Ruim 40 makers over werk: een succesvolle podcast-campagne (inzending YoungCapital)

Hoe YoungCapital podcasts inzet om meer merkvoorkeur en kwalitatieve leads te creëren. Samen met ruim 40 makers, artiesten en influencers. Lees de hele case van YoungCapital, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 21 maart 2023
Gem. leestijd 3 min 286x gelezen
Deel dit artikel:
Ruim 40 makers over werk: een succesvolle podcast-campagne (inzending YoungCapital)

Samenwerken met 40 makers, artiesten en influencers. Dat is wat wij als YoungCapital deden voor onze Whatever Works. Work.-campagne. Want als er één groep een inspiratie is voor jongeren, dan is die het. Wij vroegen de makers om hun eigen invulling van het thema ‘werk’ en gaven ze alle vrijheid. Dit leverde spraakmakende, inspirerende en vooral echte verhalen op. In populaire podcasts.

Bijvoorbeeld in een special van Rookworst de Podcast. In rubrieken van FCA Daily, Amsterdamse Mokkels, Met de Gurnels, de Pantelic Podcast, Het Tussenuurtje en de Cor Potcast. En in nieuwe formats van Supergaande, Top Notch en Noah’s Ark. Content waarmee wij jongeren inspireren en motiveren om aan het werk te gaan. Op wat voor manier dan ook. Via ons, met hun eigen business of via via. Whatever Works. Work.

Ook maakten we een TikTok-effect. Dat werd gehyped door influencers en opgepakt door onze doelgroep.

Naast de content op hun eigen platform, kregen alle makers een landingspagina op youngcapital.nl. Met vacatures die zij zelf uitkozen. Plus een motiverende boodschap voor de doelgroep. Zo maakten we het vinden van een baan nóg makkelijker. Ook maakten we een TikTok-effect. Dat werd gehyped door influencers en opgepakt door onze doelgroep.

Wat was de impact van de case?

Dat we met de podcasts zouden opvallen, wisten we zeker. Maar dat de resultaten zo goed zouden zijn, hadden we niet durven dromen. We realiseerden 12 miljoen impressies en 4,5 miljoen views. Met een engagement-rate van 3,33%. Ook op brand love heeft de content zich meer dan bewezen. We realiseerden een significante stijging van 12% op geholpen merkbekendheid, 14% op het statement ‘YoungCapital past bij mij’ en 11% op het statement ‘YoungCapital heeft de beste vacatures’.

Dat de resultaten zo goed zouden zijn, hadden we niet durven dromen.

Niet alleen de impact op bereik en brand love overtrof onze verwachtingen. Ook het daadwerkelijk activeren van jongeren om op zoek te gaan naar werk en te solliciteren. We realiseerden een click through rate (CTR) van 4,2% (tegenover 0,42% in onze reguliere social campagne). Als je het al een CTR kunt noemen, want bijna al het websiteverkeer kwam bij ons binnen door direct de URL in te typen.

Daarbij was maar liefst 92% van de bezoekers nieuw op de YoungCapital-website. Van die nieuwe bezoekers heeft 1,3% daadwerkelijk gesolliciteerd. En die sollicitaties waren ook nog eens kwalitatief. Het hire-percentage was met 13% namelijk 60% hoger dan we gewend zijn. Ook de Return On Advertising Spend (ROAS) was positief: voor iedere uitgegeven euro heeft YoungCapital met de eerste klussen al € 5,10 terugverdiend.

Voor iedere uitgegeven euro heeft YoungCapital met de eerste klussen al € 5,10 terugverdiend.

Onze conclusie? Echte, grappige en inspirerende verhalen over werk werken. Koppel je die verhalen vervolgens aan gepersonaliseerde landingspagina’s, dan gaan de resultaten door het dak.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Waar podcasts vaak onderdeel zijn van een campagne, hebben wij hier juist het hoofdmedium van gemaakt. Daar bovenop gaven wij de makers de vrijheid om zelf invulling te geven aan het thema ‘werk’ en kregen wij de content tegelijkertijd met heel Nederland te horen. Een risico. Maar een met mooie kwalitatieve resultaten.

Met deze campagne laten wij zien dat als de match tussen de doelgroep, maker en het merk goed is, podcasts gigantisch veel verkeer kunnen genereren, dat significant bijdraagt aan je merkvoorkeur. En dat zonder een clickable URL.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

YoungCapital

  • Moniek van Asten
  • Assira Colmsee
  • Sifra van Beugen
  • Deni Barisic

Top Notch

  • Top Notch: Kenneth Henn
  • De stroom en Supergaande: Selin Karaaslan
  • FC Afkicken: Maarten de Fockert

Initiative

  • Milan van Vugt
  • Kemm Spencer

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners