Home Werf& Awards Inzendingen Werf& Awards 2019 Personeel werven voor de ambulance met superhelden-tour (inzending Witte Kruis)

Personeel werven voor de ambulance met superhelden-tour (inzending Witte Kruis)

207 keer
0

Tijdens de roadtrip met twee ambulances en een motor trokken onze verpleegkundigen veel bekijks in hun zoektocht naar nieuwe collega’s. Lees de hele case van Witte Kruis die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.

Case Witte Kruis

Omschrijving van de case

15 november 2018 was de landelijke lancering van de nieuwe website kombijdeambulance.nl. Een website van Witte Kruis die speciaal in het leven is geroepen om alle openstaande vacatures overzichtelijk te tonen en om bezoekers een kijkje te geven in het leven van een ambulanceverpleegkundige. Om aandacht te vragen voor de lancering van deze website werd een roadtour georganiseerd. Startend bij de Hogeschool Den Haag en eindigend bij de Hogeschool Zeeland in Vlissingen, heeft een groot deel van Nederland ambulances en superhelden zien rijden.

Studenten als helden

De studenten van nu zijn de helden van de toekomst. Met dat idee werd er gestopt op de pleinen voor de Hogescholen om in gesprek te gaan met studenten van de opleiding verpleegkunde (HBO-V) en Bachelor Medisch Hulpverlener (BMH). De enthousiaste studenten namen de tijd om een kijkje te nemen in de ambulance, gingen het gesprek aan met onze verpleegkundigen en chauffeurs en werden getrakteerd op een hele bijzondere ‘Helden-cappuccino’. Met een koffieprinter, een van de allernieuwste innovaties, werden er cappuccino’s geschonken die op het melkschuim een foto toonden van de student zelf. In het speciaal ontworpen frame konden ze zo op de foto met hun superheld en hun speciale cappucino. Veel studenten pakte ook zelf even hun mobieltje en deelden de foto’s op hun social media kanalen onder de #superheldengezocht.

Na veel mooie gesprekken stappen onze ‘superhelden’ weer in hun wagen en vervolgen ze hun roadtrip.

Wat was de impact van de case?

Inmiddels zijn we drie maanden verder en hebben we, naar aanleiding van onze campagne, al drie klassen met enthousiaste studenten ontvangen op diverse posten in Zeeland, zijn er op verschillende scholen college’s gegeven en hebben we een tiental mails ontvangen met stageverzoeken.

Na huiverende reacties van onze eigen medewerkers vooraf, zijn de reacties achteraf enkel positief. “Wat goed dat jullie de campagne toch op deze manier hebben doorgezet”. “Wat fijn dat er mensen zijn die ons vak op deze, wat brutale wijze, onder de aandacht brengen.”

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Hulpverleners worden zelf niet graag gezien als helden, want ‘wat een onzin, we doen toch gewoon ons werk’.
Klopt, maar toch hebben wij er voor durven kiezen om middels deze campagne de link naar de superhelden wel te maken.
Ambulancepersoneel trekt bekijks en superhelden trekken bekijks. Ideaal dus om aandacht te krijgen voor dit mooie beroep. Net als Superman en Batman staat ambulancepersoneel ook elke dag voor een nieuwe uitdaging en in de arbeidsmarktkrapte van dit moment zijn de studenten van nu onze helden van de toekomst.

Wij sloegen het advies van ons eigen personeel op een goed onderbouwde manier af en durfden te kiezen voor een gewaagde manier van campagne voeren. Een campagne waar nog lang over gesproken werd, waarvan het resultaat nog steeds merkbaar is en waardoor we het vertrouwen van ons eigen personeel ook gewonnen hebben.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Peter Koelewijn – online marketeer
Fonne Visser – HR adviseur
Raymond Zuidwijk – ambulancechauffeur
Tina Copoolse – ambulanceverpleegkundige
Anne-marie De Jong – ambulanceverpleegkundige
Menno Grooten – ambulanceverpleegkundige en video
Ben van den Berg – ambulancechauffeur en fotograaf
Christine Francke – regiomanager Zeeland
Floor Verbaan – regiomanager Haaglanden
Bar Company

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here