Nederlander switcht voor uitdaging, carrièrekansen én bedrijfscultuur

Peter Boerman Op 29 juni 2016
Gem. leestijd 2 min 1802x gelezen
Deel dit artikel:
Nederlander switcht voor uitdaging, carrièrekansen én bedrijfscultuur

Als een Nederlander een andere baan wil, is dat vooral om uitdagender werk te krijgen (38%), meer carrièrekansen (36%) of een betere bedrijfscultuur (34%).

Voordat we een nieuwe baan accepteren, willen we daarom eerst inzicht in de doorgroeimogelijkheden, verwachtingen en werkdruk. Ook horen we graag wat de ervaringen van de huidige werknemers van het bedrijf zijn. Zo willen we de bedrijfscultuur inschatten. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn onder 667 Nederlandse werknemers.

Iedereen praat wel

Volgens het onderzoek staat liefst 83 procent van de Nederlanders altijd open voor een verkennend gesprek bij een nieuwe werkgever als zij daarvoor worden benaderd. Dat we toch niet massaal mobiel zijn op de arbeidsmarkt, heeft onder meer te maken met de bedrijfscultuur. Zo’n 71 procent wil namelijk eerst weten hoe de bedrijfscultuur in elkaar zit en welke waardes de nieuwe werkgever erop na houdt.

Meer openheid graag

Werkgevers moeten volgens de respondenten inzicht geven in wat hen onderscheidt van de rest, wat hun bedrijfswaarden zijn en wat de visie is van het merk. Bovendien zeggen de respondenten eerlijkheid over het ontstaan van een vacature te waarderen. Die transparantie zegt volgens hen al veel over hoe een werkgever omgaat met zijn mensen.

Hoe lang is die in dienst?

Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de respondenten de website van de potentiële werkgever bezoekt om informatie te vergaren. Ruim een derde zoekt online ook naar profielen van toekomstige collega’s om meer inzicht te krijgen in het bedrijf. Hoe lang werknemers in dienst zijn, zegt vaak al veel over de cultuur en waarden van een bedrijf.

Vaak uit eigen netwerk

Een nieuwe baan blijkt voor veel Nederlanders voort te spruiten uit het eigen netwerk. Ruim een derde (35%) van de mensen die een nieuwe baan vindt, is daar terecht gekomen via iemand die hij of zij al kende bij dat bedrijf. Nog eens 13% van hen vindt een baan via een recruitmentbureau en eenzelfde aantal komt binnen via een vacaturesite.

Foto via Flickr.com

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners