Het Hunkemöller wervingsproces als verlengstuk van het werkgeversmerk (Hunkemöller)

Peter Boerman Op 29 april 2016
Gem. leestijd 3 min 2791x gelezen
Deel dit artikel:
Het Hunkemöller wervingsproces als verlengstuk van het werkgeversmerk (Hunkemöller)

Met HROffice en Cammio is Hunkemöller erin geslaagd om een efficiënt en effectief proces te creëren dat zorgt voor een ‘on brand’ interview ervaring. Lees de hele case van Hunkemöller die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.

Case Hunkemöller

Omschrijving van de case

Met behulp van een veelzijdig ATS en geautomatiseerde video-interviews is Hunkemöller erin geslaagd haar wervings- en selectiestrategie ‘Hire for attitude/train for skills’ met succes uit te voeren, waardoor het bedrijf een betere eerste indruk van de kandidaten krijgt en betere medewerkers aanneemt. Het wervingsproces wordt hierdoor eenvoudig en een verlengstuk van het aantrekkelijke merk.

Hunkemöller, dat in 2015 52 nieuwe winkels opende, wilde een operationeel proces ontwikkelen dat toegerust was op de aanhoudende groei in Europa en de toename in de vraag naar nieuw personeel voor de uitbreidingsplannen. Vanwege het grote aantal nieuwe vacatures en de populariteit van het merk, ontvangt het bedrijf meer dan 70.000 sollicitaties per jaar.

Vanuit het besef dat de medewerkers het hart van het bedrijf vormen, werd het programma ‘Hire for attitude/train for skills’ ontwikkeld om het belang van de juiste persoonlijkheid in het Hunkemöller DNA te benadrukken. Tegelijkertijd maakte het enorme aantal sollicitanten het moeilijk om op een efficiënte manier het kaf van het koren te scheiden. Veel sollicitanten werden uitgenodigd voor een gesprek op basis van hun CV, maar werden na hun eerste gesprek afgewezen. Op die manier werd veel kostbare tijd van de wervende manager, de recruiter en de kandidaten verspild.

Hunkemöller wilde in de kortst mogelijke tijd een groot aantal kandidaten voor klantgerichte functies aannemen en hun bestaande proces herzien. Hun focus was er niet alleen op gericht om snel en eenvoudig het beste talent te kunnen selecteren, maar ook om te zorgen voor een efficiënt proces en de positionering van Hunkemöller als een aantrekkelijk merk. Als oplossing voor het recruitmentproces werd een geïntegreerde online omgeving ontwikkeld, waarmee kandidaten op een snelle maar aantrekkelijke manier op afstand kunnen worden geïnterviewd. Het nieuwe proces leidde tot een aanzienlijke verbetering van het wervingspercentage en minder personeelsverloop.

Hunkemoller-CEO-Philip-Mountford

Wat was de impact van de case?

Hunkemöller voert met succes haar wervings- en selectiestrategie ‘Hire for attitude/train for skills’ uit. Het geïntegreerde video-interview proces maakte het mogelijk om efficiënt grote aantallen kandidaten te screenen en waardevolle tijd van het HR team en kandidaten te besparen.

Video stelde het HR team in staat om een betere eerste indruk van de sollicitanten te krijgen en eenvoudiger de beste kandidaten te selecteren. Het resultaat: een kleinere en beter gekwalificeerde groep kandidaten werd voor een persoonlijk gesprek uitgenodigd.

Het nieuwe proces leidde tot een verbetering van het wervingspercentage en minder personeelsverloop. Met het vernieuwde proces werd 1 op de 28 kandidaten aangenomen. Van de kandidaten die na het eerste interview werden geselecteerd, werd 1 op de 5 aangenomen. Voorheen was dit resultaat 1 op de 150 en 1 op de 12 na het eerste interview.

De combinatie van HROffice Recruitment en Cammio maakte het proces efficiënter en effectiever, en zorgt voor een aantrekkelijk en kandidaat-vriendelijk proces. Om kandidaten een ‘on-brand’ ervaring te bieden werd elke sollicitant via video op een persoonlijke manier verwelkomd en geïnterviewd door de CEO. 80% van alle kandidaten gaf aan zeer positief te zijn over het gebruik van het platform en de interview beleving.

Na een succesvolle pilot in Nederland en Denemarken is gestart met de uitrol van deze gecombineerde benadering van ATS en video in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en de Benelux.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case geeft de juiste uiting aan het besef dat de medewerkers het hart van het bedrijf vormen en dat het succes van een onderneming begint bij het aannemen van het juiste personeel. Met de aanpak voor het Hunkemöller vraagstuk snijdt het mes aan twee kanten: er wordt een efficiënt en effectief proces gefaciliteerd op een manier die het recruitmentproces een verlengstuk van het aantrekkelijke werkgeversmerk maakt. De kandidaat wordt in het sollicitatieproces centraal gezet en uitgedaagd zichzelf van zijn/haar beste kant te laten zien.

Uniek in de wervings- en selectiestrategie is dat kandidaten worden geïnterviewd door de Hunkemöller CEO Philip Mountford en worden geënthousiasmeerd over het merk Hunkemöller. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan de sollicitatie, maar ook aan de nazorg mocht een kandidaat worden afgewezen. Daarnaast heeft 80% van de sollicitanten aangegeven zeer positief te zijn over de manier waarop Hunkemöller haar kandidaten werft.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Suzanne Jansonius – Global Recruitment & Talent Manager Hunkemöller
Walter Hueber – CEO Cammio
Marco Chehin – Manager Sales HROffice
Niddia Paauwe – Marketing Manager Cammio
Thomas Meijer – Marketing Specialist HROffice

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners