Mobiel groeit door: nu al goed voor bijna de helft (!) van alle sollicitaties

Bijna 1 op de 2 sollicitaties vindt plaats vanaf een mobiele telefoon, blijkt uit recente Appcast-cijfers. En die groei gaat hard: in 2017 was het nog maar net 30 procent. Ook het aantal kliks op mobiele vacaturesites neemt snel toe: in 1 jaar met bijna een kwart.

Peter Boerman Op 24 oktober 2019
Gem. leestijd 3 min 1840x gelezen
Deel dit artikel:
Mobiel groeit door: nu al goed voor bijna de helft (!) van alle sollicitaties

Het Appcast-rapport is al even verschenen, maar bleek wat ondergesneeuwd in de zomer. Recent ontstond er echter internationaal wat meer aandacht voor (zoals onderstaande video, die eerder verscheen via ERE.net). Reden om er hier ook even wat highlights uit te pakken:

  • Voor dit onderzoek werd gekeken naar 93 miljoen kliks op vacaturesites, en 5 miljoen sollicitaties die daaruit voortvloeiden. Van die kliks kwam 55,8 procent via mobiel, en 44,2 procent van een desktop.
  • Desktop scoorde (dit jaar) nog wel wat beter als bron van een daadwerkelijke sollicitatie. Van de sollicitaties kwam 47,1 procent via mobiel, en 52,9 procent via een desktop.
  • Hierin was echter wel een sterke groei te zien van het aandeel van mobiel. Het afgelopen jaar groeide dit aandeel maar liefst 54,9 procent.
  • Het aandeel van de mobiel in kliks groeide met 24,5 procent.
  • De groei van het aandeel in sollicitaties dat via de mobiel gaat is al sinds 2016 ‘exponentieel’, aldus Appcast.


Nog meer opvallende bevindingen

Nog enkele andere opvallende bevindingen:

  • De ratio van aantal sollicitaties per online vacature daalt overall, waarschijnlijk vooral dankzij de lage werkloosheid en de krappe arbeidsmarkt. Het aantal sollicitaties via mobiel daalt echter veel minder hard (-7,7 procent) dan dat aantal via desktop (-29,8 procent).
  • Een andere verklaring hiervoor is wat Appcast noemt: ‘pane view‘, de trend van veel jobboards om bij de vacature al meteen het functieprofiel te laten zien, in plaats van dat bijvoorbeeld via een klik naar een werkenbij-site duidelijk te maken.
  • Vacaturesites die werken op basis van cost-per-click (cpc) rekenen gemiddeld 70 (dollar)cent voor een klik. Een kwart vraagt zelfs minder dan 50 cent.
  • Vacaturesites die werken op basis van cost-per-applicant (cpa) hanteren doorgaans tarieven tussen de 12 en 30 dollar (een kwart zit onder de 12 dollar, nog eens een kwart boven de 30).
  • Werkzoekenden in de transport- en productiesector zijn met respectievelijk 75,7 en 65,6 procent het meest geneigd via een mobiel te solliciteren. Engineers (13,8 procent) en accountants (21,7 procent) zitten juist aan de onderkant van het spectrum, net als – opvallend genoeg: marketeers (21,8 procent).

appcast rapport 2019

Over de inhoud van de vacatures

Ook over de inhoud van vacatures bevat het rapport enkele interessante opmerkingen:

  • Hou je functietitel zo kort mogelijk. Titels met 1 tot 3 woorden hebben een significant hogere sollicitatiekans dan langere titels.
  • Werkgevers met een hogere rating op Glassdoor krijgen een significant hoger aantal sollicitaties. Het merendeel van de werkgevers krijgt echter ‘slechts’ een score tussen de 3 en 4 sterren.
  • Maandag is veruit de beste dag om een vacature online te zetten. Het aantal sollicitanten is dan bijvoorbeeld twee keer zo hoog als op een gemiddelde zaterdag. Vanaf maandag neemt het aantal sollicitaties per dag gestaag af, tot zondag, als er weer een voorzichtige groei te zien is.

appcast maandag

Appcast, sinds deze zomer in meerderheid in handen van Stepstone, is gevestigd in Libanon. Het bedrijf doet elk jaar benchmark-onderzoek naar de inhoud van online vacatures. Zo bleek vorig jaar onder meer dat het aantal arbeidsvoorwaarden in een vacaturetekst rechtstreeks correleert met het aantal sollicitaties dat je op basis daarvan mag verwachten. Ook bleek destijds de ideale vacaturetekst tussen de 200 en 800 woorden lang.

Lees ook:

Meer over vacatureteksten?

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners