Duurzaamheid steeds belangrijker voor jongere in keuze voor werkgever

Onderzoek na onderzoek laat zien dat voor jongeren duurzaamheid steeds belangrijker is in de keuze voor een werkgever. Maar passen die werkgevers hun gedrag daar ook al op aan?

Peter Boerman Op 11 april 2023
Gem. leestijd 5 min 1180x gelezen
Deel dit artikel:
Duurzaamheid steeds belangrijker voor jongere in keuze voor werkgever

De ene volgde een intern opleidingsprogramma bij Shell, maar nam in 2019 ontslag om zich vervolgens bij Extinction Rebellion aan te sluiten. De ander had een mooie loopbaan bij de rechterlijke macht, alvorens over te stappen naar Reclame Fossielvrij, een campagnegroep die pleit voor een landelijk verbod op reclames van de fossiele industrie. Het zijn zomaar twee van de zogenoemde climate quitters die NU.nl begin dit jaar portretteerde: mensen die hun goedbetaalde baan in het bedrijfsleven opzeggen om fulltime klimaatactivist te worden. ‘Klimaatontslag’, zo wordt het ook al wel genoemd.

Het zijn bepaald niet de enige jongeren die zich laten leiden door groene overwegingen in hun zoektocht naar een baan. Niet iedereen gaat zover om fulltime activist te worden, maar duurzaamheid speelt wel een almaar grotere rol op de arbeidsmarkt. Onderzoek na onderzoek toont aan dat dit steeds belangrijker wordt voor Generatie Z. Zo liet een recente studie van de Europese Investeringsbank zien dat 69% van de mensen onder de 30 de klimaatimpact van een werkgever zwaar mee te wegen bij de keuze voor een baan, en 13% noemt het zelfs een ‘topprioriteit’.

Bereid tot lager salaris

Het sluit aan bij eerdere onderzoeken die tot vergelijkbare resultaten komen. Zo liet een enquête van Yale University vorig jaar zien dat meer dan de helft van de studenten bedrijfskunde aan 29 bedrijfsopleidingen wereldwijd een lager salaris zou accepteren als een bedrijf milieuvriendelijk is. En het Britse softwareplatform Supercritical concludeerde al dat een derde van alle kantoormedewerkers bereid is te vertrekken als de werkgever geen moeite steekt in het verminderen van de ecologische voetafdruk. Bij de jongste generatie op de arbeidsmarkt was dat zelfs meer dan de helft.

‘Bedrijfsklimaatbeleid is het nieuwe DEI.’

Bovendien zei 60% een bedrijf te verkiezen met een duidelijke emissiereductieplan boven een bedrijf dat zo’n plan niet heeft. ‘Bedrijfsklimaatbeleid is het nieuwe DEI’, aldus Supercritical-CEO Michelle You bij de verschijning van dat onderzoek. ‘Bedrijven komen er niet meer mee weg om hun duurzaamheidsinitiatieven in een handomdraai te veranderen of te schrappen. Werknemers eisen meer en werkgevers worden daarop aangesproken. Degenen die toptalent willen aantrekken en behouden, moeten klimaatactie gaan zien als iets waarover niet kan worden onderhandeld, anders lopen ze het risico achter te blijven.’

Uit: onderzoek van voormalig Unilever-CEO Paul Polman onder 4.000 Britten en Amerikanen.

Banken zakken weg

Het past bij de ‘radicale omslag’ die iemand als Arjan Elbers de komende jaren voor de arbeidsmarkt voorziet. ‘De jongere generaties willen vaak niet meer aan de slag voor werkgevers die niets doen voor de planeet. Zij willen een heel ander pad bewandelen: werken én impact maken’, zo zei de voorzitter van Recruiters United het tegen NU.nl. ‘De iconische banken en grote energiebedrijven die vroeger standaard in de top van aantrekkelijkste werkgevers stonden, zakken jaarlijks steeds meer af in populariteit. Werkgevers die het roer omgooien en constructief proberen te zijn, winnen de race.’

1 op de 5 heeft wel eens bedankt voor een baan omdat het bedrijf in hun ogen niet duurzaam genoeg was.

Ook KPMG bevestigde vorig jaar de trend bij onderzoek onder 5.700 werkenden, studenten en pas afgestudeerden in het Verenigd Koninkrijk. Hier zegt zelfs 1 op de 5 wel eens bedankt te hebben voor een baan omdat het bedrijf in hun ogen niet duurzaam genoeg was. Onder 18- tot 24-jarigen zegt zelfs 1 op de 3 wel eens een baan te hebben afgeslagen omdat de werkgever niet aan hun duurzaamheidseisen voldeed. Niet gek dus dat er ook steeds meer vacaturesites oppoppen die zich specifiek op groene banen concentreren.

‘Wees geen fossiele achterhoede’

Volgens de Europese Investeringsbank wordt het dan ook de hoogste tijd dat werkgevers meer prioriteit gaan geven aan duurzaam ondernemen. Al vallen in Nederland de cijfers nog relatief ‘mee’: in Duitsland laat 81% van de jongeren (tot 30 jaar) duurzaamheid meewegen in hun keus, en is het voor 18% zelfs topprioriteit, in België zijn deze getallen respectievelijk 73% en 24%. Duitsers noemen klimaatverandering zelfs de allergrootste uitdaging van deze tijd, zo meldt het onderzoek. In Nederland staat het op plek #2, na de financiële crisis, maar vóór de stijgende kosten voor levensonderhoud.

nori spauwen

‘Werkgevers, wees geen fossiele achterhoede’, adviseerde Nori Spauwen (foto), politiek filosoof en oprichter van Embassy of Change, recent nog in het FD. ‘Je medewerker wil een zinvol leven, een toekomst voor onze planeet, en werken voor een bedrijf dat het verschil maakt. Denk niet dat jongeren alleen maar werken om de rekeningen te betalen. Zo’n 4 op de 5 willen werken voor een bedrijf dat een positieve impact op de wereld belangrijker vindt dan de belangen van aandeelhouders. Ruim 50% wil opstappen als de werkgever niet genoeg doet tegen klimaatverhitting, en de helft deed dat al.’

Klaar voor de groene transitie?

Ook in de Webinar Week van Werf& eerder dit jaar werd stilgestaan bij de hang naar duurzaamheid op de huidige arbeidsmarkt. Maar liefst 70% van de mensen vindt dit thema belangrijk in een werkgever, haalde Maurice Roy, Sales Solution Director bij Hays, daarbij onderzoek van het WEF aan. En dat aantal wordt steeds groter, vertelde hij in een webinar, waar hij mooi de verbinding legde met een zogeheten Total Talent-strategie. ‘Je wil daar aanwezig zijn waar het talent ook is. Je wilt geen roepende in de woestijn zijn. Denk daar dus goed over na in je recruitmentstrategie.’

Uit onderzoek dat Intelligence Group vorig jaar samen met CompanyMatch deed, onder 150 mensen van onder de 30, bleek dat  60% zegt een actieve bijdrage te willen leveren aan de strijd tegen de klimaatcrisis, en dat ook bij hun keuze voor een werkgever mee te wegen.

Bijna 1 op de 5 zegt zelfs bereid te zijn hun werkgever te verlaten als die zich onvoldoende inspant voor het klimaat.

Onderzoek van het Belgische HR-bedrijf Acerta onder ruim 2.000 werkenden liet vorig jaar ook al zien dat meer dan 6 op de 10 werknemers zeggen dat het al dan niet hebben van een klimaatbeleid hun keuze voor een nieuwe werkgever beïnvloedt. Bijna 80% geeft aan dat ze het belangrijk vinden dat het bedrijf waarvoor ze werken actie onderneemt tegen klimaatverandering. En bijna 1 op de 5 zegt zelfs bereid te zijn hun werkgever te verlaten als die zich onvoldoende inspant voor het klimaat.

‘Bedrijven zijn vaak al bezig met de basis, zoals recycling en groene mobiliteit’, vertelde onderzoekster Annelies Baelus ten tijde van het verschijnen van het onderzoek in Knack. ‘Maar ze kunnen nog een tandje bijsteken. Van de bedrijven zegt 4 op de 10 binnen 2 jaar klimaatdoelen te willen opnemen in hun HR-beleid. Maar de cijfers tonen dat een snellere actie nodig is. Zeker als ze de strijd om het beste talent in de krappe arbeidsmarkt willen winnen én die talenten willen behouden. Niet alleen bij jonge werknemers, maar ook bij veertigers en vijftigers is er groot draagvlak voor een groener bedrijfsbeleid, zo blijkt uit de cijfers.’

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners