The sky is (not) the limit: over de ruimtereis die je als sollicitant bij New York Pizza kunt winnen

Employer branding to the next level: New York Pizza zet nu zelfs een ruimtereis in om aan voldoende pizzabezorgers te komen. ‘Nu iedereen de krapte op de arbeidsmarkt voelt, gaan wij heel ver’, aldus CEO Philippe Vorst.

Peter Boerman Op 22 november 2021 Gem. leestijd 3 min230x gelezen
Deel dit artikel:
The sky is (not) the limit: over de ruimtereis die je als sollicitant bij New York Pizza kunt winnen

‘Wow!!’ ‘Iconisch’.’Echt typisch New York Pizza!’ En ‘over employer branding gesproken, tof hoor.’ De reacties op de vorige week bekend gemaakte actie liegen er niet om. Het bijna 30-jarige bedrijf is op zoek naar minstens zo’n 500 bezorgers. En om die te vinden hadden ze iedere nieuwe bezorger een bonus van zeker 400 euro kunnen bieden. Maar in plaats daarvan verzonnen ze een wel heel coole actie: de kans om als eerste pizzabezorger ooit de ruimte in te worden ingeschoten. Inclusief pizza. In een doos.

‘Kom je bij ons werken, dan is zelfs de sky niet de limit!’

‘Wij sturen onze beste pizzabezorger van 2022 de ruimte in’, aldus Philippe Vorst, CEO en oprichter van het bedrijf. ‘Een plek bij de eerst mogelijk commerciële ruimtevlucht is gereserveerd. Planning en voorbereiding in acht nemend zal in 2023 de allereerste pizza in de ruimte bezorgd worden.’ Over het waarom van de actie is hij ook heel duidelijk. ‘We willen simpelweg het tofste bedrijf voor bezorgers zijn. Zeker nu iedereen de krapte op de arbeidsmarkt voelt, gaan we heel ver om dit voor elkaar te krijgen. Dus kom je bij ons werken, dan is zelfs de sky niet de limit!’

Notoir moeilijk te vinden

Hoewel het wel eens anders lijkt als je op een willekeurig begin van de avond naar buiten kijkt, zijn pizzabezorgers momenteel namelijk bijzonder moeilijk te vinden. ‘De ruimtereis is dan ook een ultieme poging om bezorgers te vinden nu het personeelstekort onder bezorgers ongekende hoogte heeft bereikt’, stelt New York Pizza dan ook. ‘Dat laatste heeft ook alles te maken met de investeringsmiljoenen van flitsbezorgers die de krapte op deze markt verder hebben versterkt.’

Alle pizzabezorgers die minimaal 4 maanden in dienst zijn, komen in aanmerking voor de ruimtereis.

Potentiële bezorgers kunnen zich overal ter wereld melden door te solliciteren op een van de vacatures op newyorkpizzajobs.com. De ruimtereis bij een commercieel ruimtevaartbedrijf gaat het concern maximaal zo’n 200.000 euro kosten, plus reis- en verblijfskosten naar de locatie van vertrek, wist Metro te melden. Pizzabezorgers die minimaal 4 maanden in dienst zijn, komen in aanmerking voor de ruimtereis. Klanten mogen via reviews uiteindelijk bepalen wie ’de allerbeste pizzabezorger van het jaar’ is en dus mee mag in de raket. Daarna begint voor de gelukkige winnaar de training voor de ruimtereis.

Krapte nog nooit zo groot

Een opvallende actie, natuurlijk, maar het zegt ook iets over de krapte op de arbeidsmarkt. Die is volgens het CBS immers nog nooit zo groot geweest: elke 100 werkzoekenden zouden momenteel kunnen kiezen uit 126 vacatures. Werkgevers moeten dus behoorlijk wat uit de kast trekken om sollicitanten te vinden. En zeker werkgevers in de bezorging, waar steeds meer werk is.

New York Pizza heeft de ‘winactie’ open gezet van 17 november dit jaar tot eind volgend jaar. Philippe Vorst: ‘In 2023 bestaan we ook nog eens 30 jaar. Een extra mooi moment om als eerste pizzaketen wereldwijd een pizza in de ruimte proberen te bezorgen. Ik kijk er in ieder geval naar uit om onze beste pizzabezorger te volgen in zijn of haar weg naar ongekende hoogte.’

Astronomische groei

Het bedrijf van Vorst beleeft zelf trouwens ook een astronomische groei. Zo ziet New York Pizza in Duitsland nog wel ruimte voor 1.000 extra filialen, vertelde hij recent in het FD. Het bedrijf nam in september daartoe al 32 vestigingen over van het Duitse Stückwerk. Ook in België zijn er uitbreidingsplannen. Eind vorig jaar werd een eerste filiaal in Leuven geopend. En dit jaar moeten er nog zeker 5 verkooppunten bijgekomen zijn.

New York Pizza verkocht vorig jaar zo’n 11,5 miljoen pizza’s, goed voor een omzet van 54,7 miljoen euro.

New York Pizza verkocht vorig jaar zo’n 11,5 miljoen pizza’s, wat goed was voor een omzet van 54,7 miljoen euro, inclusief de inkomsten uit de deegproductie. Sinds 2008 is de omzet van de keten jaar op jaar met 12% gegroeid, mede door het openen van nieuw verkooppunten, maar ook door per filiaal steeds meer pizza’s te verkopen. Het bedrijf is sinds deze zomer voor driekwart in handen van het Noorse levensmiddelenconcern Orkla.

De voorwaarden

De ruimtereis is te winnen voor alle medewerkers van New York Pizza. Je hoeft als bezorger je daarvoor alleen maar aan te melden bij je leidinggevende, in een van de zelfstandige franchisevestigingen van het pizzabedrijf. Het ruimtevaartticket wordt gekocht op basis van beschikbaarheid, is persoonlijk bestemd voor de winnaar, niet overdraagbaar en niet voor geld inwisselbaar, benadrukt het bedrijf wel. Ook voegt het toe ‘de beschikbaarheid van de prijs niet te kunnen garanderen en niet risico-aansprakelijk’ te zijn.

Het ruimtevaartticket wordt gekocht op basis van beschikbaarheid, is niet overdraagbaar en niet voor geld inwisselbaar.

Wel verbindt New York Pizza zich maximaal 5 jaren aan de inspanning om de prijs te reserveren en beschikbaar te stellen aan de winnaar. Maar mocht het toch niet lukken binnen die tijd om de vlucht voor maximaal 200.000 euro te boeken, dan krijgt de winnaar de gelegenheid om het resterende bedrag zelf aan te vullen of, naar keuze, als alternatieve ervaring een reis naar de rand van de ruimte met een luchtballon te aanvaarden, waarbij ook de reis- en verblijfkosten in de wereld worden vergoed. ‘Even’ een goede score halen en dan stoppen kan trouwens niet. Wil je meedingen naar de ruimtereis, dan zul je minimaal 50 geregistreerde klantenreviewscores binnen de actieperiode moeten hebben behaald. Uiterlijk 17 februari 2023 wordt de winnaar bekend gemaakt.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS