Een out-of en in-the-box campagne met unieke ervaringen (inzending Etos)

Werken bij Etos, dat voelt goed. Ervaar het werken bij Etos middels Etos’ spray- en smeerbare wervingscampagne. Lees de hele case van Etos, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 22 maart 2024
Gem. leestijd 3 min 226x gelezen
Deel dit artikel:
Een out-of en in-the-box campagne met unieke ervaringen (inzending Etos)

Al meer dan 100 jaar zorgt Etos ervoor dat Nederland lekker in z’n vel zit. Daarvoor heeft ze meer dan 1001 producten en geeft ze ieder jaar meer dan 30 miljoen adviezen. Alles vanuit haar missie om iedereen elke dag goed te laten voelen. Dat kan uiteraard alleen met een team van medewerkers dat zich ook fijn voelt. Daarom werd de EVP, de fijne voordelen van werken bij dé wellbeing-partner van Nederland, herijkt.

Etos kwam met een heuse verzorgingslijn, speciaal voor nieuwe medewerkers, van lachrimpelcrème tot carrièretijgerbalsem.

Dit vormde ook de basis voor een unieke wervingscampagne: Een verzorgingslijn speciaal voor nieuwe medewerkers! Producten die de bijzondere werking van een baan bij Etos overbrengen. Van Lachrimpelcrème tot Carrièretijgerbalsem en van Je-ware-gezichtslotion tot Je-hart-luchtverfrisser. Zo lieten we iedereen ontdekken en ervaren hoe goed een baan bij Etos voelt én maakten we dat ook direct tast-, smeer- en spraybaar!

Werken bij Etos, dat voelt goed. Ervaar het werken bij Etos middels Etos’ spray- en smeerbare wervingscampagne. Lees de hele case van Etos die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Opvallen met een arbeidsmarktcampagne in een tijd van grote personeelstekorten, voor een schaarse doelgroep met de moeilijkste wervingshaalbaarheid, was uitdagend. Daarom vormden niet woorden, maar wellbeing-ervaringen het hart van deze campagne. In alle Etos-winkels konden de producten (en dus de EVP) getest worden. Ondersteund met print, PR, social en sampling.

Wat was de impact van de case?

De campagne heeft zowel extern als intern mooie resultaten opgeleverd. Extern hebben we resultaten op merk- en recruitmentniveau weergegeven. Intern is de impact zichtbaar gemaakt middels het jaarlijkse Medewerkerbetrokkenheidsonderzoek.

Impact extern:

  • Merkbekendheid onder bijbaners = +22,7%
  • Merkvoorkeur onder bijbaners = +82,9%
  • Stijging aantal sollicitanten flight 1 (13-03-’23 / 13-07-’23: weergegeven resultaten uit periode 22-05-’23 / 13-07-‘23) = +14%
  • Stijging aantal sollicitanten flight 2 (01-09-’23 / 22-11-‘23) = +19%
  • Stijging aantal nieuwe werknemers flight 1 = +11% (totaal: 563)
  • Stijging aantal nieuwe werknemers flight 2 = +19% (totaal: 392)
  • Websitebezoek flight 1 = +21%
  • Websitebezoek flight 2 = +25%
  • Cost per hire: 193 euro (-41%)

h

Impact intern:

  • Betrokkenheid: +12%
  • Ik ben er trots op om bij Etos te werken = +9%
  • Ik beveel Etos aan als een goede werkgever = +19%
  • Ik ben van plan om nog minstens 12 maanden bij Etos te werken = +14%
  • eNPS = +6%

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Practice what you preach! Ofwel: als je voor heel Nederland wilt zorgen, dan begin je bij je eigen mensen. Daarom werden de in 2022 in de EVP geformuleerde bouwstenen van goed werkgeverschap vertaald naar een heuse verzorgingslijn speciaal voor (nieuwe) medewerkers. Producten die de bijzondere werking van een baan bij Etos overbrengen.

Een campagne die in het hart van het merk geborgd is. Het zet de merkboodschap centraal en koppelt belofte daadwerkelijk aan bewijs. Etos creëert op het moment dat de doelgroep interactie met het merk aangaat en/of de winkel bezoekt momentum, met impactvolle, verrassende wellbeing-ervaringen die een duidelijke uitnodiging doen. Daarnaast gaf het idee de mogelijkheid te infiltreren in de wereld van (nieuwe) medewerkers met een relevante boodschap en range aan producten. Een unieke campagne, geborgd in het hart van het merk, met fantastische resultaten. Werken bij Etos, dat voelt goed.

Credits case

Intern betrokkenen:

  • Maarten Bokhoven, manager Community & Engagement / Employer Branding
  • Joline Ligthart, HR Business Partner Etos
  • Mirjam Boersma, specialist Employer branding
  • Etos Private label & sourcing
  • Etos Online marketing
  • Diverse winkelcollega’s

Extern betrokkenen:

  • NEEW: Ruben Beijer (strategie), Jascha Hoogendijk (art), Marleen Zwolsman (account)
  • Frequin producties
  • Marije Kuiper Fotografie

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners