Waarom Total Workforce Management en RPO zo goed samengaan

Peter Boerman Op 29 december 2016
Gem. leestijd 3 min 651x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom Total Workforce Management en RPO zo goed samengaan

De gezamenlijke inhuur van zowel vaste als flexibele medewerkers is een van de grootste recruitmenttrends voor 2017. Eén externe aanbieder kan uitkomst bieden.

De opmars van Total Workforce Management (of kortweg: TWM) zorgt ervoor dat organisaties helder proberen te krijgen waar en hoe talent wordt ingezet, ongeacht de contractvorm: vaste kracht of ingehuurde flexkracht.

Samen verantwoordelijk

Als gevolg daarvan voegen steeds meer organisaties de verantwoordelijkheid voor werving & selectie en inhuur van professionals samen. Dienstverleners op het gebied van Recruitment Process Outsourcing (RPO, gericht op recruitment van vast personeel), en Managed Service Providers (MSP’s, gericht op de inhuur van flexkrachten), kijken dan niet meer afzonderlijk naar de effectiviteit van werving en selectie of de inhuur van flexkrachten. Steeds vaker verwachten opdrachtgevers dat zij de aanwas van zowel vaste als flexibele arbeidskrachten optimaliseren.

Wat betekent dit voor RPO-dienstverleners?

Voor RPO-dienstverleners betekent dit dat zij niet alleen (kosten-)voordelen op het recruitmentvlak moeten halen, maar ook het kunstje van de inhuur van professionals moeten beheersen. Daar valt voor hen nog veel winst te behalen. RPO-leveranciers zijn immers veel minder gewend om de inhuur van externen via bemiddelingsbureaus te regelen.

Kansen voor RPO’s

Daar ligt ook meteen een grote kans voor de RPO-leveranciers. Freelancers en interim-managers zijn tot nu toe namelijk helemaal niet zo te spreken over de diensten van bemiddelaars. In slechts 50 procent van de gevallen ervaren zij de toegevoegde waarde ervan. Mede daarom maken zij steeds vaker gebruik van online kanalen om opdrachten te vinden.

Marges stapelen

Ondanks deze trend is het nog steeds gebruikelijk om in de inhuurketen via diverse tussenschakels marges te stapelen. De door Inkoop en MSP’s ingeschakelde bemiddelingsbureaus berekenen samen vaak wel 10 tot 30 procent marge en drukken zo de prijs voor de interimmer naar beneden. Vaker dan nodig. Dat geeft frustratie, terwijl de oplossing misschien wel heel simpel is.

Interim opdrachten in kaart

Op ons platform, Planet Interim, willen we de inhuur van professionals eenvoudiger en voordeliger maken. Daarvoor brengen we bij zo’n 150 bemiddelaars de interim opdrachten op hbo-/WO-niveau in kaart. Het aantal opdrachten in dat segment varieert tussen de 600 en 750 per week, dus ruim 30.000 per jaar. De marge die opdrachtgevers bij ons uitsparen delen ze via onder andere transparante veilingtechnologie met de ingehuurde interim professional.

Het optimale inhuurproces

Als opdrachtgevers willen dat hun RPO-dienstverlener ook de inhuur van flexkrachten kostenefficiënt maakt, dan is het zinvol te overwegen opdrachten niet meer alleen direct bij bemiddelingsbureaus uit te (laten) zetten. Een opdrachtgever kan zijn RPO-partner immers makkelijk ketenverkorting laten realiseren, doordat deze tegenwoordig zelf eenvoudig het contact kan leggen met de interim populatie.

Snelheid, prijs en volume

Grote corporates sturen het inleenproces vooral op drie factoren: snelheid, prijs en volume. De standaard werkwijze met (externe) bemiddelingsbureaus past hier slecht bij. Elke opdracht bij meerdere bemiddelingsbureaus moeten briefen gaat ten koste van de snelheid en dus het volume. Digitale briefings gaan op zijn minst ten koste van de kwaliteit van de informatievoorziening en het commitment aan en van de bureaus. En de marge van 10 tot 30 procent zorgt er op voorhand voor dat de prijs die je betaalt in elk geval hoger is dan 50 procent van de interimmers rechtvaardig vindt.

Twee stappen voor een optimaal resultaat

Maar hoe krijg je je RPO-dienstverlener nou zover om een goed inhuurproces aan te bieden? Twee stappen:

#1. Bouw een database op

Bouw als inlener een eigen database op met interim-professionals die je bij een tijdelijke opdracht of project als eerste raadpleegt. Gespecialiseerde onafhankelijke online marktplaatsen kunnen daarbij helpen. Hiermee laat je zien dat je rechtstreeks zaken wilt doen met zelfstandige professionals. Zo zorg je er niet alleen voor dat de RPO scherper inkoopt, maar ook dat je betrokken professionals een beter tarief (kunnen) ontvangen.

#2. Selecteer een klein clubje leveranciers

Voor de opdrachten en projecten die je niet met stap #1 kunt invullen: kies een kleine selectie uitzenders, detacheerders en interim-bemiddelaars. Deze bureaus zullen dan waarschijnlijk aan tot wel 50 procent minder opdrachten kunnen werken. Maar door deze opdrachten ook bij minder bureaus uit te zetten, kun je wel weer tijd besparen. Bureaus zien dan sneller rendement van hun inspanningen. De kleinere maar kwalitatief betere opdrachtenportefeuille stimuleert bureaus vervolgens om veel betere dienstverlening te bieden voor een goede prijs.

Meer kwaliteit, betere prijzen

Door deze aanpak wordt een interimmarkt bereikt met voor alle partijen betere prijzen in combinatie met een hoger kwaliteitsniveau. Een mooie uitdaging voor 2017…

niels-van-berkel-planet-interim rpo total workforce managementAlle aanbieders onderzocht

Samen met het Belgische The Flex Academy voert het Nederlandse Flex-Beheer momenteel een vergelijkend onderzoek uit naar alle bekende RPO-aanbieders. Het onderzoeksrapport verschijnt in januari 2017.

In de aanloop hiervan verschijnt er op deze site een reeks verdiepende artikelen over RPO, geschreven door verschillende RPO-aanbieders of door bedrijven die RPO faciliteren. Dit verhaal is geschreven door Niels van Berkel, director bij Planet Interim.

Lees meer in deze serie

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners