces te geven. En dus ook goede – persoonlijke – feedback bij een afwijzing, zegt Sullivan. “Sommige onderdelen van de candidate experience zijn misschien moeilijk te verbeteren. Maar er is eigenlijk nauwelijks een reden te verzinnen waarom je kandidaten niet in de gelegenheid zou stellen om hun voortgang in het sollicitatieproces duidelijk te krijgen. Het enige wat nodig is, is wat self-service tracking-technologie. Maar die is vaak al aanwezig in je huidige technologie, ergens in de organisatie. Nu is het alleen nog zaak die ook voor je sollicitanten beschikbaar te maken.”