Over onboarding in 2020: 13 cijfers die je nu moet kennen

Onboarden zonder op kantoor te komen, je nieuwe collega’s leren kennen van achter een scherm: 2020 is maar een raar jaar voor wie aan een nieuwe baan begint. Tijd om hen goed te helpen dus. Welke 13 cijfers moet je echt kennen als je jouw onboarding wilt verbeteren?

Peter Boerman Op 12 november 2020 Gem. leestijd 3 min1107x gelezen
Deel dit artikel:
Over onboarding in 2020: 13 cijfers die je nu moet kennen

2020 is een jaar dat praktisch alles op zijn kop is gezet. Maar met name ook het fenomeen onboarding. Want hoe beleef je de wittebroodsweken in een nieuwe baan als je niet eens meer je nieuwe collega’s een hand mag geven? Hoe leer je de organisatie kennen vanaf je eigen zolderkamer? En dat terwijl we inmiddels goed beseffen hoe belangrijk dat inwerken is, wil je zorgen dat nieuwe mensen een vliegende start kunnen maken.

Hoe leer je de organisatie kennen vanaf je eigen zolderkamer?

Bij onboarding-specialist Talmundo hebben ze recent een whitepaper geschreven over ‘onboarding in 2020 – en daarna’. Een whitepaper vol met tips, maar ook vele boeiende onderzoeksresultaten. Welke zijn ons daarbij zoal opgevallen?

#1. 22% geen formeel proces

Van alle organisaties heeft 22 procent geen formeel proces vastgelegd voor onboarding. Zij rekenen erop dat bestaande werknemers hun nieuwe collega’s de kneepjes van het vak (en van de organisatie) leren.

#2. 20% binnen 45 dagen vertrokken

Van de nieuw aangestelde werknemers verlaat wel 20 procent het bedrijf binnen 45 dagen voor een andere kans. Dit is aantoonbaar substantieel minder in bedrijven die zorgen voor een effectieve onboarding.

#3. 77% gelooft erin

Onboarding belangrijker dan ooit? Ja, zegt 77 procent van de professionals in een onderzoek van Talmundo, samen met de Vlerick Business School.

#4. 71%: betrokkenheid cruciaal

Werknemersbetrokkenheid (ook wel: ‘de mentale en emotionele verbondenheid die werknemers voelen met hun werk’) wordt door 71 procent van de directeuren genoemd als essentieel voor het succes van hun organisatie.

#5. 21% meer winstgevend

Organisaties met hoge werknemersbetrokkenheid hebben gelukkiger werknemers in dienst, die harder werken en meer bijdragen. Deze organisaties zijn 21 procent winstgevender dan de organisaties die weinig (of geen) betrokken werknemers hebben.

#6. 33% meer betrokken

Als organisaties een efficiënte onboarding hebben, zorgt dit ervoor dat 33 procent van de medewerkers meer betrokken is.

#7. 4,6x meer inzet

Werknemers die zich gehoord voelen, zijn 4,6 keer meer gedreven om zich in te zetten voor hun werk.

#8. 70% sneller productief

Een nieuwe medewerker is gemiddeld niet volledig productief tot de vijfde of zesde maand na aanstelling. Het is echter bewezen dat een goede onboarding de tijd-tot-productiviteit kan verkorten met 70 procent.

#9. 82% hogere retentie

Goede onboarding kan ervoor zorgen dat de retentie van nieuwe medewerkers tot wel 82% wordt verhoogd. Gemiddeld genomen zijn werknemers eerder geneigd om drie jaar bij een organisatie te blijven werken, als ze een goede onboarding hebben ervaren.

#10. 57% vindt het veel werk

De belangrijkste reden dat veel organisaties zo weinig goede onboarding hebben? ‘Te veel werk’. Althans: 57% van de HR-managers gelooft dat tijdgebrek een van de grootste belemmeringen is van effectieve onboarding. Daarom is automatisering ook van cruciaal belang. Door de processen te automatiseren, kun je het programma immers met één druk op de knop uitrollen over meerdere locaties en afdelingen.

#11. Het scheelt wel 5 uur werk

Automatisering van het onboardingproces kan gemiddeld tot 5 uur aan administratieve taken per nieuwe medewerker schelen.

#12. 55% meet effectiviteit niet

Oeps. Meten organisaties de effectiviteit van hun onboardingprogramma? Nou, maar liefst 55% zegt van niet.

#13. 33% zegt het, 7% doet het

Bovendien bestaat er een verschil tussen wéten dat iets belangrijk is en daadwerkelijk meten hoe het je bedrijf beïnvloedt. Zo is 33% van de organisaties het ermee eens dat het verkorten van de tijd-tot-productiviteit een belangrijk doel is van hun onboardingprogramma, maar slechts 7% zegt dit ook daadwerkelijk te meten.

Meer weten?

Meer weten over onboarding in 2020? De whitepaper van Talmundo gaat terug naar het begin. Het toont uitgebreid de basis van een goed onboardingproces, laat zien welke kansen goede onboarding biedt en hoe technologie in 2020 (en daar voorbij) kan helpen om je doelen te bereiken en medewerkers een warm welkom te heten. Download hem hier!

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark