Home Selectie Jaarcongres Programma

Programma

Het programma  voor het Werf& Selectie Jaarcongres is in volle voorbereiding. We hebben een gevarieerd en zeer interessant aantal sprekers bereid gevonden hun kennis met jullie te delen.

We starten om 10.00 met 2 keynotesprekers, Alice Diels en Bas van de Haterd. Aansluitend volgen er 5 keuze tracksessies, waarbij een trackexpert een presentatie zal geven en vervolgens zal er een case worden gepresenteerd. De 5 keuze tracks zijn Selectie, Candidate Experience, Employer Branding, Zorg en Overheid.

Na de uitgebreide lunch is er wederom de keuze uit de 5 verschillende tracksessies, maar met nieuwe experts en cases.

We sluiten het officiële programma af met een plenaire keynote. Daarna kan je onder het genot van een hapje en een drankje de dag afsluiten tijdens de netwerkborrel.

De komende weken zal het onderstaande programma volledig gevuld worden. Wil je op de hoogte blijven van het programma en de sprekers tijdens het Werf& Selectie Jaarcongres? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Hieronder kun je het programma bekijken. Door op de vlakken te klikken vind je meer over de inhoud van de sessie en over de spreker.

/* * Custom CSS For Timetable */ #sched-schedule-10-1359469326 .sched-column-header { background: #e8e8e8; color: #3f3f3f; } #sched-schedule-10-1359469326 .sched-column-header:after { background: #ffffff; } #sched-schedule-10-1359469326 .sched-columns .sched-column:last-child .sched-column-header:after { background: #e8e8e8; } #sched-schedule-10-1359469326 .sched-column-bg-block { background: #ffffff; border-color: #e8e8e8; } #sched-schedule-10-1359469326 .sched-column-bg-block:after { background: #f5f5f5; } #sched-schedule-10-1359469326 .sched-row-no-title .sched-column .sched-column-bg { box-shadow: 0 -1px 0 #e8e8e8; } #sched-schedule-10-1359469326 .sched-title { color: #3f3f3f; } #sched-schedule-10-1359469326 .sched-time-value { color: #3f3f3f; } #sched-schedule-10-1359469326 .sched-event .sched-event-inner { color: #ffffff; text-align: center; } #sched-schedule-10-1359469326 .sched-event.sched-event-invert .sched-event-inner { } /*#sched-schedule-10-1359469326 a.sched-event.sched-event-sort-hidden { opacity: 0; }*/ #sched-schedule-10-1359469326 .sched-sort .sched-sort-current .sched-sort-current-label { width: 100px; } #sched-schedule-10-1359469326 .sched-sort.sched-sort-open .sched-sort-dropdown .sched-sort-current .sched-sort-current-label { width: 180px; } /* * Custom CSS Event Popup */ #sched-schedule-10-1359469326-popup .sched-popup-description { } #sched-schedule-10-1359469326-popup .sched-popup-description .sched-meta a, #sched-schedule-10-1359469326-popup .sched-popup-description .sched-popup-description-text a { color: #ff0000; } #sched-schedule-10-1359469326-popup .sched-popup-description .sched-meta, #sched-schedule-10-1359469326-popup .sched-popup-description .sched-popup-description-text { color: #535353; background: #ffffff; } /* * List */ #sched-schedule-10-1359469326-list .sched-list-title { color: #3f3f3f; } #sched-schedule-10-1359469326-list .sched-list-column-title { color: #3f3f3f; } #sched-schedule-10-1359469326-list .sched-list-event { color: #3f3f3f; } #sched-schedule-10-1359469326-list .sched-list-event:hover { color: #000; } #sched-schedule-10-1359469326-list .sched-list-event-description { color: #666; } #sched-schedule-10-1359469326-list .sched-list-event-title { font-weight: bold; ; }
09:30
10:00
10:30
11:00
11:30
12:00
12:30
13:00
13:30
14:00
14:30
15:00
15:30
16:00
16:30
17:00
17:30
Plenaire zaal & Tracks Selectie
Plenair programma
Plenaire zaal & Tracks Selectie
Ontvangst en inloop
Ontvangst en inloop
09:30 - 10:00

Opening
Opening
Spreker
Heleen Stoevelaar

Werven en selecteren met het oog op diversiteit
Werven en selecteren met het oog op diversiteit
10:15 - 10:40
Spreker
Alice Diels
Organisatie
Sodexo Nederland

Binnenkort volgt hier meer informatie over de keynote van Alice Diels.

Over Alice Diels
Alice Diels is sinds 2017 werkzaam als HR Directeur bij Sodexo Nederland. Sodexo biedt met 4000 medewerkers in Nederland en 425.000 medewerkers wereldwijd Quality of Life service aan. Het motto bij alle diensten van Sodexo is 'Improving the Quality of Life'. Want door het dagelijks leven meer kwaliteit te geven, draagt Sodexo bij aan het succes van haar cliënten. In Nederland levert Sodexo een volledig pakket aan ‘On-site Services’ voor cliënten in het bedrijfsleven, bij overheidsdiensten, zorg- en onderwijsinstellingen. Zelfs voor offshore, op boorplatformen. Het servicespallet omvat onder andere landscaping, gebouwbeheer, receptiediensten, beveiliging, beheer en uitgifte van bedrijfskleding, wagenparkbeheer, restauratieve voorzieningen en vele andere facilitaire services, zodat cliënten zich volledig kunnen richten op hún bedrijfsactiviteiten.

Voordat Alice de functie HR directeur bij Sodexo aannam werkte ze onder meer als HR Directeur bij Nuon en in verschillende HR functies bij TNT Post. Alice is sinds juli 2017 voorzitter van de NVP, het netwerk voor HR professionals. Aan de Rijksuniversiteit Groningen studeerde ze Nederlands Recht en Arbeidsrecht.

Het CV voorbij
Het CV voorbij
10:45 - 11:10
Spreker
Bas van de Haterd

Een CV vertelt me wat je hebt gedaan, voor wie en hoe lang. De twee zaken met de grootste voorspellende waarde staan er niet in: hoe goed en onder welke omstandigheden. Nieuwe vormen van digitale assessment tooling maken het mogelijk om sollicitanten te selecteren op basis van hun kwaliteiten en karakter. Bas zal de verschillende soorten met hun sterktes en zwaktes doorlopen.

Over Bas van de Haterd
Bas van de Haterd helpt organisaties met beter te werven. Hij was, vele jaren geleden, de eerste die recruitment via Linkedin trainingen in Nederland verzorgde en focust zich nu primair op digitale assessment tooling en voice. Oprichter van Digitaal-Werven, dat al 12 jaar onderzoek doet naar de beste sollicitatie-ervaring en opdrichter van het internationale congres TA-Live.

Pauze
Pauze

1A: Het is hoog tijd voor een turn around: mensgericht selecteren, want werk is er voor mensen en niet andersom!
1A: Het is hoog tijd voor een turn around: mensgericht selecteren, want werk is er voor mensen en niet andersom!
11:35 - 12:15
Spreker
Matthijs Verburg
Organisatie
Eelloo

Matthijs neemt je mee in de omkering van selectieprocessen die hard nodig is. De uitgangspunten en common sense kloppen niet. Is er wel krapte op de arbeidsmarkt? Hoe bepalen we eigenlijk wie geschikt is?
En een belangrijk onderwerp is hoe we daarbij tech en nieuwe manieren van e-assessment inzetten (video, games, VR). Al deze nieuwe technologie biedt heel veel kansen en mogelijkheden, maar biedt als ze niet goed wordt ingezet, juist nauwelijks vooruitgang. En dat is zonde!
Je wordt getriggerd door de visie van eelloo, krijgt praktische voorbeelden en natuurlijk tips voor je eigen selectiepraktijk!

Over Matthijs Verburg
Matthijs is na zijn studie Arbeids-en Organisatiepsychologie terecht gekomen in de HR-wereld en is al lange tijd als partner verbonden aan eelloo. Eelloo maakt zich sterk voor het mensgerichter maken van werk in Nederland. Dat doen we met behulp van technologie (SaaS-platforms), psychometrie (tests, vragenlijsten, games, VR-Assessment) en visie en consultancy hoe het anders kan. Matthijs is samen met collega’s on a mission, durft tegen de stroom in te gaan en houdt van sparren met klanten, vakgenoten en andere ondernemers.

2A: Kom in beweging met een Talent Marktplaats
2A: Kom in beweging met een Talent Marktplaats
12:20 - 13:00
Spreker
Jerry Ruitenberg
Organisatie
Blue Carpet

McKinsey voorspelde het al in 2015: we gaan voortaan werk vinden via marktplaatsen met projecten en vacatures. Nu in 2018 geeft dezelfde partij aan dat het uitwisselen van talent de belangrijkste factor is voor effectief talentmanagement en dus voor organisatiesucces!

Of het nou op organisatie- of landelijk niveau is, we kunnen niet meer om het feit heen dat we anders met medewerkers en de opzet van functies dienen om te gaan om ons klaar te maken voor de toekomst. Je kan medewerkers natuurlijk trainen, maar dit gaat vaak te langzaam. Het aanbieden van nieuwe uitdagingen, opsplitsen van functies en kennisuitwisseling met behulp van talent marktplaatsen is cruciaal om te zorgen dat medewerkers structureel werken aan de vaardigheden en dat je als organisatie flexibel blijft.

Als Blue Carpet hebben wij met verschillende initiatieven al bruggen geslagen om te zorgen dat medewerkers/werkzoekenden door middel van talent marktplaatsen aan hun vaardigheden kunnen werken. Op landelijk niveau (Hallo Werk) helpen wij bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om zichzelf opnieuw te profileren zodat ze nieuwe vaardigheden kunnen opdoen. Op regionaal niveau helpen we technisch talent in Noord-Holland Noord inzichtelijk (WerkBij Westfriesland) te maken voor technische werkgevers in de regio en op organisatieniveau helpen wij bijvoorbeeld TMC om Beta- professionals te voorzien van mooie nieuwe opdrachten.

In onze sessie zullen we je mee nemen in ons toekomstplaatje en met bovenstaande voorbeelden laten we zien hoe jij als organisatie of overheid kan werken aan jouw eigen talent marktplaats. Kortom, wij zorgen voor een frisse, nieuwe blik en dat jij ook kan werken aan een toekomstbestendige medewerkersgroep.


Over Jerry Ruitenberg
Jerry Ruitenberg is commercieel manager binnen Blue Carpet en verantwoordelijk voor de Talent Marktplaats oplossingen. In zijn rol ondersteunt hij zowel organisaties als landelijke & regionale initiatieven om met behulp van Talent Marktplaatsen mensen & organisaties klaar te maken voor de toekomst. Waarom? Nou, 2/3 van de medewerkers dient zich namelijk voor 2025 een nieuwe skillset aan te meten om inzetbaar te blijven. Daarnaast is de aard van werk dusdanig aan het veranderen dat er weer nieuwe mogelijkheden ontstaan. Vertrouwde aanpakken zullen we hierbij moeten verlaten en ons blikveld verruimen is ook geen luxe meer maar een “must”.

Succes creëer je volgens Jerry niet alleen, maar door samen te werken met verschillende marktpartijen en organisaties die begrijpen wat nodig is voor de toekomst. Gelukkig ziet hij dit steeds meer in de markt gebeuren! Of het nou mentaal of fysiek is, Jerry is altijd in beweging. Ben jij al in beweging?

Lunchpauze
Lunchpauze
13:00 - 13:55

3A: Zo zet je een pre-employment screening met succes in voor jouw strategische recruitmentdoelstellingen
3A: Zo zet je een pre-employment screening met succes in voor jouw strategische recruitmentdoelstellingen
14:00 - 14:40
Spreker
Harm Voogt
Organisatie
Validata Group

Pre-employment screening is een lastig proces dat vaak een negatief effect heeft op de ‘candidate satisfaction’. Toch kiezen steeds meer werkgevers - omwille van wetgeving of risicomanagement - voor het screenen van nieuwe medewerkers. Hoe zorg je er als werkgever voor dat pre-employment screening een positieve bijdrage levert aan de recruitment doelstellingen? In deze expertsessie laat Harm Voogt zien dat een goed screeningsbeleid en een goede uitvoering de strategische doelstellingen van recruitment uitstekend versterken.

Over Harm Voogt
Als grondlegger en CEO van CV-OK, tegenwoordig bekend als Validata Group, is Harm het boegbeeld van het bedrijf. Met zijn jarenlange ervaring in de sector voor arbeidsbemiddeling, weet hij als geen ander waar de behoeften binnen deze branche liggen. Dit is tevens de drijfveer geweest om de Validata Group op te bouwen tot de marktleider in dit specialisme. Hij gelooft in een continue ontwikkeling, waarbij innovatie, software en privacy de boventoon voeren. Hiermee heeft de Validata Group de ambitie een bijdrage te leveren aan een transparantere en veiligere werk- woon- en sportomgeving.

4A: Hoe ga je meer mensen werven met het aanpassen van je selectieproces?
4A: Hoe ga je meer mensen werven met het aanpassen van je selectieproces?
14:45 - 15:25
Spreker
Mirjam Houthoff
Organisatie
Vermaat

Tijdens deze presentatie neemt Mirjam je mee in het verhaal van Vermaat, een horecawerkgever met een enorme wervingsbehoefte op meer dan 300 locaties in het land. Hoe heeft Vermaat in een korte tijd meer mensen kunnen aannemen door het selectieproces volledig om te gooien?

Over Mirjam Houthoff
Mirjam Houthoff is haar carrière gestart bij het werving- en selectiebureau voor stagiaires en Young Professionals Laurens Simonse Groep (met oa de labels Studentenbureau en Bijbanen.nl). Na zo’n drie jaar bij dit W&S bureau wilde ze graag meer richting de wervingskant en is ze gestart bij Intelligence Group waar ze onder de vleugels van Geert-Jan Waasdorp de arbeidsmarkt in rap tempo leerde kennen. En natuurlijk hoe je aan de hand van onderzoek de verschillende doelgroepen op de arbeidsmarkt kunt bereiken en bewegen. Na een doorgroei naar een managementfunctie, weer bij d’r oude werkgever Laurens Simonse groep, is ze zich meer gaan specialiseren in online recruitment marketing, eerst bij het online recruitmentmarketing bureau VONQ en daarna bij de Belastingdienst. Inmiddels is ze sinds een aantal maanden verantwoordelijk voor de recruitmentafdeling bij Vermaat en werft ze samen met 4 recruiters zo’n 1000 nieuwe collega’s per jaar voor Vermaat. Met bijna 15 jaar ervaring aan zowel de bureau- als de corporate kant is Mirjam inmiddels zeer ervaren in het vakgebied.

Pauze
Pauze
15:25 - 15:50

Wat recruitment kan leren van de castingwereld
Wat recruitment kan leren van de castingwereld
15:55 - 16:30
Liesbeth Bakels
Moederannecasting

Het casten van modellen en acteurs is een vak apart. Toch zijn er veel raakvlakken met het recruitmentvak. In gesprek met host Heleen Stoevelaar geeft managing Director Liesbeth Bakels van Moederannecasting een inkijkje in de wereld van ‘werving & selectie’ van modellen en acteurs. Wat kunnen we in de recruitment leren van de caastingwereld? En wat kan de castingwereld leren van recruitment?


Over Liesbeth Bakels
Na 5 jaar werkzaam te zijn geweest in de werving en selectie branche maakte Liesbeth in 1999 de overstap naar de castingbranche.Inmiddels werkt ze bijna 20 jaar in het castingvak; de eerste jaren als boeker, daarna als Head of booking en vanaf 2009 als manager en eindverantwoordelijke bij Moederannecasting. Als “oude rot” in het vak is ze sinds 2013 ook voorzitter van de Branche vereniging van Castingbureaus de BMCB.

Netwerkborrel
Netwerkborrel
Netwerkborrel
16:30 - 17:30

Napraten over het Werf& Selectie Jaarcongres onder het genot van een drankje en een hapje.

Tracks Candidate Experience
Tracks Candidate Experience
1B: Candidatemarketing
1B: Candidatemarketing
11:35 - 12:15
Spreker
Aaltje Vincent

Wat beweegt een sollicitant nu echt? Vanuit mijn decennia werken met sollicitanten is er een simpel model met enorm veel mogelijkheden die nu nog niet worden benut: het KETS-model©, wat staat voor: Kennis, Eenvoudig, Transparant en Snelheid. Sollicitanten willen zoveel mogelijk weten over de functie, de organisatie en het sollicitatieproces en ze willen eenvoudig kunnen solliciteren. Het liefst zonder brief bijvoorbeeld. Het KETS-model© bevat 150 facetten waar ik er tijdens mijn sessie zo’n 40 op interactieve wijze van ga behandelen.

Over Aaltje Vincent

Aaltjes uitgesproken vakmanschap is het begeleiden en trainen van mensen die nieuw werk willen veroveren. Zij kent de sollicitant en zijn weg, de candidate journey, door en door. Al decennialang slaat zij bruggen tussen selecteurs en sollicitanten. Zij volgt dagelijks de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, in recruitment en in het solliciteren op de voet en deelt dit via coaching, training, spreken, blogs, updates, boeken en in de landelijke pers.

Aaltje is auteur van bestsellers als ‘Jobmarketing 3.0’ en ‘Solliciteren via LinkedIn’. In tien jaar tijd heeft zij meer dan 82.000 boeken verkocht. Zij heeft meer dan 2.300 vakcollega’s getraind in haar advanced trainingen en heeft in haar masterclasses meer dan 27.000 professionals geïnspireerd in het zetten van nieuwe stappen.

2B: Van hunten naar verleiden; hoe Social Media bedrijven dwingt hun recruitment strategie te veranderen
2B: Van hunten naar verleiden; hoe Social Media bedrijven dwingt hun recruitment strategie te veranderen
12:20 - 13:00
Spreker
Mees van Velzen
Organisatie
MrWork

Van hunten naar verleiden. Hoe Social Media bedrijven dwingt hun recruitment strategie te veranderen. Mees van Velzen van MrWork vertelt je hier tijdens deze sessie alles over.

Over Mees van Velzen
In 2011 heeft Mees met zijn bedrijf MrWork Social Media Recruitment geïntroduceerd op de Nederlandse arbeidsmarkt. De opkomst van Social Media heeft de wereld veranderd. Mees, die in 2011 zelf op zoek was naar een nieuwe uitdaging, liep er tegenaan dat hij de manier waarop je als kandidaat werd geworven niet passend vond in het tijdsbeeld waarin Social Media een steeds belangrijkere rol kregen. MrWork is ontstaan vanuit de overtuiging dat Social Media de manier waarop bedrijven werven voor altijd zal veranderen. Inmiddels verzorgt MrWork met haar technologie en teams vanuit kantoren in Nederland en de U.K. wereldwijd campagnes voor hun klanten.

Naast zijn dagelijkse werkzaamheden als CEO van MrWork, is Mees spreker op events waar hij graag zijn kijk deelt op onderwerpen zoals referral, de candidate journey en employer branding.

3B: Zet realistische (video)content in voor een betere Candidate Experience
3B: Zet realistische (video)content in voor een betere Candidate Experience
14:00 - 14:40
Spreker
Ellen van Dieren
Organisatie
De Recruitment Trainer

Je weet dat de kandidaat van tegenwoordig graag wil weten hoe het echt is om ergens te werken.. je weet dat persoonlijk contact en snelheid belangrijk zijn in het recruitment proces en je weet dat de jongere generaties liever naar amateurbeelden kijken dan naar professioneel geregisseerd materiaal. Waarom zet jij dan nog niet meer (smartphone) video in gedurende het gehele recruitmentproces? In deze track geeft Ellen jou inspiratie, voorbeelden en concrete tips.

Over Ellen van Dieren
“Recruitment doe je met persoonlijke aandacht” is waarin Ellen gelooft. Recruitment is geen rocket science. Het is wel een professioneel vak, waarbij de mens de onderscheidende factor is tot het succesvol werven van nieuw talent. Het starten van haar eigen bedrijf als Recruitment Trainer was voor Ellen dan ook een logische stap. Het delen van kennis en vakgenoten inspireren over recruitment zorgt bij Ellen namelijk altijd voor een lach op haar gezicht. Zij traint, spreekt, geeft lezingen en deelt dagelijks haar kennis online.

Naast het persoonlijke contact is Ellen ook nieuwsgierig naar welke innovaties er in de recruitmentbranche zijn en hoe dit bijdraagt aan de ontwikkeling van ons vak. Netwerken, bezoeken van startups, testen van innovaties, volgen van events en opgaan in alle online recruitment content is dan ook de basis van haar vak. Dit allemaal om jullie te inspireren en ons recruitmentvak te professionelen. En natuurlijk ook omdat zij het zelf gewoon het allerleukste vindt wat er is.

4B: Hoe doe je de dingen die er echt toe doen?
4B: Hoe doe je de dingen die er echt toe doen?
14:45 - 15:25
Spreker
Robin Gerritsen
Organisatie
Tempo-Team & Randstad Groep Nederland

Robin Gerritsen is Directeur Customer Delight. Customer Delight gaat om optimale dienstverlening. Optimale dienstverlening naar de kandidaat. Niet vanuit onderbuikgevoel maar vanuit de drijfveren die kandidaten ZELF hebben aangegeven belangrijk te vinden. Kortom, het kandidaten proces past zich aan, aan de wensen van de kandidaat. Bereid je in deze break-out voor op een sessie waarin technologie de drijfveer is achter de candidate experience die door mensen, high touch uitgevoerd wordt.

Over Robin Gerritsen
Robin is binnen Tempo-Team verantwoordelijk om volledig vanuit de behoeften van de (eind)gebruiker te werken. Hierbij staat de vraag centraal wat klanten, werkzoekenden en eigen medewerkers écht graag willen. Wetenschappelijke studies in combinatie met goede gesprekken bieden hier richting. Daarnaast tracht Robin, als ad interim Directeur Talent Acquisition van Randstad Groep Nederland, samen met zijn team het juiste te doen om talent aan te trekken en tevens actief door te laten stromen binnen de Randstad Groep. Dit alles door altijd persoonlijk en relevant te zijn.

Tracks Employer Branding
Tracks Employer Branding
1C: Employer Branding strategie als onderdeel van jouw Recruitment strategie.
1C: Employer Branding strategie als onderdeel van jouw Recruitment strategie.
11:35 - 12:15
Spreker
Gusta Timmermans
Organisatie
Recruitment Builders

In deze sessie zal Gusta vanuit een breder strategisch kader inzoomen op het belang van een goede Employer Branding strategie als onderdeel van de Recruitment strategie.
Er zal worden ingegaan op de diverse bouwstenen die nodig zijn om een attractief werkgever te worden. Denk onder andere aan het hebben van een EVP, doelgroep analyse, werken bij site, vacature teksten, candidate experience, etc.
Aan het einde van de sessie zal er een hand-out met praktische tips worden uitgereikt.

Over Gusta Timmermans
Met ruim twintig jaar ervaring in het recruitment vak een echte recruitment expert. Door haar jarenlange ervaring in de uitzendbranche, mede eigenaar van een wervings- en selectiebureau en haar ervaring als hoofd recruitment bij ING Nederland en ING wereldwijd heeft ze zich ontwikkeld tot een expert op haar vakgebied.

Gusta is tevens voorzitter van Recruiters United, het onafhankelijke netwerk voor recruitment- en arbeidsmarkt professionals in Nederland.

Heeft recent het boek ‘199 vragen voor een succesvol selectiegesprek’ geschreven. Hierin helpt Gusta je niet alleen bij alle facetten van een succesvol selectiegesprek, maar geeft ze ook tips en inzichten over hoe je een effectieve recruitment strategie kunt bouwen.

Ze is per april 2018 eigenaar van Recruitment Builders, met als grootste doel de recruitment wereld professioneler maken. Door bedrijven te helpen bij het transformeren, optimaliseren en innoveren van alle recruitment activiteiten die nodig zijn om het juiste talent aan te trekken en te behouden.

2C: Workshop: EVPs formuleren. Interactief en onderbouwd
2C: Workshop: EVPs formuleren. Interactief en onderbouwd
12:20 - 13:00
Spreker
Inge Vuik
Organisatie
Intelligence Group

Met vier vragen, een doelgroepanalyse en de nodige humor, kun je in 35 minuten Employer Value Proposities formuleren. Namens Jobdigger, laat Inge Vuik samen met een ‘mysterie’ klant zien hoe je dat doet. Voor een toonaangevende Nederlandse werkgever gaan we de EVP’s formuleren en presteren. Onderbouwd met de juiste doelgroepinformatie, achtergrondinformatie en aanwezige expertise. Zo leuk en makkelijk kan het zijn!

3C: Employer Branding, van trend naar praktijk
3C: Employer Branding, van trend naar praktijk
14:00 - 14:40
Spreker
Marcel van der Quast
Organisatie
Werkmerk

In alle onderzoeken over wat er belangrijk is binnen HR, staat employer branding hoog. En iedereen verwacht ook de komende tijd dat employer branding en arbeidsmarktcommunicatie belangrijker blijven en worden. Maar wat is het nu? En vooral, hoe kan ik er morgen mee beginnen? Ik laat graag zien dat het NIET alleen iets is voor grote organisaties. Juist kleinere clubs hebben vaak een goed verhaal en een echte band met de eigen mensen.

Over Marcel van der Quast
Iedere werkgever moet ervoor zorgen dat je kunt voelen hoe het is om bij de club te werken. Dat is de manier waarop ik naar employer branding kijk. Dat begint bij je eigen mensen, want die zijn je employer brand. En het betekent dat je als werkgever je best doet om aandacht te verdienen bij je doelgroepen. Vanuit die gedachte ben ik als zelfstandig adviseur onder de naam WerkMerk werkzaam aan beide kanten van het speelveld. Ik denk mee over employer branding en AMC in de keuken van AMC-bureaus en bij werkgevers. Ook maak ik de podcast ‘Hier is AMC’, waarin ik inmiddels 14 interessante mensen in deze vakgebieden heb geïnterviewd.

4C: Hoe bouw je een winnend employer brand?
4C: Hoe bouw je een winnend employer brand?
14:45 - 15:25
Spreker
Marloes Droog
Organisatie
Rijksoverheid

Twee jaar op rij kwam uit onderzoek de Rijksoverheid als favoriete werkgever naar voren. De positionering ‘Werken voor Nederland’ heeft daar vast aan bijgedragen, denkt Marloes Droog. ‘Het vliegwiel is gaan draaien.’ ‘De Rijksoverheid is zo’n diverse werkgever die uit wel meer dan 200 organisaties bestaat’, ‘Het is de missie van Marloes om te laten zien hoe bijzonder en impactvol het werk van al die organisaties is.’ Tijdens deze sessie deelt Marloes alle ervaringen van WerkenvoorNederland.nl

Over Marloes Droog
15 jaar geleden begon Marloes Droog haar carrière bij de Rijksoverheid als rijkstrainee. In die tijd heeft ze aan den lijve ondervonden welke talloze mogelijkheden er binnen het rijk zijn: via onder andere de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, de Wet Sociale Werkvoorziening en Postbus 51 kwam Marloes terecht bij het Expertisecentrum Organisatie & Personeel. Daar is zij verantwoordelijk voor de rijksbrede arbeidsmarktcampagne Werken voor Nederland.

Marloes heeft aan de basis gestaan van de ontwikkeling van Werken voor Nederland waarmee de Rijksoverheid zich alweer meer dan 5 jaar als werkgever positioneert op de arbeidsmarkt.

“Werken voor Nederland betekent voor mij dat ik bezig kan zijn met mijn vak, ruimte krijg om te bouwen aan een mooi merk en soms ook mijn weg moet kunnen vinden in een complexe organisatie. Maar het belangrijkste is dat ik kan bijdragen aan iets waarin ik geloof. De Rijksoverheid is zo’n diverse werkgever die uit wel meer dan 200 organisaties bestaat. Het is mijn missie om te laten zien hoe bijzonder en impactvol het werk van al die organisaties is.”

Tracks Zorg
Tracks Zorg
1D: Werven in de zorg: een sterk verhaal
1D: Werven in de zorg: een sterk verhaal
11:35 - 12:15
Spreker
Jari Kloppenburg & Hans Kroonen
Organisatie
Steam

In de thuiszorg is afgelopen zomer kantoorpersoneel ingezet. Verpleegkundigen gingen met een schuldgevoel op vakantie. Operatiekamers werden noodgedwongen gesloten. Wat kun je met communicatie doen om nieuwe collega’s te werven in een markt die zo overspannen is?

Natuurlijk gaat het om glasheldere arbeidsvoorwaarden, strakke vacatureteksten en een gestroomlijnd recruitmentproces. Maar je kop boven het maaiveld uitsteken vraagt om meer.

Je wervingsprobleem écht te lijf gaan doe je door je doelgroep in het hart te raken. Door ze kippenvel op de armen te bezorgen. Hun bloed zo snel te laten stromen dat stil blijven zitten geen optie is.

Wij zijn Steam, communicatiebureau voor Employer Branding. Al 25 jaar maken we campagnes voor werkgevers in diverse sectoren. Ook in de zorg hebben we door de jaren doeltreffende communicatie gemaakt voor onder andere UMC Utrecht, Evean, Amphia, AMC, SEIN, MCH, MUMC+, UtrechtZorg en Waterlandziekenhuis.

In deze expertsessie laten we zien wat juist nú de kracht is van een sterk en zichtbaar werkgeversverhaal. Werven van zorgtalent ‒ het is een sterk verhaal.

Over Jari Kloppenburg
Jari Kloppenburg is Insight Consultant bij Steam. Na het afronden van zijn studie Sociale Psychologie werd het zijn grootste uitdaging om theorie te vertalen naar praktijk. Als strateeg bij Steam combineert hij dan ook wetenschap en doelgroep-insights om tot effectieve arbeidsmarktcommunicatie te komen. Hij is een van de bedenkers van de Employer Branding-strategieën van organisaties als het UMC Utrecht, Defensie, Politie en Luchtverkeersleiding Nederland. Hij stond tevens aan de wieg van het lespakket ‘Aan jou hebben we wat!’ van RegioPlus, waarmee de zorg breed en op aantrekkelijke wijze voor scholieren wordt gepresenteerd.

Over Hans Kroonen
Hans Kroonen is een van de oprichters van Steam. Als Directeur Client Services verantwoordelijk voor de klantrelatie en de kwaliteit van de dienstverlening. Al ruim dertig jaar actief voor klanten in de zorg. Verantwoordelijk voor veel opvallende en onderscheidende (en prijswinnende) campagnes voor alle sectoren in de zorg. Het vakgebied Employer Branding is mede door hem vormgegeven.

2D: En nu cijfers en feiten met oplossingen voor werven in de zorg
2D: En nu cijfers en feiten met oplossingen voor werven in de zorg
12:20 - 13:00
Spreker
Frank Roders & Samantha Bruurmijn
Organisatie
Compagnon & Laurens

Compagnon en Intelligence Group presenteren in november hun eerste arbeidsmarkt en recruitmenttrendsrapport over de zorg. Vandaag krijgt u de eerste resultaten exclusief. Geen herhaling van doemverhalen en zaken die al bekend zijn (125.000 mensen tekort, OK’s leeg, etc.), maar leuke insights, trends en mogelijkheden om de schaarste te verslaan en de ogen te openen van bestuurders dat er wel oplossingen zijn. Frank Roders van Compagnon deelt de eerste "cijfers" vanuit het onderzoek en Samantha Bruurmijn, HR-directeur van Laurens, zal dit vanuit de praktijk toelichten.

3D: Succesvolle werving van carriereswitchers bij Pluryn
3D: Succesvolle werving van carriereswitchers bij Pluryn
14:00 - 14:40
Diederik van Vugt & Ineke Brinkhof
Organisatie
Pluryn

Het vinden van goede medewerkers in de zorg vereist vereist door de krapte veel creativiteit. Zorgorganisatie Pluryn organiseerde met succes een carrièreswitchtraject voor zij-instromers. Pluryn wist op die manier bijna zestig toekomstige begeleiders aan zich te binden. Waarom heeft Pluryn zo zwaar ingezet op zijinstromers? Hoe ziet het programma eruit en hoe hebben ze de mensen geworven? En wat waren de resultaten?

Over Diederik van Vugt
Diederik is campus recruiter en coördinator voor team recruitment van Pluryn. Diederik zit in de projectgroep die betrokken is bij het carrIèreswitchers traject van Pluryn.

Over Ineke Brinkhof
Ineke werkt sinds 2008 bij Pluryn en is momenteel coördinator van het Werkplein Intermetzo. Zij is verantwoordelijk voor het opzetten van de afdelingen recruitment, flexbureau, loopbaancentrum & vrijwilligers en stuurt een team van 9 medewerkers aan. Zij ondersteunt de projectgroep van carrièreswitchers door het voeren van gesprekken en het aanwezig zijn bij informatiebijeenkomsten.

4D: Hoe helpt een rolstoelenrace bij de werving van het Reinier de Graaf Gasthuis?
4D: Hoe helpt een rolstoelenrace bij de werving van het Reinier de Graaf Gasthuis?
14:45 - 15:25
Spreker
Sjoerd Burger
Organisatie
Reinier de Graaf Gasthuis

Sjoerd Burger, recruiter bij het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft, geeft een kijkje in hun wervingskeuken. Tekorten in de gezondheidszorg dagelijks staan er genoeg verhalen over in de media, hoe ga je hier als ziekenhuis in Delft mee om, te midden van overal “concurrentie” om je heen in de omgeving. Tel daarbij op de relatief lage budgetten voor werving in vergelijking met de commerciële bedrijven . Hoe maken zij toch het verschil op de arbeidsmarkt voor uiteenlopende zorgdoelgroepen? Vanuit de patiënt gezien is persoonlijke aandacht heel belangrijk, hoe vertalen zij de persoonlijke aandacht naar de werving van nieuwe medewerkers. Dit gaat van een (simpel) handgeschreven kaartje, no nonsens filmpjes, solliciteren zonder cv en motivatie maar alleen met een (simpel) whatsappje of juist “anders” solliciteren met bijvoorbeeld een rolstoelen of beddenrace voor transportmedewerkers of solliciteren met alleen een geluidsfragment voor ICT helpdeskmedewerkers. Maar Sjoerd vertelt bijvoorbeeld ook hoe solliciterende moeders (of vaders) 2 uur lang gratis kinderopvang aangeboden krijgen om toch te kunnen solliciteren. En wat is het verhaal achter de Werf& Awards winnende case van het sollicitanten spreekuur voor afgewezen sollicitanten? Sjoerd neemt jou in deze sessie mee en deelt daarin succes verhalen maar ook de bloopers.

Tracks Overheid
Tracks Overheid
1E: Hoe laat je werkgeluk aansluiten bij werving en selectie?
1E: Hoe laat je werkgeluk aansluiten bij werving en selectie?
11:35 - 12:15
Spreker
Lisa Wouters
Organisatie
Driessen

Binnen de publieke sector vindt iedere dag heel veel betekenisvol werk plaats. Mensen die werken in de sector overheid zijn bijzonder. Ze hebben het misschien niet altijd door, maar met het werk dat zij doen helpen ze anderen. Zo brengen ze - direct of indirect - geluk in de samenleving. Omdat schaarste de gehele arbeidsmarkt raakt, wordt het vinden van de juiste mensen steeds moeilijker. Naast het vinden van nieuwe mensen is het ook een kunst om de juiste mensen te houden. Hoe dat werkt? Door te investeren in werkgeluk!

Over Lisa Wouters
Ik ben ruim 10 jaar werkzaam binnen de HR-dienstverlening bij hét uitzendbureau voor de publieke sector! Daarvoor heb ik ruime ervaring opgebouwd binnen de zorgsector in zowel de rol als leidinggevende als van accountmanager. Een enthousiaste, kans- en klantgerichte dame, met ruime commerciële ervaring en met een enorme dosis passie voor het verbinden van mens & werk & werkgeluk binnen de publieke sector....that’s me!

2E: Werkgeluk in de praktijk
2E: Werkgeluk in de praktijk
12:20 - 13:00
Inge van der Putten & Anushka Thakoerdat
Sociaal Innovatie Centrum

Werkgeluk is een actueler dan ooit, en dat blijft nog wel even zo. Tijdens deze sessie leert Het Sociaal Innovatie Centrum (SIC) de aanwezigen over het concept van werkgeluk. Na het verlaten van de zaal hebben de aanwezigen concrete handvatten om te investeren in werkgeluk én kunnen ze verantwoorden waarom dit toegevoegde waarde heeft voor hun organisatie.

Over het SIC
Het SIC zijn enthousiaste tweede- derde- en vierdejaars HRM en Psychologie studenten met begeleidende docenten die affiniteit hebben met het thema werkgeluk die u graag over dit onderwerp informeren en uw vraagstukken met u bespreken!

Over Inge van der Putten
Ik werk nu bijna 20 jaar bij de Fontys Hogeschool voor HRM en Psychologie. Ik heb ruime ervaring opgedaan als docent, afstudeerbegeleider, loopbaancoach en ook als teammanager. Sinds 2014 heeft het thema (werk)Geluk mij gegrepen. Wij zullen immers steeds langer moeten doorwerken en dat gaat nou eenmaal beter wanneer je je HAPPY voelt in je werk. Samen met studenten van onze Hogeschool ben ik vorig jaar gestart met het Sociaal Innovatie Centrum Werkgeluk bij Driessen. Ook zijn we gestart met de opleiding tot werkgelukdeskundige waarvan ik coördinator ben. Een jaar om trots op te zijn!

Over Anushka Thakoerdat
Anushka Thakoerdat is een student die momenteel verbonden is aan het Sociaal Innovatie Centrum in Helmond. Met veel enthousiasme werkt ze hier met andere studenten binnen Driessen aan onderzoeken, activiteiten, workshops en nog veel meer. Wij hebben als gemeenschappelijke doel het werkgeluk kennis centrum van Brabant te worden.

3E: Hoe werf je een ambtenaar? Niks doen is geen optie
3E: Hoe werf je een ambtenaar? Niks doen is geen optie
14:00 - 14:40
Spreker
Annemarie Stel
Organisatie
Wervingsvisie.nl

Het gaat goed met Nederland en dat zien we op meerdere plaatsen terug in een gespannen arbeidsmarkt. Ook de publieke sector - van gemeenten en Rijksoverheid tot onderwijs en veiligheid - is vanaf 2017 weer hard op zoek naar nieuwe medewerkers. Maar hoe werf je een ambtenaar?

Tja. Niet anders dan medewerkers voor andere sectoren. In de presentatie zal ik laten zien hoe je met een aantal relatief eenvoudige middelen een goede, flexibele infrastructuur kunt neerzetten die een goede basis vormt voor arbeidsmarktcommunicatie en werving.

Het kan moeilijk of makkelijk zijn om die ene geschikte en gemotiveerde kandidaat te vinden, maar voor elke organisatie - van klein tot groot - geldt: niks doen is op dit moment geen optie.

Over Annemarie Stel
Annemarie Stel adviseert onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over hun communicatie met de arbeidsmarkt. Van strategisch tot hands-on, en van krachtige employer branding tot rake vacatureteksten.

Tot 2007 werkte zij als ambtenaar bij de Belastingdienst, het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de publieke sector is nog altijd haar liefde én haar kracht. Organisaties - zoals NS, Defensie, de gemeenten Den Haag en Rotterdam of de NZa - kunnen rekenen op haar pragmatische, integere, flexibele en inspirerende manier van werken en op een effectief resultaat. De mooiste verhalen komen uit de organisatie zelf. Laten we ze vertellen!

4E: Werven voor de overheid - Hoe put je uit de verborgen bron van lokaal talent
4E: Werven voor de overheid - Hoe put je uit de verborgen bron van lokaal talent
14:45 - 15:25
Eric van Bourgonje
Jobsrepublic

Hoe bereik en verleid je talent dat niet actief op zoek is naar een baan? Eric van Bourgonje laat zien hoe zijn organisatie voor meer dan 150 overheden lokaal talent bereikt en verleidt met hypertargeted social recruitment.

Tijdens deze sessie neemt Eric je mee in de innovatieve aanpak van Jobsrepublic die het mogelijk maakt dat je tot 75% meer kandidaten binnen de doelgroep van je vacature bereikt. Hij legt je uit hoe je kandidaten effectief verleidt en hoe je ervoor zorgt dat ze ook daadwerkelijk solliciteren.

Na deze sessie weet je hoe je doeltreffend uit enorme bron van verborgen talent uit je eigen gemeente, provincie of verzorgingsgebied kunt putten.

Over Eric van Bourgonje
Eric van Bourgonje is HRtech innovator en directeur van Jobsrepublic. Zijn organisatie helpt je bij het bereiken, verleiden en converteren van de juiste kandidaten voor je vacatures. Zij doen dit door niet de vacature, maar de ideale kandidaat als vertrekpunt te nemen.

Jobsrepublic is winnaar van de Werf& Award voor Beste Recruitment case 2018. Zij wonnen deze award voor het werven meer dan 850 luchthavenbeveiligers voor I-SEC Schiphol in slechts enkele maanden tijd.

Plenaire zaal & Tracks Selectie
Tracks Candidate Experience
Tracks Employer Branding
Tracks Zorg
Tracks Overheid

Privacy verklaring

Werf-en.nl gaat zorgvuldig om met uw privacy om op deze website. Lees meer hierover in onze privacy verklaring. Klik op 'privacy instellingen' om uw toestemmingen voor verwerking van uw informatie aan te passen.

Privacy verklaring | Verberg deze balk
Privacy instellingen