Preselectie-platform TestGorilla haalt investering van 1 miljoen euro op

Hiring the best. Made easy‘. Onder dat motto zet het Nederlandse TestGorilla zijn platform voor preselectie op de kaart. Vandaag werd bekend dat het daarvoor een investering van 1 miljoen euro heeft opgehaald.

Peter Boerman Op 18 november 2020 Gem. leestijd 3 min93x gelezen
Deel dit artikel:
Preselectie-platform TestGorilla haalt investering van 1 miljoen euro op

Door de coronacrisis verloopt recruitment steeds vaker op afstand. En dat geldt ook voor assessments. Bij TestGorilla werken ze aan dat soort preselectie-tests. Investeringsmaatschappij CapitalT en internationale angel investors maken vandaag bekend 1 miljoen euro in dit platform te investeren.

‘We groeien hard. Per dag krijgen we 150 aanvragen van bedrijven voor een free trial.’

Medeoprichter Wouter Durville: ‘We groeien hard. Per dag krijgen we 150 aanvragen van bedrijven voor een free trial. Om die stroom op te kunnen vangen hadden we extra funding nodig. De investering zal vooral gebruikt worden om nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen en het huidige aanbod van 120 testen uit te breiden.’

Behoefte aan efficiëntie

‘TestGorilla had niet op een gunstiger moment kunnen starten’, zegt Eva de Mol, oprichter van investeerder CapitalT. ‘Juist op dit moment is er een enorme behoefte aan een efficiencyslag, vroeg in het wervingsproces. Door de coronamaatregelen moeten veel bedrijven leren om te gaan met online werving, terwijl ze overspoeld worden door sollicitaties. Vaak ontvangen ze meer cv’s dan ze kunnen beoordelen.’

TestGorilla werd pas deze zomer opgericht.

TestGorilla werd deze zomer opgericht. Ondernemer Wouter Durville sloeg daarvoor de handen ineen met Otto Verhage, voormalig partner bij Bain & Company. De door hen ontwikkelde online tool bestaat uit SaaS-software waarmee je kandidaten al in een vroeg stadium kunt filteren op basis van meer dan 120 testen, onder andere voor cognitieve vaardigheden, taalvaardigheid, programmeren en andere werkspecifieke vaardigheden zoals SEO, boekhouden en meer. Leuk detail: er is ook een test voor ‘Talent Acquisition’, die onder meer vaardigheden op het gebied van sourcing, candidate experience, recruitment analytics en onboarding zegt te kunnen meten.

Otto Verhage en Wouter Durville, TestGorilla

Belang van diversiteit

Met die testen wil het bedrijf werving niet alleen efficiënter maken, het wil ook vooroordelen wegnemen door assesments meer te richten op werkelijke vaardigheden. Naast assessments kunnen klanten via de tool ook gebruik maken van one-way video interviews. Deze functionaliteit wordt steeds meer gebruikt in tijden van werving op afstand.

‘Gedurende onze preselectie is discriminatie – op welke grond dan ook – niet mogelijk.’

‘Het belang van diversiteit is nog nooit zo duidelijk geweest als nu’, vertelt Durville. ‘Wij hebben TestGorilla zo ontwikkeld dat HR managers zich puur kunnen focussen op vaardigheden van kandidaten. Gedurende onze preselectie is discriminatie – op welke grond dan ook – niet mogelijk.’ De assessments van TestGorilla zijn ontwikkeld door zogenoemde ‘testpreneurs’. Het bedrijf zegt verder vooral data en machine learning te gebruiken om succes en retentie van medewerkers te voorspellen.

Lees meer

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark