Over de grens werven in de praktijk: wat kom je daarbij allemaal tegen?

Frankrijk, Groot-Brittannië, Mexico, de VS, én Nederland. Als iemand de internationale filosofie van Undutchables doorleefd heeft is het wel sales & recruitment manager Emmanuele van Houdenhoven-Collard. Wat heeft dat haar allemaal geleerd over werken over de grens?

Jasper Spanjaart Op 16 oktober 2023
Gem. leestijd 5 min 186x gelezen
Deel dit artikel:
Over de grens werven in de praktijk: wat kom je daarbij allemaal tegen?

Diversiteit en multiculturalisme als troeven voor zowel individuen als bedrijven. Met die filosofie is Undutchables al sinds 1996 een belangrijke speler in de Nederlandse recruitmentbranche. Met 5 kantoren verspreid over het land is het gespecialiseerd in het matchen van internationale kandidaten met allerlei vacatures op kantoor, variërend van junior tot executive functies. Hun missie is tweeledig: enerzijds Nederlandse bedrijven assisteren bij hun internationale ondernemingen. En anderzijds: kandidaten verwelkomen en ondersteunen die van Nederland hun nieuwe thuis maken.

‘Diversiteit en multiculturalisme zijn troeven voor zowel individuen als bedrijven.’

Eén van de mensen die er als geen ander over kan meepraten wat er allemaal bij dat werken en werven over de grens komt kijken is Emmanuele van Houdenhoven-Collard. Geboren in de regio Dordogne, Frankrijk, om vervolgens voor studies in de rechten en politieke wetenschappen naar de Universiteit van Bordeaux te gaan, en daarna aan een wereldreisavontuur te beginnen, met stops in Groot-Brittannië, Mexico en de Verenigde Staten. En sinds 2015 in Nederland.

Bruggen bouwen

‘Met mijn eigen ervaring als expat over meerdere continenten, verkopen we vrijwel wat ik ben’, zegt ze. ‘Het gaat erom dat er een brug ontstaat tussen organisaties die buitenlandse markten betreden, door ervoor te zorgen dat ze effectief kunnen communiceren. Niet alleen qua taal, maar ook qua cultureel begrip.’

‘Met mijn eigen ervaring als expat over meerdere continenten, verkopen we vrijwel wat ik ben.’

Hoe Van Houdenhoven-Collard zelf in Nederland terecht kwam. ‘Undutchables kwam steeds vaker meertalige kandidaten tegen die het Engels, hoewel ze het beheersten, vaak als tweede of derde taal hadden. Mijn eigen ervaringen als expat in de Verenigde Staten hebben mij uiteindelijk waardevolle inzichten opgeleverd in de uitdagingen waarmee veel van onze kandidaten worden geconfronteerd. Deze professionals waren geen onbekenden op het wereldtoneel, omdat ze in hun carrière de hele wereld hebben doorkruist.’

Leven in een vreemd land

Maar de Undutchables-carrière van Van Houdenhoven-Collard begon per ongeluk. ‘Toen ik in Nederland kwam, vond ik het aanvankelijk lastig een ​​goede baan te vinden. Dat was vreemd voor mij. Ik had een geweldig profiel, sprak 4 talen, maar kon geen baan vinden die bij mij paste. Dus benaderde ik Undutchables en sprak met algemeen directeur Nick van der Dussen over een breed scala aan onderwerpen. Over strategie en bedrijfsvoering. De volgende dag kreeg ik een intakegesprek aangeboden.’

‘Als expat heb je voortdurend het gevoel dat je jezelf moet verkopen.’

Het bleek al snel dat Van Houdenhoven-Collard en de organisatie in meer dan één opzicht bij elkaar pasten. ‘Als expat heb je voortdurend het gevoel dat je jezelf moet verkopen. Dat kan een behoorlijk beklijvende taak zijn als je in een vreemd land bent. Dus ik zag de echte noodzaak voor een bedrijf om tussenbeide te komen en hen te helpen. Om een ​​stap verder voor hen te gaan, om voor hen de juiste kans te vinden om hun carrière verder te ontwikkelen.’

De markt begrijpen

De achtergrond van Van Houdenhoven-Collard geeft haar een unieke positie om de behoeften te begrijpen van bedrijven die zich internationaal willen vestigen. ‘Ik werk nauw samen met bedrijven over de hele wereld, met name in Duitsland, Frankrijk en zelfs in China, en help hen talent te werven dat niet alleen de taal spreekt, maar ook de lokale cultuur begrijpt. Dat is op zichzelf al van onschatbare waarde bij het zakendoen op buitenlandse markten.’

‘Nuances kunnen verbijsterend zijn voor degenen die niet bekend zijn met de Nederlandse arbeidspraktijk.’

Het begrijpen van de complexiteit van de Nederlandse arbeidsmarkt is een cruciaal aspect van het werk van Undutchables, zegt ze. ‘Er zijn genoeg markten, zoals in Frankrijk, waar je over het algemeen niet meerdere contracten uitdeelt voordat het een permanente deal wordt. Bedrijven in Nederland hebben de neiging om twee of drie tijdelijke contracten uit te delen voordat het een vast contract wordt. Dat is belangrijk voor iedereen, zowel werkzoekenden als werkgevers, om zich daar volledig van bewust te zijn. Dergelijke nuances kunnen verbijsterend zijn voor degenen die niet bekend zijn met de Nederlandse arbeidspraktijk.’

Een middenweg vinden

Het omarmen van culturele diversiteit is een centrale pijler van de filosofie van Undutchables. ‘Het erkent dat verschillende achtergronden en ervaringen de werkplek verrijken en een open geest bij het oplossen van problemen bevorderen. Als alles transparant gebeurt, komen er geen negatieve verrassingen voor. Een opvallende trend is bijvoorbeeld de voorkeur onder junior professionals voor flexibele werkregelingen.’

‘Aanpassen aan veranderingen is cruciaal voor internationale kandidaten die willen integreren op de Nederlandse arbeidsmarkt.’

‘De wens naar een vierdaagse werkweek en de mogelijkheid om 2 tot 3 dagen per week thuis te werken wordt voor deze specifieke doelgroep steeds belangrijker. Aanpassing aan deze veranderingen is van cruciaal belang voor internationale kandidaten en bedrijven die willen integreren op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het kan echter een uitdaging zijn voor kandidaten als bedrijven een beleid hebben dat neigt naar een 100% aanwezigheid op kantoor. Het vinden van een middenweg wordt essentieel.’

Realistisch zijn

Een van de sterke punten van Undutchables ligt volgens haar in de langdurige relaties met klantenbedrijven. ‘We hebben klanten die al vanaf het begin in 1996 gebruik maken van onze diensten, omdat we echt weten waar het om draait. Wij kennen hun kernwaarden. Dat is op zichzelf al zo’n schril contrast met alleen het sourcen van een kandidaat.’

‘Wij kennen hun kernwaarden. Dat is op zichzelf al zo’n schril contrast met alleen het sourcen van een kandidaat.’

Realistisch zijn en erkennen dat kandidaten verschillende achtergronden hebben – en dus verschillende langetermijnplannen kunnen hebben – maakt deel uit van de formule. ‘Sommigen beschouwen het misschien als een noodoplossing voor een paar jaar, terwijl anderen op zoek zijn naar een oplossing voor de lange termijn. Met dat inzicht kunnen we zowel kandidaten als bedrijven waardevolle informatie verstrekken, waardoor wederzijds begrip en een succesvolle integratie worden gefaciliteerd.’

Samenwerkingen met deskundigen

Over het algemeen is de Nederlandse arbeidsmarkt niet bijzonder makkelijk te navigeren, constateert Van Houdenhoven-Collard. Ze ziet ook de groeiende vraag naar talent in Nederland, waarbij steeds meer kandidaten op zoek gaan naar kansen hier. ‘We ervaren vrijwel non-stop een stroom nieuwe kandidaten en vacatures. Maar we moeten ervoor zorgen dat ze zich allemaal bewust zijn van hetgeen wat zorgt voor een succesvolle integratie binnen de Nederlandse beroepsbevolking.’

‘We ervaren vrijwel non-stop een stroom nieuwe kandidaten en vacatures.’

‘Daarom zoeken wij voortdurend de samenwerking op met experts in hun vakgebied, om zo kennis te delen met onze klanten en breed te netwerken via reguliere webinars die voor iedereen toegankelijk zijn.’ De volgende is bijvoorbeeld de slotsessie van een serie 2023 van 3 op 17 november in Amsterdam (zie hier voor aflevering 1 en 2). ‘Het onderwerp is het creëren van een bedrijfscultuur waar iedereen zich mee verbonden voelt.’

‘We zijn er klaar voor en ambitieus’

Verder vooruit kijkend, voorziet Van Houdenhoven-Collard goede tijden voor Undutchables. Sinds haar komst heeft ze het bedrijf in 4 jaar tijd zien uitbreiden van 38 naar ongeveer 44 medewerkers. ‘We doen dit al 27 jaar – en het voelt alsof we nog vele jaren zullen blijven groeien. Met de aanhoudende toestroom van meertalig talent van over de hele wereld die de weg naar Nederland blijven vinden, liggen er volop uitdagingen in het verschiet. Maar we zijn er klaar voor. Wij zijn ambitieus. Wij willen een centrale rol blijven spelen in het verbinden van talent met kansen. Dat is waar het allemaal om draait.’

Meer weten?

Schrijf je hier in voor de Expert Talk van 17 november, over The Secret to an Organisational Culture That Everyone Loves.

Expert Talk
Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners