Servicegerichte wervingsaanpak voor schaarse zorgprofessionals in Limburg (inzending Jobsrepublic)

Als je collega’s aan het bed het werk niet meer aankunnen en de instroom stagneert, is het tijd voor een radicaal andere wervingsaanpak. Lees de hele case van Jobsrepublic die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 07 april 2020
Gem. leestijd 4 min 575x gelezen
Deel dit artikel:
Servicegerichte wervingsaanpak voor schaarse zorgprofessionals in Limburg (inzending Jobsrepublic)

Omschrijving van de case

Als een van de grootste zorginstellingen van Limburg stond De Zorggroep voor een enorme uitdaging. De overstap naar zelfsturende teams had voor veel onrust gezorgd en tegelijkertijd verlieten steeds meer ervaren medewerkers de sector. De toch al zwaarbelaste zorgprofessionals in de teams kwamen hierdoor steeds meer onder druk kwamen te staan. Met als gevolg een forse stijging in het verzuim en burn-outs.

Om de druk van de teams te halen moest de gestagneerde instroom weer op gang worden gebracht.

Om de druk van de teams te halen moest De Zorggroep de gestagneerde instroom weer op gang brengen. Het probleem daarbij was dat alle bestaande wervingsmethoden nauwelijks resultaat lieten zien. De Zorggroep ging daarom op zoek naar innovatieve wervingsmethoden om toch weer beweging te krijgen in de arbeidsmarkt en kwam zo uit bij de Hyper Targeting aanpak van Jobsrepublic. Na een pilot werd in nauwe samenwerking het wervingsproces voor drie functies omgegooid.

Nadeel werd een voordeel

Tot dan toe regelden de 40 locaties en 100 wijkteams de werving zelf. Maar doordat de teams enorm in karakter verschillen leidde dit vaak tot mismatches die nooit aan het licht kwamen. Dit nadeel zetten we in de nieuwe aanpak om naar een voordeel. Juist de diversiteit van teams zorgt er immers voor dat er altijd wel een team te vinden is dat bij je past. Het proces ging op de schop en werd gedecentraliseerd. Recruitment en de regionale teamcoaches gingen in gesprek met iedere aangemelde kandidaat en op basis van persoonlijkheid en voorkeuren werden de best passende teams geselecteerd voor een meeloopdag.

Juist de diversiteit van teams zorgt ervoor dat er altijd wel een team te vinden is dat bij je past.

Deze kandidaatgerichte aanpak kwam in de campagne centraal te staan. De Zorggroep nam daarbij een faciliterende en dienende houding aan ten opzichte van de doelgroep. Kandidaten werden verleid om zich aan te melden met naam, telefoon en e-mailadres. De recruiters namen vervolgens contact op voor een gestructureerde telefonische uitvraag. Daarna werd samen met de regionale teamcoaches onderzocht welke teams het beste zouden kunnen passen en vervolgens werd met de kandidaat een meeloopdag gepland.

de zorggroep

Wat was de impact van de case?

Direct meetbaar campagneresultaat

De campagnepagina’s voor de drie doelgroepen zijn 23.416 keer bezocht. In totaal reageerden 412 mensen, van wie er inmiddels 46 aan de slag zijn gegaan als zorgprofessional bij de Zorggroep. Kandidaten die naar aanleiding van de campagne direct gesolliciteerd hebben via de werkenbij-site hebben we hierin niet meegenomen.

Top-of-mind werkgever in de regio

De campagne heeft daarnaast ervoor gezorgd dat De Zorggroep een top-of-mind werkgever is geworden binnen de doelgroep in de regio. Met meer dan 265.000 bereikte personen heeft de ‘Hyper Targeting’-campagne eraan bijgedragen dat vrijwel alle zorgprofessionals in de regio op de hoogte zijn van het aanbod van De Zorggroep. Het engagement via de social kanalen is enorm toegenomen. Van gemiddeld 3 naar 43 interacties per bericht. Het aantal volgers van de Werkenbij-pagina op Facebook is 1.143% toegenomen naar nu 2.885 volgers. Met behulp van de altijd-aan-campagne op basis van de Hyper Targeting-methode wordt de groep volgers en geïnteresseerde kandidaten op de pagina’s intensief herinnerd aan de propositie. De meeste aanmeldingen komen ook uit deze pool.

Betere matches

Door deze campagne is een nieuwe wervingsmethode ontwikkeld, waarbij de kandidaat centraal staat. Dit is een enorm belangrijke wijziging geweest in de manier waarop de organisatie met kandidaten omgaat. Dit leidt tot veel betere matches. Van de aangenomen kandidaten is geen enkele kandidaat afgevallen.

de zorggroep jobsrepublic

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De Zorggroep is een inspirerend voorbeeld voor andere zorginstellingen doordat ze gekozen hebben voor een volledig kandidaatgerichte aanpak. Vanaf het eerste moment dat een kandidaat in aanraking komt met de campagne krijgt hij of zij een gepersonaliseerde journey via social media en advertentienetwerken. Het sollicitatieformulier is overboord gegooid en zorgprofessionals kunnen zich in plaats daarvan eenvoudig aanmelden voor een dagje meelopen. Op basis van de wensen van de kandidaat worden dan locaties voorgesteld en de meeloopdag georganiseerd.

Het sollicitatieformulier is overboord gegooid; zorgprofessionals kunnen een dagje meelopen.

Door de integrale kandidaatfocus die het hele proces bepaalt, onderscheidt deze aanpak zich in sterke mate van andere zorginstellingen, die blijven teruggrijpen op oude methoden en tegelijkertijd blijven concluderen dat dat niet meer werkt. Om deze reden vinden wij dat De Zorggroep een voorbeeld is voor succesvolle werving in de zorg en dat ze daarom de Werf& Award voor beste recruitmentcase zou moeten winnen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • De Zorggroep: Fehim Nizam
  • Jobsrepublic: Annemiek te Loo, Nikki ten Hove, Guus Hens, Niels Beuker, Diederik Bollen

Lees meer

Bekijk hier alle inzendingen voor de Werf& Awards 2020

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners