Diarmuid Russell (Glassdoor): ’Kandidaat heeft meer macht dan ooit’

Peter Boerman Op 01 juni 2016 Gem. leestijd 5 min998x gelezen
Deel dit artikel:
Diarmuid Russell (Glassdoor): ’Kandidaat heeft meer macht dan ooit’

Nu de kandidaat meer macht heeft dan ooit, moeten werkgevers transparantie niet vrezen, maar juist omarmen. Dat stelt Diarmuid Russell van Glassdoor.

Russell is 16 juni in Nederland voor een exclusieve keynote tijdens Werf& Live.

>> Meteen inschrijven? Dat kan hier!

De vice president international was 1 van de eerste 50 werknemers bij de van oorsprong Amerikaanse site, en mag nu de wereldwijde expansie ervan leiden. Het is de eerste keer dat hij daarover in Nederland in het openbaar gaat vertellen.

Wat is uw belangrijkste boodschap voor de recruiters bij Werf& Live?

’Dat transparantie de manier waarop mensen beslissingen nemen fundamenteel heeft veranderd. Mensen vertrouwen op online reviews voor allerlei soorten beslissingen – van hun vakantie tot welke TV ze moeten kopen of waar te eten. Bij Glassdoor willen we diezelfde transparantie naar de wereld van het werk brengen.

Dit betekent nogal een uitdaging voor hoe werkgevers over hun merk denken. Ik geloof dat ze niet bang hoeven te zijn voor deze transparantie, maar het juist moeten omarmen als kans om echte betrokkenheid en interactie te creëren met zowel huidige als toekomstige werknemers.

Aan de andere kant; als we naar een samenleving gaan waar alles steeds meer wordt beoordeeld en gedeeld, voorzien wij dat werkgevers die niet effectief met hun employer brand omgaan door toptalent in de markt zal worden genegeerd.’

’Werkgevers die niet effectief met hun employer brand omgaan worden door toptalent genegeerd’

Geen toeschouwers

Hoe doe je dat dan, effectief met je employer brand omgaan? Zeker in een wereld waar je steeds minder invloed lijkt te hebben op hoe anderen over je denken?

’Werkgevers zijn geen toeschouwers! Iets managen betekent niet dat je totale controle hebt, maar je moet wel actief en positief de discussie beïnvloeden. Het is echt niet zoveel anders dan het managen van een consumentenmerk: mensen zullen zelf een beslissing maken, maar je moet jezelf wel laten zien. En zonder authenticiteit is geen enkel employer brand van enige waarde.

Je employer brand is de essentie van wie je bent als werkgever: het reflecteert je normen en waarden en waar je voor staat. Dit goed doordenken is dus cruciaal. En vraag je vervolgens af of je medewerkers dit zo ook ervaren. Welk verhaal vertellen zij de buitenwereld? Als dat anders is dan waar je merk voor staat, dan heb je een uitdaging. Dan moet je óf je merkwaarden intern zien te versterken óf je moet je participatie in sites als Glassdoor zien te verbreden zodat je waarden beter zichtbaar worden. Hoe dan ook: werkgevers moeten dapper genoeg zijn om werknemers voor zichzelf te laten spreken, en niet te willen controleren wat ze allemaal zeggen.’

’Werkgevers moeten dapper genoeg zijn om werknemers voor zichzelf te laten spreken, en niet te willen controleren wat ze zeggen’

Constructieve feedback

Hoe gaat het met Glassdoor in Europa?

’We volgen hier een vergelijkbaar traject als we 2 tot 3 jaar geleden in de VS deden. Er zijn nu al honderden bedrijven die gebruik maken van de enhanced profiles en alle andere mogelijkheden op onze site. We zien ook dat veel bedrijven de site nuttig vinden als communicatiekanaal tussen het leiderschap en hun mensen. Ze gebruiken Glassdoor om constructieve feedback te verzamelen op hun handelen.’

Zijn jullie meer een reviewsite of een carrièresite?

’Ik zie eerlijk gezegd geen groot verschil tussen die twee. Wie tegenwoordig een nieuwe baan wil doet altijd online onderzoek. Werkzoekenden willen niet alleen weten welke banen beschikbaar zijn, maar ook hoe de sfeer daar is, hoe ze hun interview kunnen voorbereiden, wat ze kunnen verwachten aan arbeidsvoorwaarden. Wij brengen al deze informatie samen. Mensen die door vacatures heenlopen kunnen deze informatie meteen erbij zien – en wij geloven dat dit werkzoekenden kan helpen om betere keuzes te maken.’

’Wij geloven dat onze informatie werkzoekenden kan helpen om betere keuzes te maken’

Missie

Wanneer is Glassdoor volgens u geslaagd? 

’Onze missie is het om mensen overal te helpen om een baan en een bedrijf te vinden dat bij hen past. Werk is een belangrijk deel van ons leven, daarom vinden wij het belangrijk dat mensen houden van wat ze dag in dag uit aan het doen zijn.

Wij doen dat door de kennis van insiders te benutten. Als we daarin succesvol zijn, denk ik dat we uiteindelijk de grootste carrièresite kunnen worden in elke markt waarin we actief zijn.’

Hoe ziet u de rol van de kandidaat tegenwoordig?

’Kandidaten gedragen zich steeds meer als consumenten: ze shoppen wat rond, ze gebruiken data om hun beslissingen te onderbouwen, en zoeken naar meningen van mensen die ze vertrouwen. De kandidaat heeft meer macht dan ooit, wat betekent dat bedrijven harder moeten werken om het beste talent aan te trekken. Werkgevers kunnen niet op hun lauweren rusten, noch teren op hun successen uit het verleden.’

’Werkgevers kunnen niet op hun lauweren rusten, noch teren op hun successen uit het verleden’

1 van de eerste 50

Kunt u me iets meer vertellen over uw persoonlijke achtergrond bij Glassdoor?

’Ik ben hier 5 jaar geleden begonnen. Destijds hadden we iets van 30 mensen in dienst; we waren net begonnen om samen te werken met werkgevers. Nu hebben we meer dan 500 mensen in 5 kantoren, over de hele wereld!

Ook toen was al duidelijk hoe waardevol onze informatie was voor mensen, en hoeveel potentie het had om de levens van mensen te veranderen – of het nou gaat om een betere positie voor salarisonderhandelingen of om hen banen te bieden die ze anders misschien nooit gehad zouden hebben.

Daarnaast kan ik zeggen dat het ontzettend leuk is om te werken bij een start-up. Je kunt je er bezighouden met allerlei terreinen en echt invloed hebben. Maar je moet wel flexibel zijn. Ik heb in de VS zelf functies gehad in Sales, Finance, Strategie en Marketing, en nu leid ik vanuit Ierland onze internationale expansie. Zo krijg ik de gelegenheid vitale informatie naar werkgevers en werkzoekenden in Europa te brengen. Een prachtkans.’

Kom naar Werf& Live!

Diarmuid Russell is een van de sprekers op 16 juni tijdens Werf& Live. Op dit jaarcongres is een programma samengesteld boordevol interessante recruitmentverhalen. Naast Glassdoor (voor het eerst in Nederland!), doen onder meer Sonos, Dura Vermeer en Lidl een boekje open over hun ervaringen en worden de allereerste Werf& Awards uit de geschiedenis uitgereikt.

>> Mis niets en schrijf je nu in!

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.