Heb je ICT in je vingers? Werving voor een bijzondere organisatie (inzending Kentalis)

In gebarentaal vertellen 2 cliënten wat voor interessante ICT-vraagstukken er liggen bij Kentalis. Werkinhoud en bedrijfscultuur zijn meteen duidelijk. Lees de hele case van Kentalis in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2022.

Redactie Op 15 maart 2022
Gem. leestijd 4 min 619x gelezen
Deel dit artikel:
Heb je ICT in je vingers? Werving voor een bijzondere organisatie (inzending Kentalis)

Omschrijving van de case

ICT’ers werven is geen eenvoudige zaak. Er zijn veel openstaande vacatures en bedrijven smijten met salarissen, leaseauto’s en flexibele arbeidsvoorwaarden. Dat alles heeft Kentalis vrijwel niet. Wat de organisatie die mensen ondersteunt die slechthorend, doof of doofblind zijn wél heeft is… een unieke werkomgeving. Want of je nou werkzaam bent in het onderwijs, in de zorg of in het onderzoeksveld, iedereen bij Kentalis is bezig om de cliënten maximaal te ondersteunen.

Wat de organisatie die mensen ondersteunt die slechthorend, doof of doofblind zijn wél heeft is… een unieke werkomgeving.

Dat geldt ook voor de ICT’ers bij Kentalis. Zij spannen zich dagelijks in om een waardevolle bijdrage te leveren voor de zorg of het onderwijs van de heel brede cliëntengroep van Kentalis. Van ambulante zorg aan kinderen in het reguliere onderwijs tot en met de fulltime zorg voor ouderen in eigen Kentalis-zorgcentra. Als ICT’ers bij Kentalis kun je werken aan heel mooie projecten, maar je moet het ook interessant vinden om een bijdrage te leveren aan een betere zorg of beter onderwijs. Deze mix van interessante projecten en een bijdrage leveren aan betere zorg en onderwijs is het vertrekpunt geweest van de communicatiestrategie en de campagne voor Kentalis.

Kentalis is voor de ICT-doelgroep een onbekende werkgever. We hebben dan ook heel bewust gekozen voor een aanpak waarbij mensen in gebarentaal onze wervende boodschap ‘vertellen’. Deze campagne grijpt je en dat komt vooral door de passie van de 2 cliënten die de hoofdrol spelen in de campagne.

We hebben bewust gekozen voor een aanpak waarbij mensen in gebarentaal onze wervende boodschap ‘vertellen’.

De vervolgstap is ook heel duidelijk. We nemen de ICT-doelgroep mee naar de wereld van ICT bij Kentalis. We laten ze op de website kennis maken met de ICT’ers die er al werken en met de projecten. En natuurlijk bieden we de relevante ICT-vacatures aan. De ruggengraat van de campagne is een aparte landingspagina. Daar hebben we al het verkeer heen laten gaan. Naast de eigen sociale kanalen hebben we gerichte aandacht gekocht in de consideration & action-fase met de inzet van Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Ads.

Wat was de impact van de case?

ICT binnen de zorg of het onderwijs. Het zijn vaak niet de gebieden waar ICT’ers meteen aan denken als ze op zoek zijn naar een nieuwe werkgever. Er komen dan vragen naar boven als; wat ga ik daar dan doen en wat ga ik verdienen? Daar komt nog bij dat Kentalis vooral bekendheid geniet in de wereld van zorg en onderwijs, maar buiten die gebieden is dat niet zo. Er was geen kwantitatief onderzoek beschikbaar maar het is wel het beeld op basis van 20 interviews met zorgpersoneel en ICT’ers. Gezien de moeilijke startsituatie zijn we dan ook heel tevreden met de volgende resultaten.

In de campagneperiode – 2 augustus t/m 16 september 2021 – hebben we de doelgroep (via LI/FB/IG) bijna 230.000 keer bereikt: 73.000 via LinkedIn en 156.000 via Facebook/Instagram. De CTR ligt 50% hoger dan de benchmark. Via zoekmachinemarketing (Google) en organisch verkeer wisten we nog eens 245.000 views te realiseren. In totaal behaalden we in de campagneperiode 475.000 views en 7.671 clicks.

Uiteindelijk werden 8 mensen aangenomen, voor een CPH van minder dan 2.000 euro.

Uiteindelijk bezochten 1.953 mensen de ICT-vacatures op de landingspagina. Dat bezoek komt deels door de betaalde campagne maar ook omdat de campagne door de medewerkers van Kentalis werd gedeeld op sociale media. Daarna stuurden 41 mensen hun sollicitatie en uiteindelijk werden er 8 nieuwe ICT-collega’s aangenomen. De campagne is succesvol geweest. Met 8 nieuwe medewerkers kan Kentalis haar cliënten weer beter helpen. En dat tegen een cost per hire onder de € 2.000,- Dat is voor een schaarse ICT-doelgroep heel mooi.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De Kentalis-case moet een Werf& award winnen om een aantal redenen. Met de campagne hebben we een vrij complex communicatieprobleem weer simpel gemaakt. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Een relatief onbekende organisatie wordt snel neergezet als aantrekkelijke ICT-werkgever. De aanpak met de cliënten die in gebarentaal vertellen welke interessante ICT-vraagstukken er beschikbaar zijn, is sympathiek, valt op en zorgt ervoor dat werkinhoud en bedrijfscultuur gelijk duidelijk zijn.

Goede werving selecteert. En dat doet deze campagne ook.

Goede werving selecteert. En dat doet deze campagne ook. De campagne maakt gelijk duidelijk wat je kunt verwachten. De Kentalis-campagne is daarnaast succesvol. Doorklikratio ligt boven benchmark en het aantal definitieve hires maakt het een effectieve campagne in een hele competitieve arbeidsmarkt voor ICT’ers. In totaal ligt de cost per hire rond de € 2.000,-

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Kentalis (opdrachtgever)
  • Miriam en Pieter (Acteurs in gebarentaal)
  • Kimm van Gaal (Coördinator Recruitment)
  • Jorien van den Bogert (Recruiter)
  • Lisanne Eldering (Stagiair HR)
  • Angelique van Geenen (Senior Adviseur Communicatie & Relatiebeheer)
  • Bas Schoones (Manager ICT)
  • Elsbeth Ketting (Manager Communicatie & Relatiebeheer)

Arbeidsmarktcommunicatie

  • The Addstore (arbeidsmarktcommunicatiebureau)
  • Ap Mollinga (concept, videoproductie en fotografie)
  • Guido Blok ( online design, postproductie)
  • Jaap van Haastrecht (copy)
  • Gertjan de Waal (strategie en account)

Marketing

  • Tomorrowmen (online marketingbureau)
  • Ashley Leidelmeyer

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners