Hoe marketing automation voor meer gemak voor de kandidaat kan zorgen

Marketing automation maakt zijn opmars in recruitment als manier om méér kandidaten te bereiken. Maar ook de kandidaat zelf kan er veel voordeel bij hebben, zo stelt Maikel Neelen (Tigris). ‘Meer gemak is tegenwoordig echt key.’

Peter Boerman Op 17 december 2019
Gem. leestijd 4 min 449x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe marketing automation voor meer gemak voor de kandidaat kan zorgen

Een systeem dat jou faciliteert, in plaats van een systeem dat jou dicteert. Zo ziet Maikel Neelen de toekomst van recruitmenttechnologie voor alle bureaurecruiters, én kandidaten. Meer gemak en een betere ervaring voor beide kanten van de tafel dus. ‘Want waarom moet een kandidaat eigenlijk nog bij ieder bureau een nieuw profiel aanmaken?’, zo vroeg hij zich recent af tijdens een evenement voor bureaudirecteuren, waar hij een van de sprekers was.

‘Waarom moet een kandidaat eigenlijk nog bij ieder bureau een nieuw profiel aanmaken?’

Neelen is CTO en een van de oprichters van Tigris, een snelgroeiend platform waar uitzenders, kandidaten en opdrachtgevers toegang tot kunnen krijgen. Op 28 januari vertelt hij tijdens het Werf& Jaarcongres Bureaurecruitment hoe marketing automation kan helpen om een veel betere candidate experience te bieden tijdens het hele proces dat ze in contact zijn met jouw flexbureau. Dat doet hij samen met Colin van Goethem, die vanuit de praktijk zal laten zien hoe zijn bureau Artiflex hier voordeel van gehad heeft.

Begonnen als intercedent

Neelen is zijn loopbaan na zijn hbo-opleiding in Breda zelf begonnen als intercedent. Maar al gauw merkte hij: het werk dat hij daar deed, dat kon beter. Makkelijker. Overzichtelijker. Meetbaarder. ‘We deden daar nog heel veel met Excel. Op de lange termijn werkte dat niet’, constateerde hij al snel.

‘Ik deed in het begin nog heel veel met Excel. Op de lange termijn werkte dat niet.’

En dus besloot hij in 2015 zelf de handschoen op te nemen, en dook hij in de wereld van softwareontwikkeling, om een oplossing te bedenken waar veel méér in zat. ‘Ik zag de opkomende trend van platforms, waarin alles meetbaar was, en er volledige grip op het proces was, met constante feedback over en weer. Die platforms bieden de kandidaat een veel betere ervaring en meer gemak en snelheid; ze bieden vacatures eenvoudig aan, en je kunt er met één druk op de knop solliciteren. Zo moet het ook voor uitzendbureaus gaan, dacht ik al snel. Gemak is echt key.’

Data verzamelen

Mensen leven tegenwoordig online, weet Neelen. Maar de data die ze daar achterlaten, gebruiken bureaus nog lang niet efficiënt of effectief, zegt hij. ‘Het aantal clicks op je site, hoeveel conversie je hebt, wat je time-to-hire is, waar zit iedereen in het proces? Het is belangrijke informatie in de uitzendbranche, net als je uren, je omzet de marge, en de onkosten. Of wat denk je van geo-locatie, waarmee je jobs in een bepaald gebied kunt aanbieden? Daar kun je allemaal de ervaring voor de kandidaat mee verbeteren.’

Het eerste systeem dat Tigris bouwde, hield al wel veel data bij, maar echte profielen werden nog niet opgebouwd.

In de begindagen van Tigris werden al wel veel data bijgehouden. ‘Maar echte profielen bouwde ik toen nog niet op. Er was ook nog niet echt realtime inzicht.’ Dat kwam pas bij de doorontwikkeling. Er kwamen externe data bij uit het DoelgroepenDashboard, er kwam directe feedback voor de recruiter, en de snelheid voor de kandidaat kwam centraal te staan. Door de volledige payrollfunctionaliteit wordt nu ook de marge voor het bureau realtime bijgehouden. ‘Dat is belangrijk, want dan kan de intercedent of recruiter zich richten op de meest interessante kandidaten en opdrachtgevers.’

Een beetje zoals bol.com

Neelen, die hiervoor op de marketingafdeling werkte bij een middelgrote uitzender, zegt daarbij veel te hebben geleerd van platforms. Veel van die platforms hebben de neiging de uitzendbureaus aan te vallen en overbodig te willen maken. Maar de Tigris-oprichter zegt daar zelf anders in te staan. ‘Wij willen niet de uitzendbranche buitenspel zetten, wij willen samen de branche veranderen. Een beetje zoals bol.com samen met de retailers de retailbranche aan het veranderen is. Bol.com is het platform en faciliteert het hele proces van bezoek tot aan de betaling en logistiek. Retailers kunnen hun eigen producten aanbieden binnen het platform en profiteren van de infrastructuur die het platform al in zich heeft.’

Hij gelooft dat alleen een betere ervaring voor de kandidaat het verschil maakt in de toekomst.

Omdat hij gelooft dat alleen meer gemak voor de kandidaat het verschil maakt in de toekomst. Dat betekent: relevante informatie, op het juiste moment. Geen hassle. En een open houding, zegt hij. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid vragen te stellen via een chat. Of denk aan wat hij een ‘omnichannel’ strategie noemt: de kandidaat centraal, en de juiste communicatie met de kandidaat op de manier zoals hij het wil. En dan dus contact via bijvoorbeeld job alerts, notificaties en WhatsApp-berichten. Kandidaten eenvoudig kunnen uitnodigen, kunnen inplannen, kunnen voorstellen bij een opdrachtgever en zelfs kunnen afwijzen; het helpt volgens Neelen allemaal mee de candidate experience te verbeteren.

Meer weten?

Maikel Neelen is een van de sprekers tijdens het tweede Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruitment op 28 januari 2020. Daar zal hij ingaan op hoe marketing automation (uitzend)bureaus kan helpen om een betere relatie met de kandidaten op te bouwen en meer gemak te bieden. Colin van Goethem zal namens Artiflex hem bijstaan, en laten zien hoe dat in de praktijk uitpakt.

Ticket kopen? Dat kan hier.

meer gemak

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners