Over de campagne op rolletjes van Perfetti Van Melle

Personeel werven is tegenwoordig zelfs niet makkelijk als je een snoepwinkel of -producent bent. Perfetti van Melle zette daarom een opvallende campagne op met een bijzondere.. eh.. hoofdrol. Hoe kreeg die vorm?

Peter Boerman Op 15 maart 2023
Gem. leestijd 3 min 877x gelezen
Deel dit artikel:
Over de campagne op rolletjes van Perfetti Van Melle

‘Als een kind in een snoepwinkel’. De uitdrukking verraadt grote blijdschap, maar toch hebben ook ‘s lands grootste snoepmakers het niet altijd makkelijk om goed personeel te vinden. En dus ook Perfetti Van Melle, waar niet alleen 450 rolletjes Mentos per minuut van de band rollen, maar bijvoorbeeld ook al jouw Chupa Chups-lolly’s, Smintjes, Frisk-mintjes, Look-o-Looks en Fruittella’s gemaakt worden. En niet te vergeten: de Klene-dropjes.

‘We konden al gauw concluderen dat de merknaam Perfetti Van Melle niet heel bekend is.’

Voor No Tomato, het Bredase bureau dat de vraag kreeg een arbeidsmarktcampagne voor het bedrijf te ontwikkelen, moet die opdracht dan ook als een snoepwinkel gevoeld hebben. En al snel kwamen ze met een concept rondom een treffende woordspeling: pakjouwrol.nl. ‘We konden al gauw concluderen dat de merknaam Perfetti Van Melle niet heel bekend is, in tegenstelling tot hun producten zoals bijvoorbeeld Mentos’, aldus eigenaar Mark-Jan Kleijsen. ‘Hiermee zijn wij aan de slag gegaan.’

Rol naar voren

De uiteindelijk zeer kleurrijke wervingscampagne ging aanvankelijk op zoek naar operators voor de Mentos-locatie in Breda, maar is – wegens succes – inmiddels ook verlengd en toegepast voor de Fruittella-fabriek in het Limburgse Weert. ‘We schoven de iconische Mentos-rol in de campagne bewust maximaal naar voren, in combinatie met een dubbelzinnige call-to-action. Operators die van aanpakken weten, krijgen daar van Perfetti Van Melle namelijk ook het nodige voor terug; niet alleen een lekker salaris, maar ook goede doorgroeimogelijkheden en een prettige werksfeer’, aldus Kleijsen.

‘We schoven de iconische Mentos-rol in de campagne bewust maximaal naar voren.’

De wervingscampagne is (letterlijk en figuurlijk) uitgerold via online (social) kanalen én offline kanalen zoals abri’s, busreclame en zelfs zadelhoesjes. Inmiddels zijn er al een aantal operators aan het werk via deze campagne. Ook elders in de campagne is de woordspeling overigens nooit ver weg. De carrièresite van Perfetti Van Melle zelf heeft bijvoorbeeld de naam ‘unwrap your potential’ meegekregen, en we lezen hier onder meer dat werknemer Sergio een ‘zoete start’ had bij het bedrijf. Zoals gezegd: het moet een snoepwinkel zijn om voor zo’n bedrijf campagne te mogen maken.

Sinds 2001

Van Melle begon omstreeks 1840 een bakkerij in Breskens, die ook suikerballetjes verkocht. In 1900 begon Izaak van Melle deze ook machinaal te produceren. Omstreeks 1920 startte zijn broer Dirk-Machiel met een fabriek voor biscuits en wafels, waaronder het Mariakaakje. In de jaren 80 van de vorige eeuw verhuisde het bedrijf naar Breda, waar nu ongeveer 650 mensen werkzaam zijn. Het bedrijf is nu internationaal actief in meer dan 150 landen, en telt zo’n 17.000 medewerkers op meer dan 31 productielocaties.

In maart 2001 ontstond het huidige Perfetti Van Melle, nadat de aandelen van het Nederlandse Van Melle werden opgekocht door het Italiaanse Perfetti S.p.A., waarmee het al sinds 1979 samenwerkte. De hoofdkantoren van het bedrijf zijn nu gevestigd in het Italiaanse Lainate en het Nederlandse Breda. In Nederland zijn er productielocaties in Andelst (Look-O-Look), Breda (Mentos), Sittard (Smint en Frisk) en Weert (Fruittella). Het is daarmee een van de grootste snoepfabrikanten ter wereld.

Perfetti Van Melle haalde vorig jaar een omzet van bijna 2,5 miljard euro. Het bedrijf haalde eind 2022 nog het nieuws toen het de kauwgomtak van het Amerikaanse snackconcern Mondelez grotendeels overnam. Voor de Europese en Noord-Amerikaanse activiteiten legt Perfetti Van Melle 1,35 miljard dollar neer (een kleine 1,3 miljard euro). Ook fabrieken in de Verenigde Staten en Polen zijn onderdeel van de deal. Met de overname komen kauwgommerken als Stimorol, Bubbaloo, Trident en Bubblicious nu ook in handen van het Italiaans-Nederlandse bedrijf.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners