Het artikel gaat hieronder verder.
Hoe vaak ben jij afgewezen? En toch behandelen we afgewezen kandidaten alsof ze geen waarde hebben. Sterker nog, bureaus en werkgevers vinden afgewezen kandidaten vaak ‘hun eigendom’, ondanks dat ze verdwijnen in de dead pool of black hole van recruitment. Anderen zijn zo zelf ingenomen dat als zíj het potentieel niet zien, ze denken dat dit er ook voor anderen niet zal zijn.
Tijd om grondig na te denken over de waarde van afgewezen kandidaten.
Tijd om anders te denken, zeker als je weet dat er maar één iemand eigenaar is van een kandidaat. En dat is…: de kandidaat zelf. En om te bedenken dat de meeste hires die je zelf maakt, al eerder afgewezen kandidaten (cq: de ‘afdankertjes’) van een ander waren. Tijd dus om eens grondig anders na te denken over de (economische) waarde van afgewezen kandidaten.
De mythe van de waardeloze afwijzing
Dat afgewezen kandidaten geen waarde zouden hebben, is ronduit een fabeltje. Wij zijn immers zelf ook vaak afgewezen en nagenoeg alle hires die je maakt, zijn afgewezen sollicitanten van een ander. Anders verwoord… afgewezen kandidaten hebben gewoon heel veel waarde. Aston Martin verwoordde het ooit goed in de (oké, fake) advertentie You know you are not the first, but do you really care?
Sollicitanten die worden afgewezen hebben heel veel waarde, en zouden dus niet moeten verdwijnen in een black hole of dead pool die de interne database momenteel vaak is. Waarom? Omdat een afgewezen kandidaat tot een geweldige hire kan leiden bij een andere werkgever. Het is eigenlijk zo simpel als het klinkt.
The Talentpool Community betaalt als eerste op de wereld een (referral) fee aan bedrijven die afgewezen kandidaten perspectief geven.
Sterker nog…. The Talentpool Community is als eerste op de wereld bereid een (referral) fee te betalen aan bedrijven en bureaus die afgewezen kandidaten perspectief willen geven op een andere baan of werkgever. In plaats van afwijzen, verwijs je mensen dóór, wat natuurlijk een gigantisch positief effect heeft op de candidate experience. En je krijgt ervoor betaald in euro’s – of nog mooier: in matches. Het lijkt de wereld op z’n kop, maar het is de strategie van de challenger van LinkedIn.
De economie achter kandidaten
In het dagelijkse recruitmentleven kopen we nu nog kandidaten in. Dat noemen we dan ‘cost per applicant‘. Een sollicitant kost een werkgever vaak tussen enkele euro’s en enkele tientjes, afhankelijk van de schaarste en moeilijkheidsgraad van de doelgroep. Aanbieders van programmatic advertising weten exact wat een sollicitant kost, ongeacht de kwaliteit. Sollicitanten koop je dus in, je matcht ze, wijst ze meestal af en stopt ze in een ‘talentpool’ waaruit ze nooit meer worden benaderd.
De gedachte van samenwerking speelt bij heel veel ambitieuze recruitmentmanagers.
Zo werkt het wereldje van recruitment dus al decennia. Maar hierachter schuilt de pijnlijke vraag: waarom zou je een kandidaat waar je zelf geld aan hebt uitgegeven, niet doorverkopen of doorverwijzen naar een andere baan met perspectief? Deze gedachte van samenwerking speelt bij heel veel ambitieuze recruitmentmanagers die op zoek zijn naar een eerlijkere en beter werkende arbeidsmarkt. Uiteraard binnen de kaders van de AVG en met de kandidaat centraal.
De circulaire arbeidsmarkt
Afgewezen kandidaten hebben zogezegd ‘economische restwaarde’, die te vertalen is in harde euro’s, naar ook in nieuwe matches. In dat geval zijn ze nog veel meer waard. Platforms zoals The Talentpool Community spelen hier slim op in door afgewezen kandidaten te ‘kopen’ of werkgevers de optie te geven om afgewezen kandidaten door te verwijzen naar andere bedrijven, en daarvoor matches terug te krijgen. Daarmee ontstaat uiteindelijk een circulaire arbeidsmarkt waarin:
- Sollicitanten niet worden afgewezen, maar worden doorverwezen.
- Mensen veel makkelijker, sneller en beter op de juiste plek komen.
- De middle men (lees: dure bureaus) worden uitgesloten.
- Kosten drastisch worden gereduceerd.
- Afhankelijkheid van LinkedIn en andere grote Amerikaanse techspelers tot een minimum wordt beperkt.
Dit kan realiteit worden als tienduizenden werkgevers op deze manier gaan werken in de komende jaren. De eerste honderden hebben al ingetekend en zijn inmiddels begonnen met doorverwijzen. Met al heel wat nieuwe matches tot gevolg.
Iedereen wint
En wat misschien wel het leukste en makkelijkste afronding van alles is: iedereen wint.
- Recruiters: Afwijzen wordt ineens leuker. Je wijst niet meer af – je verwijst door met perspectief. Dat voelt een stuk beter.
- Kandidaten: Ze worden weliswaar afgewezen, maar krijgen iets terug met perspectief. Ze verdwijnen niet in een zwart gat, maar krijgen nieuwe kansen en hoop op een betere toekomst.
- Werkgevers: Hun candidate journey wordt niet alleen beter, ze kunnen er zelfs nog geld mee verdienen (tot maximaal 1 euro wordt betaald voor een afgewezen kandidaat), of ze krijgen waardevolle matches terug. Die matches zijn vaak onbetaalbaar.
Iedereen is een winnaar in dit systeem. En het enige dat je daarvoor hoeft te doen, is een hyperlink toe te voegen aan je standaardafwijzing… Wat let je nog?
Meer weten?
Meer weten over hoe je een geluksinjectie kunt toevoegen voor zowel recruiter als kandidaat, en tegelijk tal van mogelijke matches op een presenteerblaadje krijgt? Word in 30 minuten bijgepraat over alle (sectorale) kansen van The Talentpool Community:


