Het vinden van ‘vergeten talenten’ (inzending Randstad & Equalture)

Randstad ruilde het cv in voor games. Resultaat: 47 plaatsingen, van wie 70% normaal niet zou zijn geplaatst, meer diversiteit, minder uitval. Lees de hele case van Randstad & Equalture, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 25 maart 2024
Gem. leestijd 3 min 423x gelezen
Deel dit artikel:
Het vinden van ‘vergeten talenten’ (inzending Randstad & Equalture)

Randstad had twee grote uitdagingen: het vinden van geschikte kandidaten voor Customer Contact-functies en het verminderen van personeelsverloop binnen deze doelgroep. Veel sollicitanten voldeden niet aan de ervarings- en opleidingseisen, terwijl veel geplaatste medewerkers snel vertrokken vanwege moeilijkheden bij het afronden van verplichte opleidingen.

Randstad verlegde de focus van traditionele cv-eisen naar potentie op basis van cognitie en gedrag.

In samenwerking met Equalture, een game-based assessment-platform, verlegde Randstad de focus van traditionele cv-eisen naar potentie op basis van cognitie en gedrag. Door de prestaties van huidige Customer Contact-professionals in Equalture’s games te analyseren, identificeerden ze de belangrijkste competenties van high-performance professionals op een onbevooroordeelde manier.

Kandidaten kregen vervolgens de keuze: de reguliere sollicitatieprocedure met cv of het doorlopen van Equalture’s games zonder cv en zonder eis voor een bepaald opleidingsniveau. 52% koos voor de game-based benadering. Uiteindelijk resulteerde deze nieuwe methode in de aanname van 47 kandidaten. Wat nog opmerkelijker was, was dat maar liefst 70% van deze nieuw aangenomen medewerkers (33 in totaal), op basis van hun cv, normaal gesproken niet eens voor een gesprek zouden zijn uitgenodigd. Dit waren vaak mensen die eerder over het hoofd waren gezien vanwege een gebrek aan ervaring of opleiding, of omdat zij terugkeerden op de arbeidsmarkt.

Het uitvalpercentage tijdens de cursus daalde van 32% naar 18%.

De diversiteit binnen deze groep was significant hoger. De operationeel Manager van Randstad: ‘Juist omdat dit ook veel mensen zijn die arbeidsmarktdiscriminatie hebben meegemaakt, lijkt de intrinsieke motivatie een stuk hoger, wat leidt tot een enorm prettige werksfeer.’ Bovendien daalde het uitvalpercentage tijdens de cursus van 32% naar 18%. Deze nieuwe aanpak leidde niet alleen tot meer plaatsingen, maar ook een betere en eerlijkere match, en wordt daarom nog steeds toegepast.

Wat was de impact van de case?

Belangrijkste resultaten:

  • 47 kandidaten via Equalture aangenomen; 33 van de 47 (70%!) kandidaten die via Equalture zijn aangenomen zou op basis van zijn/haar cv niet gesprek zijn uitgenodigd
  • Diversiteit binnen deze groep was een stuk hoger. Ook gaf de Operationeel Manager van Randstad aan: ‘Juist omdat dit ook veel mensen zijn die arbeidsmarktdiscriminatie hebben meegemaakt, lijkt de intrinsieke motivatie een stuk hoger, wat leidt tot een enorm prettige werksfeer.’
  • Het dropoff-percentage gedurende de verplichte opleiding zakte van 32% naar 18%.

Deze case heeft de basis gevormd voor vele inspiratiesessies binnen en buiten Randstad, om te laten zien hoe het centraal stellen van talent niet alleen bijdraagt aan betere matches, maar ook een veel eerlijkere selectie. Dit speelt ontzettend mooi in op twee belangrijke trends op de arbeidsmarkt, namelijk het tekort aan talent en de urgentie voor DE&I.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Verandering is eng, daarom willen we vaak alleen veranderen als er genoeg bewijs is dat die verandering nuttig is/ons gaat helpen. Wij zijn ervan overtuigd dat dit verhaal een enorme inspiratie is voor vele organisaties om écht anders naar talent te gaan kijken, wat ontzettend hard nodig is. Het speelt feilloos in op twee zeer belangrijke en impactvolle trends op de arbeidsmarkt & bewijst dat deze aanpak écht werkt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Randstad
  • Equalture

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners