Arbeidsmarkt Nederland naar 11e plek wereldwijd

Peter Boerman Op 16 mei 2012
Gem. leestijd 3 min 3287x gelezen
Deel dit artikel:

Nederland is de afgelopen drie jaar drie plaatsen gestegen op de ranglijst van meest geliefde landen voor mensen die internationaal willen werken. Bijna 1 op de 5 internationaal mobiele personen wil ook in Nederland werken. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Intelligence Group.

Enorm arbeidsmarktpotentieel voor Nederland

In totaal heeft 19% van hen ook een voorkeur voor Nederland, wat neerkomt op 382 miljoen personen wereldwijd. Naast Nederland hebben zij gemiddeld nog interesse in ruim 13 andere landen. Het meest populair is Amerika, gevolgd door de UK en Canada. Het minst geliefd zijn Sierra Leone, Bosnië en El Salvador. De stijging van Nederland heeft vooral te maken met een aantal bekende Nederlandse multinationals, de aansprekende steden Amsterdam en Rotterdam en het toenemende belang van de emerging markets en de relatieve aantrekkelijkheid van Nederland in deze landen. Dat blijkt uit de Global Talent Mobility Survey van Intelligence Group en The Network onder 162.495 personen uit 66 landen.

Populair bij Amerikanen

Meer dan de helft van de wereldwijde beroepsbevolking die internationaal wil werken, heeft de voorkeur voor Amerika, op de voet gevolgd door de UK. Tussen 2009 en 2011 is de top-6 niet veranderd. Binnen de top-10 heeft Singapore een enorme stap gemaakt in populariteit, van een elfde naar een zevende plek. Singapore profileert zich dan ook als geen ander op de internationale arbeidsmarkt. Gecombineerd met de opkomst van de emerging markets vertaalt zich dit in een sterk groeiende voorkeur. Andere groeiers zijn Nederland, Zweden, Maleisië, Zuid-Afrika en China. De grootste dalers zijn België (van 18 naar 23) en Saoedi-Arabië (van 22 naar 28).

Groeiend belang emerging markets

Het stijgen van Nederland op de wereldwijde ranking heeft verschillende oorzaken, waaronder het groeiende belang van de emerging markets. In deze landen is de voorkeur voor Nederland relatief groot. In landen als de Filippijnen (6de), Indonesië (7de), Rusland (7e), China (11de) en India (12de) scoort Nederland hoog. Alleen in Brazilië blijft Nederland met een 23ste plek achter.

Onder Amerikanen scoort Nederland op gebied van voorkeur het hoogste en staat op de derde plaats als land waar zij internationaal zouden willen werken. Ook in Servië, Tsjechië, Griekenland en Hongarije is Nederland populair met respectievelijk een vierde en vervolgens vijfde plekken.

Philips, Unilever, Heineken en Shell belangrijke troeven

In de overweging van internationaal arbeidspotentieel, heeft Nederland op de internationale arbeidsmarkt gemiddeld meer dan 13 concurrerende landen.  Dat is twee keer zoveel als het gemiddelde wereldwijd. De vijf grootste concurrenten die Nederland heeft in het aantrekken van wereldwijd talend zijn United Kingdom (69%), gevolgd door de Amerika, Zwitserland, Duitsland en Canada.

“Meer dan de helft van de mensen die Nederland overwegen, willen primair een internationale carrière beginnen. De plek waar dit is, is voor hen van ondergeschikt belang.  Hierdoor heeft Nederland meer concurrentie op de arbeidsmarkt, in vergelijking tot bijvoorbeeld Amerika” , aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter Intelligence Group. “Nederland heeft met Amsterdam, Rotterdam, Philips, Unilever, Heineken, Shell en de historische contacten in onder andere Azië belangrijke troeven op de internationale arbeidsmarkt. Dit gecombineerd met een onderscheidende profilering, zoals bijvoorbeeld Singapore dat doet, zou Nederland enorm helpen in de ‘global war for talent’ en het versterken van de kenniseconomie met internationaal het beste talent.

Technische verantwoording

Voor de derde keer op rij hebben Intelligence Group, The Network en Stepstone Nederland een grootschalig internationaal onderzoek naar het arbeidsmarktgedrag van personen in 66 landen opgezet. Aanleiding is onduidelijkheid over waar talent op de wereld precies te vinden is en hoe werkzoekenden over de gehele wereld te bereiken en bewegen zijn. Het uiteindelijke doel van het onderzoek is om meer transparantie te geven over de werking van de internationale arbeidsmarkt, zodat werkgevers en landen in staat worden gesteld schaars talent te werven.

Meer onderzoekresultaten en whitepapers zijn te vinden op www.globaltalentbarometer.com

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners