10 vragen aan… Lonneke van den Heetkamp: ‘Ik zit het liefst zelf aan de knoppen’

Veel vragen stellen. En vervolgens: heel goed luisteren. Dat adviseert Lonneke van den Heetkamp, senior consultant bij Compagnon, wie succes wil hebben in recruitment. ‘De aandacht voor mensen blijft in dit vak het verschil maken.’

Peter Boerman Op 08 september 2020
Gem. leestijd 4 min 641x gelezen
Deel dit artikel:
10 vragen aan… Lonneke van den Heetkamp: ‘Ik zit het liefst zelf aan de knoppen’

Hoe denken mensen in het recruitmentvak? Hoe zien zij het vak veranderen? Hoe zijn ze gekomen waar ze nu zitten, en waar zien ze zichzelf over 5 jaar? In deze serie leggen we verschillende mensen in het vak deze en andere vragen voor. Vandaag de derde aflevering, met Lonneke van den Heetkamp, senior consultant HR Services bij Compagnon:

#1. Hoe ben je in het vak terecht gekomen?

‘Ik heb van oorsprong de Hotelschool gedaan, werkte ook eerst drie jaar in de hotellerie in Brussel. Daarna ben ik heel even stewardess geweest, waarna ik bij het Sheraton in Amsterdam terecht ben gekomen. Ik merkte toen al wel dat ik eigenlijk verder wilde. Maar studeren was best ingewikkeld, met een baan met nachtdiensten erbij. Dus toen heb ik eerst bij Manpower gesolliciteerd, en ben ik intercedent geworden op het Plein in Den Haag.

‘Ik twijfelde: vind ik adviseren wel zo leuk? Ik zit liever zelf aan de knoppen.’

In die tijd heb ik mijn hbo p&a afgerond. Toen dacht ik: nu moet ik dus HR-adviseur worden. Maar bij sollicitaties begon ik te twijfelen: is dit wel wat ik echt wil? Vind ik adviseren wel zo leuk? Ik zit liever zelf aan de knoppen. Zo ben ik uiteindelijk als recruitmentmanager begonnen bij Meavita, destijds nog een heel grote zorgorganisatie.’

#2. En verder?

‘Bij Meavita had ik eigenlijk een droombaan. Ik had carte blanche gekregen, mocht een recruitmentteam neerzetten, een website bouwen, noem maar op. Heel leuk allemaal. Maar eerlijkheidshalve merkte ik ook: ik ben niet echt een zorgpersoon. Bovendien ging het met de organisatie niet heel goed. Dus toen ben ik weer verder gaan kijken. Ik ben destijds op gesprek gegaan bij Michael Page en bij Compagnon. Daar heb ik twee heel leuke gesprekken gehad. Compagnon leek me de perfecte organisatie: groot genoeg om zelfstandig je ding te kunnen doen, maar klein genoeg om echt invloed uit te oefenen.’

#3. En nu?

‘Ik begon hier in 2008, net toen het ook crisis was. Dat was wel bikkelen. Maar we hebben het wel gered. En ik moet zeggen: ik zit hier echt op mijn plek. Als senior consultant HR & Recruitment adviseer ik klanten in de zakelijke dienstverlening, not-for-profit en industrie over instroombeleid, arbeidsmarkt en overige HR-gerelateerde vragen. Daarnaast werf en selecteer ik kandidaten en adviseer ik hen over functie, loopbaan en ontwikkelingen.

‘Het gaat om relaties opbouwen, zowel aan de kant van de kandidaat als van de opdrachtgever.’

Het gaat er daarbij volgens mij om relaties op te bouwen, zowel aan de kant van de kandidaat als van de opdrachtgever. Veel vragen stellen, en dan goed luisteren. Wat speelt er echt? Soms wordt het verhaal mooier verteld dan het is. Maar als in een functie in korte tijd vier mensen hebben gezeten, weet je: daar is iets aan de hand. Dan weet ik dat graag van tevoren, zodat een nieuwe kandidaat ook weet waar hij of zij aan begint.’

#4. Waarom Compagnon?

‘Het is een heel warme organisatie. Bovendien heeft het echt een specialisme op HR en recruitment. Ik kan het moeilijk vergelijken met andere organisaties in dit vak, maar voor mij geldt naast het warme netwerk en de professionaliteit hier vooral de ruimte en de autonomie om zelf dingen te ondernemen. Je bent hier goed zoals je bent, en van daaruit mag je acteren. Dat hangt natuurlijk ook samen met de resultaten. Het is geen filantropische instelling. Maar het blijft wel altijd heel erg op de mens gericht, en dat spreekt me aan.’

#5. Wat zie je veranderen in het vak?

‘Aan de ene kant zie je steeds meer technologie en data opkomen, aan de andere kant kom ik ook nog veel enorm traditionele werving- en selectieprocedures tegen. En zolang mensen nog steeds denken dat ze het beter weten dan de nieuwe technologie, zal dit vak ook wel blijven bestaan, denk ik. Zelf geloof ik ook dat het persoonlijk contact, de aandacht voor mensen, in dit vak het verschil zal blijven maken.’

#6. Wat is je tip voor recruiters en consultants?

‘Bewaar altijd je authenticiteit. Ieder heeft zijn eigen manier, en die moet je niet proberen te kopiëren, want dan werkt het niet meer. En verder: wees oprecht geïnteresseerd. Luister goed naar: wat is het probleem van die ander? En probeer van daaruit de vertaalslag te maken naar: wat kunnen wij daarin voor jou betekenen? En ook heel duidelijk: wat niet? Zo kun je soms verwachtingen overtreffen.’

#7. Wat vind je het leukst aan dit vak?

‘Voor de klant zijn we dé expert op het gebied van arbeidsmarktbemiddeling. Ik spreek hier zoveel mensen, signaleer de trends. Dat is mooi. Als externe kun je bovendien meer de expertrol pakken dan als interne, denk ik.

#8. Wat is het mooie aan HR-mensen bemiddelen?

‘HR is natuurlijk een heel kritische doelgroep. Ze weten zelf precies hoe het eigenlijk zou moeten. Daarom ligt de lat hier ook zo hoog. Als je verwachtingen wil overtreffen, moet je dan van goede huize komen. Dat spreekt me wel aan.’

#9. Waar zie je jezelf over 5 jaar?

‘Pfoe, daar moet ik lang over nadenken. Heel eerlijk gezegd? Ik vind mijn huidige rol echt heel erg leuk. Soms denk ik: doe ik dit alweer 12,5 jaar? Wordt het niet eens tijd voor iets anders? Maar dan kom ik ook weer erachter dat het de perfecte baan voor mij is.’

#10. Wat zie je nu veranderen in coronatijd?

‘Je ziet veel onzekerheid en voorzichtigheid. Daar baal ik wel van, want er is nu ook veel minder menselijk contact. En juist dat contact vind ik belangrijk. Bedrijfsbezoeken en contacten met kandidaten, dat zijn voor mij de krenten in de pap. Gelukkig hebben we wel veel kandidaat die klant geworden zijn, en klanten die weer kandidaat worden. Zo kunnen we vaak toch een warme relatie onderhouden.’

Dit is de derde aflevering in een serie waarin we steeds 10 vragen stellen aan recruiters uit het vak. 

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners