Hoe Tata Steel de technici van de toekomst zoekt

‘Maak werk van de toekomst.’ Onder die noemer heeft Tata Steel een nieuwe wervingscampagne gelanceerd, bedoeld om onder meer mensen te werven voor de overgang naar waterstof. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Peter Boerman Op 11 mei 2022
Gem. leestijd 3 min 830x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Tata Steel de technici van de toekomst zoekt

‘Een leidend en duurzaam staalbedrijf waar iedereen trots op is’, dat is de ambitie van Tata Steel. Daarom is het bedrijf in IJmuiden begonnen aan ‘de grootste omslag sinds zijn bestaan; staal maken op basis van waterstof’. Maar om deze ambities te laten slagen zijn wel veel mensen nodig. Onder meer in de techniek, IT, productie en logistiek. ‘Aanpakkers die juist nú het lef hebben om te kiezen voor Tata Steel’, aldus de campagne die hier vorige week voor van start is gegaan.

Op dit moment staan bij Tata Steel al ruim 450 vacatures open.

Algemene noemer van de campagne is ‘Maak werk van de toekomst’ geworden. Op dit moment staan bij het bedrijf al ruim 450 vacatures open, voor veel verschillende functies. Vooral in techniek (zoals elektrotechniek, werktuigbouw, procestechniek) op alle niveaus, maar dus ook in de IT, logistiek, en voor young professionals. Ook voor de eigen bedrijfsschool is Tata Steel op zoek naar nieuwe medewerkers. De mbo-leerlingen hier combineren praktijk en theorie en ontvangen meteen een salaris en worden begeleid door coaches die zelf jaren in het bedrijf hebben gewerkt.

Eigen collega’s spelen hoofdrol

Zoals dat tegenwoordig gaat, spelen ook in de campagne van Tata Steel de eigen collega’s een centrale rol. De aftrap ervoor was een oproep naar alle medewerkers om mee te werken aan de fotografie voor deze campagne. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met marketingbureau Xicero en Studio QKLQ. De verhalen en foto’s van medewerkers laten zien welke aanpakkers, veranderaars en talenten Tata Steel hard nodig heeft. Nu, in de komende jaren en in de volgende decennia.

‘Het is een optelsom die moet bijdragen aan meer bekend werkgeverschap.’

De komende periode wordt de campagne uitgerold bij verschillende wervingsdoelgroepen. Tata Steel gaat dit promoten met eigen content, zoals podcasts en vlogs, op diverse eigen social media-kanalen. Ook komen er advertenties via onder meer online media, print en outdoor. ‘Het is een optelsom die moet bijdragen aan aantrekkelijk en meer bekend werkgeverschap’, aldus de makers van de campagne.

Waterstof voor 2030

Tata Steel hoopt voor 2030 een eerste fabriek te hebben waarin met waterstof ijzer en staal wordt gemaakt, in plaats van met kolen. In ieder geval tot die tijd zorgt het staalbedrijf voor grote verdeeldheid in de bevolking die er in de buurt woont. Een groot deel werkt bij Tata Steel, een ander deel vindt de prijs die daarvoor wordt betaald – stank en gezondheidseffecten door sterke vervuiling – veel te hoog. Advocaat Bénédicte Ficq bereidt hierom een strafzaak voor tegen de staalgigant. Ook het OM heeft een strafonderzoek geopend.

Tata Steel hoopt voor 2030 een eerste fabriek te hebben waarin met waterstof ijzer en staal wordt gemaakt, in plaats van met kolen.

Met de overstap naar meer waterstof – vastgelegd in de Roadmap Plus – wil Tata Steel juist ‘versneld op weg naar een verbeterde leefomgeving.’ Het bedrijf kondigt in dat plan ‘extra maatregelen en investeringen’ aan, en zegt daarbij maximaal de milieuprojecten uit de Roadmap 2030 te versnellen. De projecten moeten zijn afgerond in 2023, in plaats van 2030, met uitzondering van de DeNOx-installatie bij de Pelletfabriek die in 2025 in bedrijf gaat.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners