Ken je die van die sollicitanten op Ibiza? Ze gingen niet

Het leek zo’n mooie actie: sollicitatiegesprekken op Ibiza. Recruitmentbedrijf Hero had echter buiten de online klimaatcritici gerekend – en besloot de campagne snel weer af te blazen. ‘Soms neem je een verkeerde afslag.’

Peter Boerman Op 06 september 2022
Gem. leestijd 4 min 3619x gelezen
Deel dit artikel:
Ken je die van die sollicitanten op Ibiza? Ze gingen niet

In tijden van grote schaarste moet je extra je best doen om op te vallen. Zeker als je volop op zoek bent naar de ultraschaarse recruiters. Dus bij het Noord-Hollandse recruitmentbureau Hero bedachten ze een hoe dan ook zéér opvallende actie: sollicitatiegesprekken in de tweede of derde ronde zouden niet plaats vinden in de eigen kantoren in Hoorn, Wognum of Alkmaar, maar… op Ibiza!

‘Waarom op Ibiza? Nou… omdat we het leuk vinden!’

‘Als je dat ziet zitten, regelen wij jouw ticket, maken we jouw kamer in orde, halen we je op van Aeropuerto de Ibiza én laten we je meer van Ibiza zien. En dat alles binnen 24 uur, met overnachting én eten en drinken. Aan niets zal het je ontbreken’, zo beloofde het 15-jarige snelgroeiende bedrijf. Alles erop en eraan dus. Waarom op Ibiza? ‘Nou… omdat we het leuk vinden!’, zo stelde de inmiddels offline gehaalde campagnesite in eerste instantie.

Smeltende gletsjers

Offline inderdaad, want de campagne was een beetje buiten de internetgemeenschap gerekend. In tijden dat Pakistan overstroomt, China, Californië én Europa zuchten onder extreme droogte en verzengende hittegolven, en zowel de gletsjers hier in Europa als het ijs op Groenland flink aan het smelten zijn, had het geen pas voor de leut een dagje naar een tropisch eiland te vliegen, zo vielen de vele reacties samen te vatten die al snel op het plan tevoorschijn kwamen. Was Hero misschien een beetje toondoof geweest voor de klimaatdiscussie?

‘Sollicitatiegesprekken worden nu gewoon weer in Wognum gepland.’

De reactiestroom zwelde al snel zo sterk aan dat het recruitmentbedrijf besloot de actie schielings te staken. Geen Aeropuerto de Ibiza dus, ‘Martin’ had zijn filmpjes voor niets opgenomen, en sollicitatiegesprekken worden gewoon weer in Wognum gepland. ‘We hadden rekening gehouden met kritische mensen’, aldus Jeroen de Vries, CEO van het bedrijf daags na de enorme ophef. ‘Maar dat het zó groot zou zijn? Het was echt heel heftig, echt een georganiseerde actie, denk ik.’

Verbindende partij

Alhoewel hij veel van de ophef zegt te begrijpen, vindt hij het natuurlijk ook wel jammer dat de actie gestopt is. ‘We hebben er veel tijd en moeite in gestoken. We doen dingen graag anders. Als je altijd hetzelfde doet als anderen, krijg je ook hetzelfde als anderen. Maar we kregen zóveel negatieve reacties, dat willen we ook niet. We willen ook een positieve, verbindende partij zijn, vinden duurzaamheid ook echt belangrijk. We hadden met deze campagne graag aandacht getrokken, maar dan van geïnteresseerde kandidaten, niet op zo’n negatieve manier.’

‘De impact van deze campagne hebben wij niet correct ingeschat.’

In een bijdrage op LinkedIn licht hij het besluit ook nog eens toe, met de mededeling niet te willen ‘tweedelen’. ‘De impact van deze campagne hebben wij dan ook niet correct ingeschat. Zodoende hebben we besloten de campagne direct te stoppen. Vandaag nog worden alle uitingen stopgezet of offline gehaald. Dank aan iedereen voor alle reacties! Zowel positief als kritisch, deze reacties helpen ons de juiste keuzes te maken.’

Nieuwe campagne in de maak

Het Noord-Hollandse Hero is overigens een opvallende naam in de Nederlandse recruitmentbedrijf. Maar liefst 7 keer FD Gazelle, 5 keer achter elkaar behorend bij de top 250 groeibedrijven, met een groei van al een aantal jaren meer dan 50%. Een béétje backlash hadden ze overigens al wel verwacht, gezien de disclaimer op de aanvankelijke campagnesite: ‘Dat vliegen ook een negatieve kant heeft, beseffen we maar al te goed. Het is dan ook geen must om je 2e/3e sollicitatiegesprek op Ibiza te voeren (het kan ook bij ons op kantoor natuurlijk), maar voor iedereen die dit wél leuk vindt, compenseren wij de volledige CO2-uitstoot via Trees for All.’

Maar het bleek dus niet genoeg voor het koor van klimaatcritici. ‘Soms neem je een verkeerde afslag’, zegt hij daags na wat aanvankelijk werd neergezet als ‘de grootste wervingscampagne ooit uit de geschiedenis van Hero’. Dat weerhoudt hem er trouwens zeker niet van alweer na te denken over nieuwe manieren om talent aan te trekken. ‘Heeft er iemand een geweldig idee voor een nieuwe campagne? Uiteraard zullen we het leukste idee met een leuke incentive belonen. En nee.. deze incentive zal geen ticket naar een feestelijke bestemming zijn.’

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners