Gem. leestijd 3 min  579x gelezen

The Way We Work: 5 inspirerende TED-talks voor een betere werkomgeving

Is het tijd om de manier waarop we werken nog eens kritisch te bekijken? TED denkt van wel. In een nieuwe videoserie geven verschillende sprekers toepasbare tips om (nog) meer te halen uit je huidige werksituatie.

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

The Way We Work: 5 inspirerende TED-talks voor een betere werkomgeving

Vaak zijn we zo bezig met onze eigen manier van werken, dat sommige dingen ons helemaal niet meer opvallen. Bijvoorbeeld in de nieuwe thuiswerksituatie, het sollicitatieproces, of de manier van leiderschap. In de videoserie ‘The Way We Work’ van TED en Dropbox bieden een aantal inspirerende personen praktische kennis en inzichten over hoe we ons kunnen aanpassen en bewegen in veranderende werkomgevingen. Een grep uit het aanbod:

#1. Hoe je via het sollicitatieproces het beste in mensen naar boven haalt

Volgens psycholoog en ondernemer Gil Winch zijn traditionele sollicitatiegesprekken stressvolle ondervragingen die vaak verschillende groepen uitsluiten. Bijvoorbeeld mensen met een handicap of angststoornis. Volgens hem moeten we daarom op een andere manier het sollicitatiegesprek voeren. 

‘Help kandidaten om zich zo comfortabel mogelijk te voelen en geef de ‘underdog’ een kans in jouw bedrijf.’

Het feit dat medewerkers worden aangenomen op basis van hoe ze presteren op hun slechtst, sluit iedereen uit die niet op hun best is onder druk. Zijn methode? Help kandidaten om zich zo comfortabel mogelijk te voelen en geef de ‘underdog’ vaker een kans in jouw bedrijf.

 

#2. Drie stappen om een ‘thuiswerk burn-out’ te voorkomen 

Thuiswerken kan voor veel mensen extra stress opleveren, zeker voor introverte personen. Videocalls zijn volgens podcasthost en schrijver Morra Aarons-Mele het meest stressvol. Ze vergelijkt het zelfs met ‘optredens’.

‘Videocalls zijn het meest stressvol, ik noem het dan ook eerder optredens’

Maar ook de vervagende grenzen tussen werk en de thuissituatie maakt thuiswerken soms lastig. Aarons-Mele deelt daarom tips hoe je je energie behoudt. Een van die tips het creëren van rituelen op vastgezette tijden. Dat kan het luisteren naar muziek zijn, een gesprek met een vriend, of het maken van een wandeling.  

#3. Hoe leid je in een crisis?

Net als we denken alles op orde te hebben, komt er een crisis die zó nieuw en onvoorspelbaar dat het alles wat we wisten op scherp stelt. Leiderschapsexpert Amy C. Edmondson geeftin deze TED-talk advies en voorbeelden om iedere leider in deze situatie te helpen. Bijvoorbeeld door transparant te zijn. Een situatie van onrust betekent dat je veel en transparant moet communiceren. Deel wat je weet, maar ook wat je niet weet. Die eerlijkheid creëert eerder méér veiligheid dan minder. 

 

#4. Hoe omgekeerd mentorschap je een betere leider kan maken

Momenteel groeit de diversiteit op de werkvloer sterk. Maar die ontwikkeling gaat trager in hogere functies. Dat betekent dat er een gat is tussen leiders en hun werknemers. Iets wat daarbij kan helpen is: omgekeerd mentorschap.

‘Als er een gat is tussen leiders en hun werknemers, kan omgekeerd mentorschap daarbij helpen’

Persoonlijke ontwikkelingscoach Patrice Gordon geeft 6 tips om omgekeerd mentorschap te laten werken. De eerste tip is dat je goed moet nadenken over de match. Vind een mentor die het bedrijf en de werknemers goed kent. Het is belangrijk dat de mentor niet in hetzelfde team zit, of iemand is die jij moet beoordelen. Als jij in financiën werkt, vind dan bijvoorbeeld iemand van marketing.

 

#5. Hoe werkende koppels elkaar het beste kunnen ondersteunen

Het is zeker mogelijk om een succesvolle carrière en een succesvolle relatie te hebben. Professor en auteur Jennifer Petriglieri legt in deze TED-talk uit hoe je keuzes kunt maken die werken voor jullie leven samen, zonder je individuele ambities op te offeren. Dat moet eigenlijk al vroeg beginnen. Neem lang van tevoren de tijd voordat er een moeilijke beslissing genomen moet worden. Neem ook ongeveer twee keer per jaar de tijd om je ambities te bespreken, en schrijf ze op.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners