Hoe de politie met nieuwe campagne (meer) werk maakt van diversiteit

Niet iedereen heeft positieve ervaringen met de politie. Met name als je een niet-Nederlandse achtergrond hebt is het contact vaak lastig. Een mooi uitgangspunt voor een nieuwe campagne, zo blijkt.

Peter Boerman Op 14 april 2022 Gem. leestijd 3 min417x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe de politie met nieuwe campagne (meer) werk maakt van diversiteit

De politie is de op één na meest geliefde werkgever van Nederland. Toch is er een grote wervingsbehoefte: de komende jaren zoekt de politie jaarlijks ruim 2.000 nieuwe agenten. En vooral kandidaten met een niet-Nederlandse achtergrond zijn daarbij zeer welkom. Daarmee wil de politie namelijk ‘beter de connectie maken met de samenleving’, zoals ze zelf zeggen.

‘Diversiteit is voor ons geen modegril, maar pure noodzaak.’

‘Om effectief ons werk te kunnen doen, moeten we als politie herkenbaar en benaderbaar zijn’, aldus Martin Sitalsing, portefeuillehouder diversiteit bij de politie. ‘We maken gebruik van elkaars verschillen en kwaliteiten. Diversiteit is daarom voor ons geen modegril, maar pure noodzaak.’ De kern van de wervingscampagne ‘Alles wat je in je hebt’ is dat achtergrond, kennis en ervaringen maken wie iemand is. ‘Dat wat een persoon individueel meebrengt is voor de politie van grote toegevoegde waarde’, stelt Sitalsing, die ook politiechef van Midden-Nederland is.

Niet altijd positief

In de nieuwe campagne vertellen echte agenten in video’s over hun persoonlijke ervaringen met de politie. Dat die ervaringen niet altijd positief waren, is precies wat de politie wil duidelijk maken. Juist daardoor kunnen ze volgens de campagne iets toevoegen aan het korps. De campagne vertelt het persoonlijke verhaal van allemaal echte agenten.

Die verhalen komen aan bod in langere films waarin zij vertellen over hun persoonlijke ervaringen met de politie in het verleden en hoe ze tot de keuze zijn gekomen om agent te worden en wat ze ervaren nu ze eenmaal bij de politie zitten. Zo vertelt Cemal over zijn ervaringen met etnisch profileren en Anna over haar contact met de politie nadat ze op jonge leeftijd te maken kreeg met seksueel overschrijdend gedrag. In een hoofdfilm komen alle verhalen samen en worden potentiële kandidaten ook rechtstreeks aangesproken.

Drempels wegnemen

‘De campagne richt zich ook op mensen die nu nog niet aan de politie denken als werkgever’, aldus Sitalsing. ‘We hebben die verschillende achtergronden keihard nodig. In de wijk en in het contact met burgers, neem je als agent jezelf mee. Met alles wat je in je hebt.’ ‘We nodigen geïnteresseerden uit om verder te komen kijken; om hun beeld op een positieve manier te veranderen’, vult Jari Kloppenburg aan.

‘We hebben die verschillende achtergronden keihard nodig.’

‘Zo proberen we dus ook die mensen te bereiken die geschikt zijn, maar nog drempels ervaren om bij de politie aan de slag te gaan’, aldus de strategy director van het voor de campagne verantwoordelijke bureau Steam. De campagne wordt vanaf deze week ingezet via online video (zoals YouTube) en audio (Spotify), Digital Out-of-Home (als buitenreclame, in sportscholen), in bioscopen en op social media. Alle uitingen verwijzen naar de werkenbij-site van de politie.

Diversiteit nam al toe

De diversiteit van de politie nam afgelopen jaar al toe, blijkt uit de Barometer Culturele Diversiteit van het CBS. Zo steeg in de Randstad het percentage aspiranten met een migratieachtergrond van 17% in 2020 naar 23% in 2021. Landelijk steeg het aandeel aspiranten met een migratieachtergrond in dezelfde tijd van 16% naar 19%. Het percentage vrouwen dat instroomde schommelt al langer rond de 40% en kwam in 2021 uit op 42%.

Sitalsing: ‘Politiewerk is prachtig en het doet ertoe. Maar de persoonlijke ervaringen van collega’s schuren soms, omdat ze ook te maken hebben met de minder mooie kanten. Soms is er sprake van machocultuur of discriminatie. Als politie zijn we keihard met deze thema’s aan de slag. Het is bemoedigend om te zien dat het ons beter lukt om collega’s met een diverse achtergrond te bereiken en binnen te houden.’

Krappe arbeidsmarkt

De politie is een populaire werkgever met doorgaans meer aanmeldingen dan plaatsen. Maar in een steeds krappere arbeidsmarkt moet ook de politie haar best doen om geschikte mensen te vinden. Zeker in de Randstad wordt die uitdaging groter. Sitalsing: ‘Kwaliteit staat altijd voorop, maar mensen met een diverse achtergrond bereiken we simpelweg nog onvoldoende. Zij ervaren drempels of denken ten onrechte dat politiewerk niks voor hen is. Ze overwegen de politie niet als werkgever. Daar liggen voor ons nog kansen.’

De politie heeft de komende jaren 17.000 (!) nieuwe medewerkers nodig.

Het grootste probleem bij het personeelstekort bij de politie is de vergrijzing. Er gaan meer mensen met pensioen dan dat er nieuwe bijkomen, en de vraag naar agenten is groter dan het aanbod. TNO Research meldde recent dat de politie in de komende jaren 17.000 nieuwe medewerkers nodig heeft. Om te zorgen dat er sneller nieuwe agenten bijkomen en de opleiding beter aansluit bij de praktijk, heeft de politieacademie haar opleiding al met een jaar ingekort.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS
YOBZ