Ik vertrek, oftewel: hoe is het als recruiter in Londen, Berlijn en Zürich?

Leslie Kivit is een Nederlandse recruiter die in 2016 naar het buitenland vertrok. Via Cloudreach in Londen kwam hij eerst bij Rocket Internet in Berlijn terecht, en nu recruit hij in Zürich voor Oculus VR en Facebook. Wat neemt hij daar allemaal van mee?

Bas van de Haterd Op 17 oktober 2019 Gem. leestijd 3 min186x gelezen
Deel dit artikel:
Ik vertrek, oftewel: hoe is het als recruiter in Londen, Berlijn en Zürich?

In Nederland werkte hij als recruiter onder meer voor Capgemini en Booking.com, bij de laatste onder meer als Global Graduate Recruiter. Maar in 2016 lonkte het avontuur over de grens en besloot Leslie Kivit de overstap te maken. ‘Ik vertrek’, maar dan op recruitmentgebied.

In 2016 lonkte het avontuur over de grens.

In de jaren die volgden kwam hij in drie verschillende grote Europese steden terecht: Londen, Berlijn en Zürich. Hoe het daar is? Op 29 oktober is hij in Nederland om erover te vertellen op Digitaal-Werven. Hij zal dan ook de zes ‘pivotal moments’ bespreken die hij heeft gehad; de zes levenslessen die hij leerde zodat hij nu zijn droombaan heeft bij Oculus VR / Facebook. Maar hier alvast een blik op drie steden, met drie keer een andere sfeer en een andere (recruitment)cultuur.

leslie kivit londen

#1. Londen: can-do-mentaliteit

‘In maart 2016 ging ik naar Londen, als Lead Global Talent Acquisition voor cloudbedrijf Cloudreach. Londen is op recruitmentgebied erg volwassen. Toen ik er begon hadden met name internetbedrijven en de banken serieus grote recruitmentteams, hoewel dit wel sterk afnam met de recessie. Wat mij destijds erg opviel was dat recruiters veel brutaler waren als het ging om kandidaten bellen. De meeste recruiters in London zijn agency recruiters en pakken dus wat sneller de telefoon. Die can-do-mentaliteit is me heel erg opgevallen. Ruthless execution is mij van die tijd vooral bijgebleven.’

#2. Berlijn: echte start-up-cultuur

‘Berlijn maakt de laatste jaren in Europa veel furore als start-up-stad. Dit geeft de stad ontzettend veel energie en een berg aan nieuwe ideeën. Recruitment staat echter nog in de kinderschoenen. Ervaren recruiters of recruitmentleaders werken veelal bij een Zalando, HelloFresh of Delivery Hero. Dit zorgt ervoor dat er van minder ervaren recruiters al vrij vroeg veel zelfstandigheid gevraagd wordt. Hierdoor worden er nog veel fouten gemaakt, maar proberen organisaties ook dingen uit die ervaren recruiters vaak niet durven en die toch heel goed kunnen uitpakken.

‘In Berlijn worden nog veel fouten gemaakt, maar proberen organisaties ook dingen uit die ervaren recruiters vaak niet durven.’

Zelf heb ik in Berlijn bij onder meer Rocket Internet mijn rol als manager en community leader ontwikkeld, omdat ik graag mijn kennis wilde overdragen aan zowel mijn eigen teams als de lokale recruitmentgemeenschap.’

leslie b zurich

#3. Zürich: alle support voor de medewerker

‘Zürich is de grootste stad van Zwitserland. Er zitten veel bedrijven als Apple, Microsoft en Google, dat hier meer dan 3.000 medewerkers heeft. Dat zijn natuurlijk allemaal organisaties met behoorlijk wat recruitment-know-how. Typisch vind ik wel dat er op het gebied van recruitment onderling weinig kennis wordt gedeeld, terwijl deze bedrijven dat op andere vlakken juist wel doen. Komend uit Berlijn, waar juist recruiters veel kennis deelden, is dit wel even wennen geweest.

‘Wat me hier het meest opvalt, is de aandacht die bedrijven aan hun kandidaten schenken.’

Wat me hier het meest opvalt, is de aandacht die bedrijven als bijvoorbeeld Facebook en Google aan hun kandidaten en medewerkers schenken. Alles is gefocust op impact hebben. Als medewerker krijg je alle support, zodat jij je optimaal kunt focussen op je werk. Bij Oculus VR en Facebook hebben wij zelfs conciërges in dienst die voor jou dingen regelen. Van een restaurant boeken tot je afspraak bij de kapper. Ook voor kandidaten betekent dit dat hier veel mogelijk is. Denk aan kandidaten overvliegen voor een on-site interview tot volledig betaalde relocations. En sollicitatiegesprekken houden we bijvoorbeeld ook wel eens onder het genot van een uitstekende lunch of diner.’

Drie steden, drie visies

zürich leslie kivit‘Drie wereldsteden. Drie keer een hele andere kijk op recruitment. In Londen is recruitment volwassen, maar vooral ook heel erg gericht op het sluiten van de deal. In Berlijn is recruitment een stuk minder volwassen, maar daarbij wel heel erg gericht op kennisuitwisseling en dingen proberen. In Zürich is veel mogelijk, waarbij de impact op de kandidaat centraal staat.’

Meer weten?

Leslie Kivit, Global Talent Acquisition Leader bij Oculus / Facebook in Zürich, geeft op 29 oktober de aftrap van Digitaal-Werven. Hij gaat dan in op ‘Mijn 6 pivotal moments in recruitment’, oftewel: hoe hij van intercedent naar bureau ging en via corporate recruiter naar hoofd TA. En daarbij ook nog eens van Utrecht, Den Haag en Amsterdam naar Shanghai, Londen, Berlijn en Zürich. In zijn keynote zal hij zijn zes ervaringen delen die zijn visie op recruitment serieus hebben veranderd en hem succesvol tot hoofd Talent Acquisition bij Oculus / Facebook hebben gemaakt.

digitaal werven trainees managementtrainees

Lees ook:

Deel dit artikel:
Bas van de Haterd

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.