Employer Branding Experience: Magneten en KLM

Martijn Hemminga Op 03 november 2011
Gem. leestijd 2 min 3048x gelezen
Deel dit artikel:

SJP gaat samenwerken; Magneten half jaar laterDe Employer Brand Experience wordt afgesloten met de uitreiking van de SJP-magneten en Wim Kooijman van KLM. Door technische problemen werd het programma helaas omgegooid. Eerst een door de presentatie genoemde twitterspeech van KLM en daarna de uitreiking van 8 Magneten, waarvan 2 Goud. 

KLM

Wim Kooijman, Executive Vice President Human Relations and Industrial Relations bij de KLM, is de laatste spreker voordat de SJP-magneten uitreiking begint. Door technische problemen heeft de organisatie besloten om Kooijman slechts 10 minuten het podium te geven in plaats van drie kwartier. In die 10 minuten liet hij wel zien de beste plenaire spreker van de dag te zijn. Nu zijn korte maar inspirerende bijdrage: KLM heeft tijdens de crisis geen mensen ontslagen en gaat dat ook bij de komende crisis niet doen, vertelt Kooijman. Hij geeft aan dat ze als luchtvaartbedrijf gewend zijn aan crises. Mensen maken een organisatie, vindt KLM. Door hen te ontslaan als het even tegenzit en weer aan te nemen als het goed gaat, maak je jezelf ongeloofwaardig op de arbeidsmarkt.

SJP-magneten

De uitreiking van de Magneten van de Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie is normaal in mei. Door de kredietcrisis waren er echter te weinig inzendingen en is de uitreiking een half jaar uitgesteld door aan te haken aan de Employer Branding Experience. In totaal waren er 88 inzendingen waarvan 20 een nominatie kregen. Deze nominaties werden bekendgemaakt tijdens de lunchpauze.

Creatie

De eerste prijzen werden uitgereikt aan drie teams van  jong talent. Die hebben verschillende campagnes gemaakt om fietsenmakers te werven. Daarna werden de creatieve Magneten uitgereikt.

Categorie print
Rabobank, werven ict’ers: Co Unlimited

Categorie radio, tv en bioscoopcommercials
Geen bekroning

Categorie indoor en outdoor
Koninklijke Landmacht, Playstation: Publicis/Maximum

Categorie online
Nederlandse Tuinbouw. It’s a live: Kong

Categorie evenementen, beurzen en acties
Houthoff Buruma, The Game: Ranj

Categorie smart out of the box
Geen bekroning

Categorie geintegreerde campagnes
Randstad, iedereen heeft iets met…: Publicis
Nederlandse Tuinbouw. It’s a live: N=5/Kong (Goud)

Effectiviteit

De effectiviteitsprijs wordt uitgereikt aan werkgevers die doelbewust en accountable werven. Er waren twee nominaties Alliander en PostNL. Beide nominaties zijn echter niet bekroond. Ze waren goed, maar er stak er geen een bovenuit.

Employer brand oeuvreprijs

Na jaren van afwezigheid is de employer brand award weer terug. De laatste werd in 2005 uitgereikt aan de Koninklijke Luchtmacht. Genomineerden zijn de Koninklijke Landmacht (Publicis/Maximum) en Werken bij het Rijk (Euro RSCG). Werken bij het Rijk heeft een magneet gewonnen en de Koninklijke Landmacht een gouden Magneet.

SJP-bijlage bij Werf& in januari

De eerstvolgende Werf& verschijnt in januari. Werf&-abonnees ontvangen de SJP-bijlage met daarin alle 20 nominaties en winnaars. Er zijn nog 2 partijen nodig om dit boek mogelijk te maken.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners