‘Love really hurts without you!’ – unieke alumni experience in IT (inzending Xebia Nederland BV)

Hoe laat je oud-medewerkers hun liefde voor hun voormalig werkgever nieuw leven inblazen? Xebia Nederland BV creëerde er een unieke experience voor. Lees de hele case die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 23 februari 2023
Gem. leestijd 4 min 1268x gelezen
Deel dit artikel:
‘Love really hurts without you!’ – unieke alumni experience in IT (inzending Xebia Nederland BV)

Omschrijving van de case

Een envelop valt op de mat. Een CD van Xebia, je ex werkgever. Op de achterkant een playlist: ‘Remember the time, I want you back, Listen to your heart’ Haha, de boodschap is duidelijk. Je meldt je aan voor een alumni-event, benieuwd wat er komt! Op het parkeerterrein zie je de paarse loper al liggen. Je favoriete ex-collega verwelkomt je enthousiast en een gospel koor zingt je toe: ‘Love really hurts without you!’. Gevleid en een tikkeltje overdonderd loop je verder, dit is typisch Xebia. Achter zwarte doeken is een restaurant verstopt. Oud collega’s serveren een heerlijk diner. Op de muren vind je foto’s van jezelf als leadzanger van een band. De sfeer, de mensen, dit voelt als thuiskomen. Je kunt aan tafel!

Waar vind je een MT dat zich hiervoor laat strikken? Bij Xebia dus!

Twee managers openen met een trip down memory lane. Ze halen herinneringen op over uit de hand gelopen skitrips, gave projecten en meer. Een beamerscherm zakt naar beneden, je ziet bekende gezichten. Het MT van Xebia. Ze lipdubben ‘I want you back!’ & ‘Hit me baby one more time!’ Waar vind je een MT dat zich hiervoor laat strikken? Bij Xebia dus!

Je stuurt een appje naar je oud-directeur en complimenteert hem op zijn dansmoves. Dit krijg je nooit meer van je netvlies! Er wordt verteld welke reis de organisatie heeft gemaakt sinds je weg bent en waar ze naartoe gaan. Gaaf! Het diner komt ten einde. De DJ begint te spelen, het licht wordt gedimd. Spectaculaire toetjes met vuurwerk worden uitgedeeld. Je geniet, danst niet want je bent immers IT’er en praat na met oude vrienden.

Die dansmoves van de oud-directeur krijg je nooit meer van je netvlies!

De avond komt ten einde en je gaat. Bij de deur krijg je een goodiebag met een document. Je leest het: contract voor onbepaalde tijd, met jouw naam erop. Hij is zelfs al getekend! Je lacht hard en kijkt snel naar het kopje salaris. Jammer.. blanco. Maar daar vind je wel een polaroid van je ex-manager met de tekst ‘call me!’. Hondsbrutaal, maar I love it! In de auto overweeg je om terug te gaan. Waar vind je een bedrijf als Xebia? In de ochtend weet je het zeker. Ik kom terug!

Wat was de impact van de case?

Het bovenstaande is waargebeurd voor ten minste 5 deelnemers van het alumni-event. Zij hebben inmiddels een aanbieding ontvangen. Nog 5 man gaf aan dat het nu niet het moment is, maar zij zeker overwegen in de toekomst terug te keren. In de IT is dit een geweldige prestatie! En de rest? Hebben fantastische quotes gedeeld met Xebia die wij mogen gebruiken voor employer branding en vertellen morgen trots bij hun huidige werkgever; ‘Zo ziet people first er nou uit!’ Het eerste filmpje staat al op LinkedIn en krijgt geweldige respons, de rest komt eraan!

Door het succes hebben we gezegd dat dit een jaarlijks terugkerend event wordt.

Huidige werknemers gaven aan bijna hun baan te willen opzeggen om de volgende keer ook aanwezig te zijn. Door het succes hebben we namelijk gedeeld dat dit een jaarlijks terugkerend event wordt. Alle losse labels van Xebia werden verbonden, van ieder label was een alumni en collega aanwezig. Het event heeft ons apetrots gemaakt op Xebia. Niet ieder bedrijf kan dit op deze manier doen, want als je niet goed met je mensen omgaat krijg je ze op deze manier écht niet terug. Dit is een resultaat van investeren in mensen, leven naar de value ‘people first’. Het voelde tijdens het event ook echt alsof niemand ooit weg is geweest. Alumni gaven aan: dit voelt als thuiskomen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze HR-manager hoorde het liedje ‘I want you back in my life‘ van Alice Deejay op de radio. Hier is het idee geboren. Nooit eerder is er een alumni-event binnen Xebia georganiseerd, maar investeer je in het behouden of aantrekken van goede mensen krijg je altijd volledige support. Zij deelt het idee met collega’s en samen zetten zij in enkele weken een next level-ervaring neer, mét resultaat.

De actie is creatief, gedurfd en laat bovenal zien dat investeren in mensen altijd loont. Het geschoten employer branding-materiaal is oprecht, raakt emotie. Xebia heeft als missie om autoriteit te zijn in alles wat ze doen, het zou voor dit team een geweldige erkenning zijn als deze actie gewaardeerd wordt met een award. Enerzijds voor hun eigen efforts, anderzijds om Xebia te laten zien als een geweldig werkgever die goed is voor mensen. Een werkgever waar out-of-the-box denken de vrije ruimte krijgt wat resulteert in campagnes als deze! Dat mogen meer mensen zien!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • José Honing (employer branding)
  • Rachel van Boven (People manager)
  • Anne van Schalkwijk (HR manager)
  • Events team Xebia & Hospitality team Xebia

Extern:

  • Olaf Walther (Designer)
  • Pieter Busman & Cato Duyvis (Social media team)
  • Boy Linders (Videograaf)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners