Home Werf& Awards Inzendingen Werf& Awards 2019 Hoe selecteer je kandidaten als persoonlijkheid het belangrijkst is? (ACT Commodities –...

Hoe selecteer je kandidaten als persoonlijkheid het belangrijkst is? (ACT Commodities – Ingezonden door Endouble)

93 keer
0

Match met cultuur is dé indicator voor succes. ACT nodigt de juiste mensen uit door in het selectieproces op speelse wijze competenties uit te vragen. Lees de hele case van ACT Commodities – Ingezonden door Endouble, in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case ACT Commodities – Ingezonden door Endouble

Omschrijving van de case

Voor sollicitanten is ACT een relatief onbekend bedrijf in een zeer competitieve markt met gevestigde werkgevers.

Tot nu toe opereerde ACT vooral onder de radar en is hiermee heel succesvol gebleken. Nu het bedrijf in een groeifase zit en veel nieuwe collega’s nodig heeft om de groeiambities mogelijk te maken ligt de focus op het genereren van meer naamsbekendheid.
Daarnaast is sales trading – één van ACT’s belangrijkste rollen – een onbekend vakgebied en neemt ACT alleen genoegen met de beste kandidaten.
Vacatures werden tot voor kort op de corporate site gepubliceerd, waar de primaire focus ligt op klanten en niet op sollicitanten.

Al deze factoren maken het voor de recruitmentafdeling bijzonder uitdagend om openstaande vacatures in te vullen.

Binnen ACT gaat het om wie je bent, en niet om hoe je je als kandidaat aan kan passen. Het ontwikkelen van een recruitmentsite waarin de kandidaat centraal staat is niet meer dan logisch. Daarom was voor ACT en Endouble bij de ontwikkeling van de site het uitgangspunt:

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste kandidaten selecteert als de match met cultuur de belangrijkste graadmeter voor succes is?

Samen hebben zij een unieke manier gevonden om de beste kandidaten te selecteren door op een speelse wijze competenties uit te vragen.
Met als resultaat veel ‘betrokken’ bezoekers – mensen die lang op de site blijven en interacteren en een sterke toename van het aantal sollicitanten.

De nieuwe website zorgt voor:

  • Een toename van sollicitaties, in eerste instantie kwantiteit. Om te kunnen verbeteren is er namelijk data nodig. Als er genoeg volume (en data) is wordt er gestuurd op kwaliteit en conversie
  • Verhoging van betrokkenheid door de juiste context te schetsen op het juiste moment. Zo krijgt de kandidaat een reëel beeld over het bedrijf en de functie en is daardoor in staat een weloverwogen keuze te maken.

Wat was de impact van de case?

ACT heeft een beter beeld van de rollen en competenties die van belang zijn door deze op een speelse manier uit te vragen. Hoe zijn zij hiertoe gekomen?
Allereerst zijn de Employer Value Proposition (EVP) en de doelgroepen in kaart gebracht. Hieruit kwam naar voren dat de match met cultuur voor ACT de belangrijkste graadmeter voor succes is. Dit is vertaald in een interactieve competentiematch, welke inzicht geeft in de match met cultuur en relevante vacatures.

Dankzij de meetbare website kan ACT:

  • Op basis van continue data analyse bepalen hoe er met het platform nog beter kan presteren
  • Aan de hand van het koppelen van sollicitatiedata (vanuit ATS) aan het gedrag en bron van kandidaat achterhalen waar de kwalitatief beste kandidaat vandaan komt
  • Door het koppelen van geselecteerde competenties aan vacatures en sollicitaties, krijgt ACT een steeds beter beeld op welke competenties zij kunnen selecteren voor vacatures om kwalitatief goede kandidaten binnen te krijgen.

De eerste resultaten mogen er zijn. De site scoort zeer goed op betrokkenheid en conversie:

  • Lage bounce ratio van 23% (benchmark 42%)
  • Per sessie worden er 5,63 pagina’s bekeken (benchmark 3,27)
  • Met 3:55 minuten is de sessieduur met meer dan 100% gestegen (benchmark 2:04)
  • De interactieve competentiematch wordt door 60,31% van de bezoekers gestart en 45% maakt de test ook af
  • De intention-to-apply ratio is via desktop met 78% gestegen tov de oude website en via mobiel zelfs met 280%

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met het ontwikkelen van de nieuwe recruitment website is er enerzijds vanuit de kandidaat gedacht en zijn/haar behoefte centraal gesteld. Anderzijds worden de waardes van en cultuur binnen ACT goed weerspiegeld op de site. Voor zowel de kandidaat als ACT wordt het hierdoor snel duidelijk of er een match is.

De website staat nu een paar maanden live en de eerste resultaten zeer positief. Allereerst zorgt de site voor een toename van het aantal potentieel goede kandidaten. Daarnaast hebben de bezoekers hoge betrokkenheid en worden hoge conversiecijfers behaald.

Bovendien kan ACT door de volledige meetbaarheid van de website op basis van continue data analyse bepalen hoe het platform nog beter geoptimaliseerd kan worden.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • ACT: Esmée Trimbos, Global Brand Manager
  • Endouble: Carlijn van Hassel, Kallista Kemink, Iris Warmenhoven, Thomas Bogaard, Laura Onesca, Victor Montala, Chee Ching Chong, Jeroen Kneppers

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here