Advocaat ingeschakeld tegen ABN Amro vanwege 'gekopieerde' mobiele escape room

De mobiele escape room waarmee ABN Amro enige tijd geleden goede sier maakte? ‘Onrechtmatig’, stelt Steven Duinhouwer. Tot een reactie van de bank kwam het een jaar lang echter niet. Daarom schakelt hij nu alsnog een advocaat in.

Peter Boerman Op 16 april 2021 Gem. leestijd 3 min817x gelezen
Deel dit artikel:
Advocaat ingeschakeld tegen ABN Amro vanwege 'gekopieerde' mobiele escape room

Hij kan er nóg boos om worden. Steven Duinhouwer had een mooi concept van een mobiele escape room bedacht, en gepresenteerd tijdens de HR hackathon in Amsterdam. Daarop werd hij benaderd door ABN Amro. Of hij het idee ook bij hen niet een keer wilde presenteren? Zo gezegd, zo gedaan. Maar na een aanvankelijk succesvol lijkende pitch werd het ineens stil aan de kant van de bank. Héél stil. Totdat Duinhouwer ineens het idee als inzending tegenkwam bij de Werf& Awards van 2017. Zíjn idee dus. Maar dan dus ‘gejat’, door ABN Amro.

‘Als ik dit weer teruglees, voel ik weer het onrecht.’

Steven Duinhouwer

‘Als kleine MKB’er voel je je dan behoorlijk machteloos’, zegt hij. ‘Als ik dit weer teruglees, voel ik weer het onrecht dat ons is aangedaan. Niet alleen geldelijk, maar ook als diefstal van onze promotie en exposure.’ Een jaar lang hoopte hij nog reactie van ABN Amro te krijgen op zijn claim. Maar die bleef uit. En daarom bindt hij nu de strijd aan. Hij laat het er niet bij zitten, en schakelt een advocaat in. Het is Daniels Huisman advocaten dat hem in de strijd gaat bijstaan. En dat belooft wat. ‘De handen uit de mouwen en gáán. Zo doen wij dat hier’, zo profileert dit kantoor zich.

Een handreiking?

Het eerste bericht over Duinhouwers woede haalde vorig jaar aardig wat publiciteit. Na een eerste verhaal op Werf& schreven onder meer ook RTL Nieuws, het Algemeen Dagblad en Tubantia erover. Maar wat er ook gebeurde: van de kant van de bank bleef het stil. ‘We hadden gehoopt en verwacht dat ABN Amro zou inzien dat dit geen integere manier van handelen is naar een MKB-bedrijf, dat een fantastisch concept voor hun heeft bedacht en dat ze in elk geval een handreiking zouden doen’, stelt een teleurgestelde Duinhouwer.

‘Ons geduld is nu op; we gaan juridische stappen ondernemen.’

‘Ik heb meerdere keren verzocht om met het hoofdkantoor hierover op een redelijke wijze in contact te komen, maar ABN Amro reageert niet en verwijst ons naar hun juridische afdeling. Ook hiermee hebben we contact gehad. Echter zonder enige vorm van begrip. Daarom vraag ik hier nogmaals aandacht voor. Wellicht ziet de bank toch nog in dat dit niet kan als “de betere bank die bijdraagt aan een betere wereld”. Ons geduld is nu op; we gaan juridische stappen ondernemen. Het voelt nog steeds als enorm onrecht.’

Een vuist en een statement

Met zijn zaak wil Duinhouwer ook ‘een vuist en een statement maken’. En wel: ‘voor alle MKB-bedrijven die net als wij gedupeerd zijn door multinationals. ABN Amro doet alsof hun neus bloedt, maar het is volstrekt duidelijk dat ze met ons concept aan de haal zijn gegaan en zelf bij Werf& hebben meegedongen voor de communicatieprijs met ons concept. Ze zijn absoluut niet integer geweest. Ze doen geloven dat zij de mobiele escape room hebben bedacht! Terwijl wij het nota bene hebben gepresenteerd bij ze en ook hebben aangegeven dat wij de mobile talent room willen gaan inzetten. Echt het toppunt.’

Of de zaak kans maakt? Dat is afwachten.

Of de zaak kans maakt? Dat is afwachten. Eerdere inschattingen waren niet onverdeeld gunstig. Als de ondernemer vooraf een geheimhoudingsverklaring had laten tekenen door ABN Amro, had hij op basis daarvan de bank juridisch kunnen aanpakken, zei bijvoorbeeld Diederik Donk, advocaat intellectueel eigendomsrecht bij The Legal Group, vorig jaar tegen RTL. Maar dat is niet gebeurd. Desondanks ziet de nu ingeschakelde advocaat kansen. ‘We denken dat wij toch ook ergens recht op hebben’, aldus Duinhouwer. ‘Wordt vervolgd dus…’

Beelden boven: uit de presentatie die Duinhouwer speciaal voor ABN Amro maakte.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS