Met deze indringende film wil ABN Amro honderden fout-geld-jagers vinden

In de jacht op zeker 400 ‘anti-witwashelden’ zet ABN Amro een indringende film online: The Dark Side of Money. Zó spannend was het werken bij de bank nog nooit eerder…

Peter Boerman Op 29 juni 2020 Gem. leestijd 3 min347x gelezen
Deel dit artikel:
Met deze indringende film wil ABN Amro honderden fout-geld-jagers vinden

Fout geld is overal. En het spaart niemand. Met die boodschap heeft ABN Amro een nieuwe film gelanceerd in de jacht op ‘anti-witwashelden’: een ‘financiële thriller’ die kijkers confronteert met ‘de harde werkelijkheid achter fout geld’ en de – soms letterlijk: ijskoude – ‘impact van witwassen’.

Het is de bedoeling dat de film jonge professionals warm maakt voor een baan bij de bank als ‘fout-geld-jager’. Op dit moment werken er bij ABN Amro al zo’n 2.000 analisten dagelijks aan de bescherming van het financiële stelsel en het opsporen van financiële criminaliteit. Maar daarnaast zijn er momenteel ook zo’n 400 vacatures in verschillende functies op de analyse-afdeling beschikbaar. En de bank verwacht dat daar in 2021 nog minstens 300 vacatures bijkomen.

11 minuten durende speelfilm

Met de 11 minuten durende speelfilm – gemaakt vóór de COVID19-maatregelen – wil ABN Amro vooral het belang van het vak duidelijk maken. De trailer van 30 seconden draait van 2 tot 29 juli in bijna 100 Nederlandse bioscopen, waaronder alle filialen van Pathé. Voor de hele film worden mensen vervolgens verwezen naar de website van de bank of naar YouTube. ‘Voor veel mensen is dit nu nog een ver-van-mijn-bedshow en met deze campagne wil ABN Amro hierin verandering brengen’, aldus een woordvoerder van de bank.

Wereldwijd gaat er zo’n 2.400 miljard euro per jaar om in criminele transacties.

Wereldwijd gaat er zo’n 2.400 miljard euro per jaar om in criminele transacties. In Nederland zou het gaan om een bedrag van naar schatting minstens 13 miljard. Daarbij gaat het onder meer om mensensmokkel, terrorisme en drugshandel. Nederlandse banken worden vaak door criminelen misbruikt voor witwaspraktijken. Daardoor wordt de veiligheid van het financiële stelsel aangetast.

dark side of money 3 fout geld jagers gezocht

Een analytische blik

In de film is te zien hoe een witwasschandaal zich ontrolt. Op het eerste gezicht is het een ‘gewone’ film. Maar wie goed oplet, ziet dat er allerlei verdachte details inzitten die niet kloppen, zegt Maaike Scholtens, employer brand specialist van ABN Amro. ‘Het zijn juist deze fouten waarvan we willen dat mensen ze ontdekken. Als antiwitwasanalist heb je deze scherpte nodig om verdachte transacties te herkennen. En dat zijn de mensen die we zoeken om onze afdeling Detecting Financial Crime te versterken.’

‘Als antiwitwasanalist heb je deze scherpte nodig om verdachte transacties te herkennen.’

In de komende periode wil de bank honderden jonge professionals enthousiast maken voor een functie bij deze afdeling. Voor de junior-rollen richt zij zich op net afgestudeerden die minimaal een hbo-denkniveau hebben. Dat betekent: minimaal een mbo-opleiding, en dit gecombineerd met een analytische blik. Er zijn ook medior- en senior-functies. Daarvoor richt ABN Amro zich op (jonge) professionals met minimaal drie jaar werkervaring. Die ervaring hebben ze bij voorkeur opgedaan in het vakgebied van financial crime. Ook voor hen geldt de eis van ‘analytisch denkvermogen’.

fout geld jagers gezocht

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.