Home Arbeidsmarktcommunicatie Met deze ‘ziek vette’ uitdaging bereikte ABN Amro al miljoenen kijkers (ABN...

Met deze ‘ziek vette’ uitdaging bereikte ABN Amro al miljoenen kijkers (ABN AMRO)

843 keer
2

Studenten en young professionals opsluiten? Voor ABN Amro was het dit jaar geen probleem. Hun ‘ziek vette’ escape room bereikte dan ook miljoenen YouTube-kijkers.

Lees de hele case van ABN Amro die is ingezonden in de Categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

Voor pas afgestudeerden is het vaak nog helemaal niet zo duidelijk hoe ze zich op de arbeidsmarkt kunnen onderscheiden en welke baan bij hen past, zegt Tessa van Berckelaer, Marketing Specialist Talent Acquisition & Mobility. ‘Daarnaast denken studenten niet snel aan een bank als eerste werkgever. Vandaar dat wij bij ABN Amro de zogeheten UNIGMA hebben ontwikkeld.’

Spelenderwijs inzicht in talenten

De UNIGMA is een experience, zegt ze, gebaseerd op een Escape Room. Studenten en young professionals worden erin uitgedaagd om binnen 10 minuten 11 verschillende challenges op te lossen. ‘Zo geven we studenten spelenderwijs inzicht in en ontdekken ze waar hun persoonlijke kwaliteiten en talenten liggen.’

‘We zoeken hier niet de starter met het perfecte CV’

En ondertussen maken studenten op een andere manier kennis met de bank. ‘We willen studenten op een positieve manier verrassen’, aldus Van Berckelaer. ‘In tegenstelling tot wat veel studenten denken, zoeken we niet alleen financials, maar naar allerlei specialisten. En we zoeken vooral starters met de juiste mentaliteit: ambitieus, proactief en ontwikkelingsgericht, in plaats van de starter met het perfecte CV.’

unigma abn amro

MBTI-test

De uitdagingen in de UNIGMA zijn gekoppeld aan de Myers-Briggs type indicator (MBTI)-methodiek. Op vier verschillende persoonlijkheidsgebieden worden resultaten gemeten. De keus van de challenges en hoe de deelnemers deze oplossen, bepaalt de uitkomst van het profiel. Steeds spelen twee deelnemers tegelijk in twee gespiegelde ruimtes. Via een raam kunnen ze ook samen challenges oplossen. Ook is er een tablet aanwezig, waarmee deelnemers via Facebook Live hun vrienden kunnen inschakelen voor hulp.

‘Elke deelnemer krijgt een persoonlijke scorecard met inzicht in zijn persoonlijkheidsprofiel’

Persoonlijke scorecard

‘Uiteindelijk krijgen de deelnemers een persoonlijke scorecard met inzicht in hun persoonlijkheidsprofiel’, zegt Van Berckelaer. ‘Bovendien krijgen de studenten in een mail na afloop uitgebreider informatie over hun presentatie, hun MBTI-profiel en inzicht in hun mogelijkheden bij ABN Amro.’

unigma abn amro

Wat was de impact van de case?

Vanaf eind 2016 tot en met zomer 2017 trekt UNIGMA door Nederland en is te vinden op universiteiten en carrière-evenementen. Door de samenwerking met de Career Centres van de betreffende universiteiten krijgt UNIGMA bekendheid onder de studenten. Studenten van de Rijksuniversiteit Groningen, Erasmus Universiteit Rotterdam en VU Amsterdam hebben de UNIGMA inmiddels ervaren. En de komende tijd gaat de mobiele escape room in elk geval ook nog naar Tilburg en Nijmegen.

Van Berckelaer toont graag een paar reacties van de deelnemers:

  • ‘Het was echt ‘ziek-vet’’
  • ‘Ik wil ook graag meedoen, ik hoorde anderen over de UNIGMA. Het schijnt echt vet te zijn.’
  • ‘Ik zag anderen met de scorecard en ben nieuwsgierig geworden. Ik wil ook wel meedoen!’
  • ‘Mogen wij nog een keer?’ (van 2 jongens die na 1,5 uur terugkwamen)

Veel free publicity

De UNIGMA is zeker niet onopgemerkt gebleven, zegt Van Berckelaer. ‘Tot nu toe hebben we 3,8 miljoen contacten gehad door free publicity via onder meer Metro, Het Parool en Elsevier. Ook social influencers Gierige Gasten, Kelvin Boerma en Teske de Schepper zijn ingezet om de experience onder de aandacht te brengen. Zij hebben via Instagram en YouTube al 1,5 miljoen studenten bereikt.’

‘Door free publicity in Metro, Het Parool en Elsevier hebben we al 3,8 miljoen mensen bereikt’

Straks kan het ook inhouse

Ook intern had al die aandacht zo zijn effect, zegt ze. ‘De media-aandacht heeft ervoor gezorgd dat ABN Amro, als organisatie en als werkgever, positief in het nieuws is. Medewerkers zijn enthousiast, vinden het een superleuk en innovatief project wat ervoor zorgt dat het (werkgevers)imago van de bank wordt opgevijzeld. Daarom kan in het komende kwartaal de UNIGMA ook inhouse door medewerkers ervaren worden.’

unigma abn amro

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De UNIGMA moet volgens ABN Amro een Werf& Award winnen, ‘omdat het een mooie combinatie is van innovatie, arbeidsmarktcommunicatie en inzicht bieden in de persoonlijkheid en talenten van deelnemers, waarmee we hun carrière-ontwikkeling ondersteunen.’

Betrokkenen bij case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

ABN Amro:

  • Communicatie: Tanja Kanders, Erna Lammers
  • Employer Branding: Maarten Bokhoven, Tessa van Berckelaer

UM Studios

  • Strategie en account: Elias Reinheimer
  • Account en productie: Josine Pelleboer

Sherlocked

  • Concept, design en techniek: Tristan Hupe-Guimarães
  • Creative Producer: Thomas Lievestro

Lees ook

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

 

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here