Hoe voelt het om niet één, maar twee keer een Werf& Award te winnen?

Als eerste in de geschiedenis won Jobsrepublic vorige week een tweede Werf& Award, dit keer samen met Cendris. Waarin schuilt toch dat succes? En wat zegt deze case over de huidige status van recruitment?

Peter Boerman Op 03 juni 2020 Gem. leestijd 3 min432x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe voelt het om niet één, maar twee keer een Werf& Award te winnen?

Eerste reactie? ‘Geweldig. Helemaal te gek dit.’ Dagmar Braakhuis, recruiting manager bij Cendris, is er bijna stil van. Nog maar net iets meer dan een jaar actief ‘in het recruitmentwereldje’, zoals Eric van Bourgonje het noemt, en nu al de belangrijkste prijs in het vakgebied in de wacht slepen: dat is natuurlijk ook wel wat. Toch is dat precies wat er gebeurde, toen Cendris donderdag een Werf& Award kreeg van de vakjury, voor de opvallende manier waarop het callcentermedewerkers in Valencia wist te werven.

Eerste reactie? ‘Geweldig. Helemaal te gek dit.’

Voor Van Bourgonje was het minstens een net zo bijzondere dag. De CEO van Jobsrepublic mocht namelijk voor de tweede keer een Award in ontvangst nemen, en beleefde daarmee ook een heuse primeur. In 2018 ging hij er ook al met een van de felbegeerde prijzen vandoor, toen met een case voor I-SEC Nederland BV, waarvoor het via een ‘hypertargeting methode‘ in korte tijd ruim 850 schaarse security agents wist te werven, een aantal dat inmiddels is opgelopen tot boven de 2.200.

Een stuk breder

De case van Cendris die dit jaar in de prijzen viel, was misschien nóg wel iets meer bijzonder. Was de case van I-Sec nog te omschrijven als een inventieve benadering van een wervingsvraagstuk, de case van Cendris was een stuk breder, zoals ook de vakjury opmerkte. Het ging voorbij de traditionele grenzen van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. In de case ging het er niet alleen om meer mensen te benaderen, of om een opvallende campagne, maar echt om een organisatievraagstuk. Vanuit een inschatting van de arbeidsmarkt werd een heel nieuwe – en moderne – manier bedacht om het werk te organiseren, om op die manier schaarste te lijf te gaan.

Als het hier nauwelijks lukt om voldoende mensen te werven, moet je misschien je aanbod aanpassen.

Oftewel: als het nauwelijks lukt om in Nederland callcentermedewerkers voor de klantenservice van T-Mobile te werven, moet je misschien je aanbod aanpassen. En dat is precies wat Cendris deed, toen het besloot speciaal hiervoor een vestiging aan de Spaanse costa te openen, en kandidaten het aanbod deed om een jaar lang daar te mogen wonen, als ze er tegelijkertijd in het callcenter gingen werken. Niet de werkervaring stond zo centraal, maar juist de reiservaring.

643.000 mensen werden bereikt, van wie 31.000 de website bezochten en uiteindelijk 1.116 solliciteerden.

Met dat besluit, gecombineerd met een goed getargette campagne van Jobsrepublic, lukte het ineens wél om die 100 schaarse plekken bezet te krijgen. In minder dan 2 maanden tijd werden een campagne bedacht, geproduceerd en uitgerold. Het resultaat: 643.000 mensen werden bereikt, van wie 31.000 de website bezochten en uiteindelijk 1.116 solliciteerden. Zo vond Cendris de 100 gezochte kandidaten, en was het callcenter in kwestie op tijd operationeel.

  • Bekijk hier de video van de uitreiking bij Cendris en Jobsrepublic:

Steeds serieuzer

De Werf& Award voor Cendris past in die zin ook in een trend waarin recruitment steeds serieuzer wordt genomen – en de arbeidsmarkt ook steeds vaker organisatiebeslissingen (mede) bepaalt. Alhoewel het natuurlijk afwachten is hoe zich dat ontwikkelt na de coronacrisis. Een crisis waar Cendris ook flink mee te kampen had, vertelt Braakhuis. Want je kunt wel 100 Nederlandse jongeren naar Valencia halen, met de belofte van zon, zee en strand en een jaartje ertussenuit. Maar wat als die 100 vervolgens in quarantaine moeten?

Wat als je 100 jongeren naar Valencia haalt, met de belofte van zon, zee en strand, en ze moeten in quarantaine?

Inmiddels zijn er overigens alweer enkelen terug naar Nederland, vertelt ze. Alhoewel er ook nog 65 wél in Valencia aan het werk zijn en het daar erg naar hun zin hebben. En de vacatures daar? Daar heeft Van Bourgonje ook alweer een oplossing voor. ‘We richten ons nu specifiek op Nederlanders die ook in Valencia zitten, maar daar momenteel geen ander werk kunnen doen. Die helpen we nu bij Cendris.’

Twee awards op de schouw

Van Bourgonje wil ook nog best even terugblikken op de primeur die hij in de wacht sleepte, door maar liefst twee awards op de schouw te mogen zetten. ‘Als iemand mij in 2017 had verteld dat we deze prestigieuze award in de komende drie jaar twee keer zouden winnen, had ik hem voor gek verklaard. Natuurlijk zagen we de kracht van onze nieuwe Hyper Targeting-methode, maar ook wij hadden niet durven hopen dat we daarmee zulke goede resultaten zouden halen. Laat staan dat we hadden durven hopen dat we de Werf& Award zouden winnen…’

Kliks, views, impressies; we zien het als bijzaak. We zijn pas tevreden als exact de juiste kandidaten in de juiste aantallen aan het werk gaan.

Waar het geheim volgens hem in schuilt? ‘Los van alle technologie denk ik aan twee aspecten. Ten eerste is het onze betrokkenheid bij het resultaat. En dan bedoel ik hires. Kliks, views, impressies; we zien het als bijzaak. We zijn pas tevreden als exact de juiste kandidaten in de juiste aantallen aan het werk gaan. Het tweede aspect is denk ik de extreme focus op de ideale kandidaat. We kijken eerst in detail naar wie die ideale kandidaat is. Vervolgens gaan we met het aanbod en de boodschap aan de slag om specifiek voor die kandidaat een onweerstaanbaar aanbod te creëren. Dat is bij Cendris heel mooi gelukt, maar ook bij I-SEC vormde dat denk ik de kern van de gepersonaliseerde campagnes.’

Het nagenieten van Jobsrepublic in beeld:

Bekijk hier nog de uitreiking van een half uur terug:

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark