Een goed cv? Recruiters en kandidaten verstaan er iets héél anders onder

Peter Boerman Op 19 september 2017
Gem. leestijd 2 min 3220x gelezen
Deel dit artikel:
Een goed cv? Recruiters en kandidaten verstaan er iets héél anders onder

Een kwart van de sollicitanten zet niet op het cv als ze in één bedrijf meerdere functies hebben gehad. Een flinke misrekening, want 97 procent van de recruiters zegt dit juist wel belangrijk te vinden, aldus nieuw onderzoek.

Wat recruiters nog meer belangrijk vinden op een cv? Kwalificaties (voor 100% van de recruiters van belang), beknoptheid (98,3%) en een persoonlijke motivatie (90%). Daarnaast zegt 44 procent van de Nederlandse recruiters het geen probleem te vinden als kandidaten hun cv een beetje rooskleuriger voorstellen dan de werkelijkheid, en vindt 92 procent het ook geen probleem als een kandidaat een half jaar zonder werk heeft gezeten.

Bekend merk is een pré

Recruiters hechten daarentegen duidelijk minder aan vrijwilligerswerk (15,4%) dan dat kandidaten denken (41,6%), maar het helpt de sollicitant weer wel als ze bij een bekend merk hebben gewerkt (voor 90,4% van de recruiters een pré) of als ze meer dan 2 jaar bij hetzelfde bedrijf hebben gewerkt (dat vindt 96,2% van de recruiters belangrijk). Ook 72,2 procent van de kandidaten denkt trouwens dat zulke loyaliteit goed oogt op het cv.

Loyaliteit als groot goed

Dat is ook wel logisch, zegt Joost Fortuin, managing director van Page Personnel Nederland, dat het onderzoek uitvoerde onder ruim 4.200 kandidaten en meer dan 600 recruiters. ‘In een arbeidsmarkt die sterk in beweging is, is loyaliteit een belangrijk goed’, zegt hij. ‘Werkgevers zijn gebaat bij continuïteit. Als een werkzoekende het afgelopen jaar 4 verschillende werkgevers heeft gehad, is de kans groot dat de vacature binnen afzienbare tijd weer vervuld moet worden.’

‘In een arbeidsmarkt die sterk in beweging is, is loyaliteit een belangrijk goed’

Nederlandse recruiter is meer coulant

Page Personnel voerde het onderzoek uit in een aantal Europese landen. Daarbij valt op dat Nederlandse recruiters – meer dan die in andere landen – coulant zijn over het aandikken van vaardigheden door sollicitanten. In Italië vindt bijvoorbeeld maar 7 procent van de recruiters dat je als kandidaat de waarheid een beetje mag oprekken, tegen dus 44 procent in Nederland. ‘Ik denk dat het erop duidt dat Nederlandse recruiters realistischer zijn over menselijk gedrag’, concludeert Fortuin.

Tegenstrijdige eisen

Een goed cv bevat wel wat tegenstrijdige eisen, aldus het onderzoek. Zo zien recruiters het liefst een cv van maximaal 2 pagina’s. Maar daar moeten dan wel alle functies op staan die een kandidaat vervuld heeft – ook als dat binnen hetzelfde bedrijf is geweest, plus: een verwijzing naar alle in de vacature genoemde vereisten. Recruiters zeggen in het onderzoek bovendien te letten op de logische opbouw en continuïteit van een carrière zoals die in een cv wordt weergegeven. Zij lezen hieraan af in hoeverre een kandidaat zich heeft gespecialiseerd en over branchespecifieke kennis beschikt.

Hobby’s, wel of niet?

De laatste tijd was er in de Nederlandse recruitmentwereld een klein debatje over de vraag of je als kandidaat nou wel of geen hobby’s op je cv moet zetten. Meer dan 80 procent van de respondenten zei daarbij overigens: ja doen, mits het tenminste relevant voor de functie is.

Bij het onderzoek van Page Personnel is dat cijfer nauwelijks anders. ‘Hobby’s geven de werkgever niet alleen een beeld van je persoonlijkheid als kandidaat’, zegt Fortuin. ‘Het kan ook ervoor zorgen dat jouw cv opvalt in de grote stapel. Zeker als je iets uitzonderlijks hebt bereikt, of een unieke passie hebt, zullen recruiters je eerder onthouden. Misschien komt het door onze calvinistische aard, maar kandidaten zijn hier vaak nog te terughoudend in. Ze laten daarmee echt kansen liggen.’

Lees ook:

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners