Home Werf& Awards Inzendingen Werf& Awards 2019 Introductie snelle selectieboulevard voor slimmere en effectievere werving (inzending Belastingdienst)

Introductie snelle selectieboulevard voor slimmere en effectievere werving (inzending Belastingdienst)

354 keer
0

De Belastingdienst introduceert de ‘snelle selectieboulevard’ om grootschalige werving efficiënt en effectief te realiseren. Lees de hele case van Belastingdienst die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case Belastingdienst

Omschrijving van de case

De Belastingdienst heeft de afgelopen jaren nauwelijks een wervingsvraag gehad. Door de vergrijzing van het personeelsbestand en het vernieuwen van bedrijfsprocessen werd duidelijk dat er in 2018 weer flink geworven moest worden. Daarbij heeft de ‘vertrekregeling’ ervoor gezorgd dat er tussen 2018 en 2021 veel Belastingdienstmedewerkers de organisatie zullen verlaten, waardoor er de komende jaren in totaal 4.200 vacatures vervuld moeten worden.

De Belastingdienst moet dus grootschalig gaan werven, waarbij er veel vacatures zijn voor functies voor Data scientists, Fiscalisten, Accountants & IT’ers. Maar alleen hard gaan roepen dat je mensen zoekt, is tegenwoordig niet genoeg. De Belastingdienst heeft daarom ook goed nagedacht over haar selectieproces en dit weten te verkorten van enkele weken naar één enkele dag. Immers; schaars talent kan zomaar meerdere sollicitaties hebben lopen en dan wil je niet achter het net vissen omdat je als organisatie te lang op je laat wachten.

De Belastingdienst wil nu zaken met je doen

Deze nieuwe, zakelijke insteek van solliciteren bij de Belastingdienst vormde tegelijk de thematische insteek van onze arbeidsmarktcommunicatie: de Belastingdienst wil nu zaken met je doen. Waarbij we heel concreet hebben gemaakt hoe we zaken willen doen:

  • Binnen 2 weken na solliciteren ontvang je bericht.
  • Binnen 1 dag heb je zekerheid over een contractaanbod of niet.
  • Als accountant of fiscalist bepaal je zelf je standplaats.
  • Als kandidaat kun je zelf keuzes maken uit flexibele arbeidsvoorwaarden.

In de crossmediale campagne werden onder meer display banners, social ads, online advertorials, printadvertenties en SEA ingezet. Alle middelen leidden naar een nieuwe, actiematige landingspagina (www.werken.belastingdienst.nl/zakendoen) waar meer werd uitgelegd over het proces. Vanaf deze pagina konden kandidaten doorklikken naar vakgebiedpagina’s met meer info en vacatures aansluitend op hun profiel.

Wat was de impact van de case?

Tijdens de campagneperiode zijn er online bijna 1,5 miljoen impressies en ruim 50.000 clicks gerealiseerd. Dit is exclusief het bereik dat is gegenereerd via de printadvertenties in de grote kranten.

De actiematige landingspagina  www.werken.belastingdienst.nl/zakendoen werd gedurende de campagneperiode 108.787 keer bekeken. In totaal hebben 53.446 unieke bezoekers de actiematige landingspagina bezocht.

De vacatures die vielen onder de selectieboulevard werden gedurende de campagneperiode twee keer zo vaak bekeken als andere vacatures. Ook over de kwaliteit van de sollicitanten is de Belastingdienst te spreken. De helft van de kandidaten die op gesprek kwamen, gingen aan het eind van de selectiedag met een contractaanbod naar huis. 95% van hen accepteerde dit aanbod.

De unieke aanpak van de selectieboulevard leidde ook tot landelijke impact. Het werd groots opgepakt door verschillende nieuwsplatformen, waardoor het bereik en het aantal bezoekers aan de site verder toenam (free publicity). Onder meer het FD, radio 1, NOS, AD, Telegraaf, NRC en BNR en vakmedia als Belastingzaken en Accountantweek berichtten over de selectieboulevard. Op 17 oktober werd er naar aanleiding van de Tweede Kamerbrief door landelijke media geschreven over de selectieboulevard; op deze dag verviervoudigde het aantal bezoeken aan de recruitmentsite naar ruim 16.000 bezoeken.

 

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In een zeer krappe arbeidsmarkt waar ontzettend veel organisaties zoeken naar dezelfde accountant, IT’er of dataspecialist moet je jezelf als werkgever onderscheiden om überhaupt tussen de oren te komen bij je doelgroep. Dus buitelen werkgevers over elkaar heen met hip ingerichte kantoren vol zitzakken, flexibele arbeidsvoorwaarden en bijdragen aan een purpose.

De Belastingdienst is een overheidsorganisatie waar integriteit en inhoud centraal staan; niet het meest hippe verhaal om in de etalage te leggen. Maar wie niet hip is, moet slim zijn. Door de interne processen te stroomlijnen kan de Belastingdienst kandidaten nu in 1 dag zekerheid geven over hun carrière – en daar is blijkbaar behoefte aan. Met deze vernieuwende aanpak en dit heldere en eerlijke verhaal werden in korte tijd meer nieuwe medewerkers geworven dan nodig was. Een succes dat bovendien tot een positieve berichtgeving heeft geleid over een organisatie die dagelijks onder het vergrootglas van de media ligt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Bij de Belastingdienst:

  • Ferry Leeflang, Coördinator Jobmarketing Belastingdienst
  • Ramona van den Berg, Adviseur Jobmarketing Belastingdienst
  • Tessa Groote, Adviseur Jobmarketing Belastingdienst
  • Toine Latour, Projectleider Versnelde Selectie Belastingdienst
  • Dike Sialino, Programmamanager Instroom Belastingdienst
  • Petra Huijser, Persvoorlichter Ministerie van Financiën

Bij Maximum:

  • Andries Coppoolse
  • Sanne Simons
  • René van der Kroon
  • Lindy Kuit
  • David Cleffken

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here