Student heeft liefst bijbaan in horeca of supermarkt

Peter Boerman Op 24 mei 2013
Gem. leestijd 2 min 2442x gelezen
Deel dit artikel:

Student heeft liefst bijbaan in horeca of supermarktStudenten en scholieren werken naast hun studie het liefst als vakkenvuller of caissière. Oppassen/babysitten staat op de derde plaats, gevolgd door een bijbaan in de bediening en voedselbereiding. Een bijbaan als chauffeur, in de beveiliging of in de reisbranche zijn het minst populair.

Albert Heijn meest populaire werkgever

Supermarkt en horeca bieden de meest populaire bijbanen van Nederland. Wanneer gevraagd wordt welke werkgevers het meest populair zijn onder studenten en scholieren voor hun bijbaan, geven zij de voorkeur aan Albert Heijn, gevolgd door Jumbo en PostNL. Een bijbaan als chauffeur, in de beveiliging of in de reisbranche zijn het minst populair. Verder gooit werken als callcenter medewerker naast de studie weinig hoge ogen. Dit blijkt uit de meest recente peiling naar de populairste bijbanen in Nederland van Intelligence Group, uitgezet onder 1.856 studenten en scholieren.

1.         Albert Heijn
2.         Jumbo
3.         PostNL
4.         Rabobank
5.         C1000

Top-5 meest favoriete werkgevers voor een bijbaan in Nederland

Student: bijbaan ondanks studievertraging financieel noodzakelijk

Een bijbaan is voor studenten en scholieren vooral een financiële aangelegenheid; voor twee op de drie studenten en scholieren is werken naast de studie nodig voor het verkrijgen van extra inkomsten. Voor studenten is deze financiële noodzaak het grootst. Zij geven significant vaker dan scholieren aan te werken naast hun studie vanwege een gebrek aan inkomsten. De financiële noodzaak voor een bijbaan trekt overigens een wissel op de voortgang van de studie van zowel studenten als scholieren; een op de drie geeft te kennen dat een bijbaan nadelig uitpakt voor het studietempo.

Student vindt moeilijker een bijbaan dan scholier

Extra zuur in dit licht is dat uit het onderzoek blijkt dat studenten het moeilijker vinden dan scholieren om aan een bijbaan te komen. Volgens Conny Roobol, arbeidsmarktanalist van Intelligence Group, is deze uitkomst begrijpelijk: “In tegenstelling tot de periode aan het begin van de crisis toen werkgevers moeilijk aan geschikte kandidaten voor een bijbaan konden komen, zien we nu dat werkgevers een groter potentieel tot hun beschikking hebben. Niet alleen jongeren, maar ook ouderen solliciteren op bijbanen. Bij studenten zien we deze verdringing sterker dan bij scholieren”. 

Bijbaan opmaat naar de toekomstige baan

Voor 77 procent van de studenten en scholieren is een bijbaan een mooie aangelegenheid om werkervaring op te doen. Voor enkele bijbanen geldt dat deze direct in relatie staan tot de opleiding. Dit is het geval voor een bijbaan in de verzorging of als monteur. Een bijbaan in de verzorging is populair onder studenten en scholieren die een opleiding volgen in de verzorging/verpleegkunde, gezondheidszorg of binnen het sociale domein. Een bijbaan als monteur is in trek onder studenten en scholieren met een ICT- of technische studieachtergrond. Verder blijkt dat een bijbaan als vakkenvuller vooral populair is onder scholieren tussen de 15-20 jaar op het (v)mbo; een bijbaan als oppasser/babysitter juist onder jonge vrouwen.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners