Gem. leestijd 3 min  9522x gelezen

Social media-beleid in 20 stappen

Sociale media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook zijn volledig ingeburgerd in Nederland. Ook op de werkvloer is het inmiddels gemeengoed. Maar daar zit meteen een valkuil in, want met social media kan er ook veel fout gaan. Als werkgever kun je dan proactief een social media-beleid opstellen.

20% van de bedrijven wereldwijd heeft een social media beleid. In Europa is dit een stuk lager met 11% blijkt uit onderzoek van  Manpower. In de VS ligt dat aantal met 29 procent een stuk hoger. Met zo’n beleid hopen werkgevers bewustzijn te creëeren dat berichten op sociale netwerken door meer mensen worden gelezen dan medewerkers soms denken. En dat kan niet alleen schade toebrengen aan het personal brand van de medewerker, maar ook aan het employer brand.

Geen invloed op privé
Werkgevers kunnen echter niet bepalen wat een medewerker als privépersoon wel en niet mag publiceren. Het openbaren van bedrijfsgevoelige informatie is uiteraard uit den boze, maar voor het overige komt het aan op adviezen. Maar een proactief beleid maakt de kans op problemen wel een stuk kleiner.

Social media-beleid
Een social media-beleid bestaat uit twee onderdelen. Ten eerste de verwachtingen, richtlijnen en afspraken waar een medewerker zich aan heeft te houden. Hierin staan de grenzen waarbinnen een medewerker moet blijven en waar je als werkgever iets over te zeggen hebt. Denk aan bedrijfsgevoelige informatie. Het tweede gedeelte zijn concrete handvatten hoe medewerkers social media het beste kunnen gebruiken in hun dagelijkse werk. Dit is meer stimulerend om medewerkers social media op de juiste wijze in te zetten. Hieronder bespreken we 20 belangrijke punten die je als werkgever op kunt nemen in een social media policy. 

  1. Publiceer geen bedrijfsgevoelige informatie.
  2. Maak verschil tussen wat je op persoonlijke titel meldt en wat je vanuit je functie schrijft.
  3. Optreden als woordvoerder voor het bedrijf is weggelegd voor pr-afdeling.
  4. Respecteer copyright, gebruik geen merkuitingen van anderen zonder toestemming.
  5. Citeer geen collega’s en gebruik niet andermans materiaal zonder toestemming.
  6. Plaats geen verdekte marketingboodschappen.
  7. Maak geen ruzie.
  8. Geef fouten toe. Bied excuses aan wanneer nodig.
  9. Maak eventuele bronnen kenbaar.
  10. Spreek met respect over andere mensen en culturen.
  11. Bedenk dat het aanwezig zijn op sociale media vergelijkbaar is met het aanwezig zijn op een feestje waar je vrienden, je collega’s, je baas en je klanten ook zijn.
  12. Wat er tijdens dat feestje gezegd wordt, is iedereen na een week weer grotendeels vergeten. Op internet is dit tot in de eeuwigheid terug te vinden.
  13. Maak een keuze uit de vele sociale media die er zijn. Je kunt beter 2 sociale netwerken goed doen dan 4 half.
  14. Maak duidelijk of je op persoonlijke titel of uit naam van je werkgever spreekt.
  15. Breng jezelf niet in verlegenheid met tekst, video- of fotomateriaal waarmee je niet geassocieerd wil worden. Publiceer deze anders achter een wachtwoord.
  16. Controleer de reacties op je blog en zorg ervoor dat ze net zo respectvol zijn als van je eigen bijdrage.
  17. Wees altijd eerlijk.
  18. Voeg waarde toe aan social media. Is jouw bijdrage waardevol voor anderen?
  19. Denk voordat je iets verstuurt na of het schadelijk kan zijn voor jezelf, je familie, je vrienden of collega’s.
  20. Let op je taalgebruik en spelling.

Meer informatie
Via onderstaande links vind je meer informatie over een social media beleid:

  • Social Media Governance: meer dan 130 voorbeelden van social media policies.
  • Mashable: Should your company have a social media policy.
  • PolicyTool: Stel een social media policy op aan de hand van 12 vragen.

Bronnen: NUzakelijk.nl | AMC Academie Expertclass Social Media Recruitment

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners